Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    6. dubna—19. dubna

    6. dubna

    Dobří kámoši V pražském Paláci Akropolis křtila své první „plnohodnotné“ CD Robbery Blues (vydala je firma Indies MG) karlovarsko-pražská rocková skupina Goodfellas (název dle filmu Martina Scorseseho Mafiáni, česky ale také Gangsteři, a lze přeložit i jako Dobří kámoši) charakterizující sama sebe jako akustický rock’n’roll. Nahrála je během svého lednového pobytu v USA. Svůj syrový zvuk a přímočaré „bigbeatové“ songy tam svěřila americkému producentovi Chrisu DiBenedittovi, který je pozval nahrávat do svého studia Philadelphonic v kalifornském Sacramentu. hul

    Přestože bývalé vedení karlovarské radnice v roce 2004 rozprášilo tehdejší soubor Městského divadla, někteří jeho členové se do Karlových Varů zase vracejí. Vzniklo zde nové uskupení, které působí pod názvem Studio mladých Divadla Na tahu, pod svá křídla je vzal Andrej Krob, který před lety v K. Varech také režíroval. Studio mladých zatím tvoří Tomáš Zámečník, Karel Svoboda a Vojta Efler.

    Během své soukromé návštěvy České republiky navštívil britský libretista Sir Tim Rice muzikál Jesus Christ Superstar v Hudebním divadla v Karlíně.

    7. dubna

    Hudební divadlo Karlín vede od listopadu spor se svým bývalým šéfdirigentem Otou Balagem kvůli jeho výpovědi. Ota Balage měl řadu smluv, ale v žádné neměl garantovaný počet představení, do kterého bychom ho museli obsazovat. Šlo o otevřené smlouvy a my jsme se rozhodli s ním ukončit spolupráci. Pochopitelně všechny dokumenty máme a není problém vše doložit, uvedl ředitel karlínského divadla Egon Kulhánek. Napětí kolem výpovědi zvýšily i spory kolem koncertního provedení muzikálu Jesus Christ Superstar, které Ota Balage zorganizoval v Ostravě. Měl jsem licenci na čtyři koncerty na Slovensku a jeden v Ostravě, ale řediteli se jejich realizace nelíbila. Tvrdil mi, že to bude plést diváky. Já myslel, že to naopak lidi přitáhne, řekl Balage. Podle Kulhánka naopak licenci na koncerty Jesus Christ Superstar v Ostravě získal Balage podvodem. Karlín měl licenci na muzikál a s majiteli práv jsme se dohodli, že nebudou nikomu dávat souhlas k provozování dalších koncertů, aby to nemátlo diváky…

    8. dubna

    Mužům vyrvali srdce z těla
    Klasická ukázka lidské oběti jako trestu se nachází v textu Rabinal Achi, jedné ze dvou předkolumbovských divadelních her, které se dochovaly do současnosti (ta druhá je incký Apu Ollantay), píše se v knize Krvavé rituály Střední a Jižní Ameriky českých historiček a etnoložek Zuzany M. Kostičové, Markéty Křížové a Sylvie Květinové, již vydalo nakladatelství XYZ. Celá kniha pak detailně popisuje formy a způsoby rituálů využívajících zvířecí a hlavně lidské oběti v Latinské Americe především předkolumbovské historické éry až do 18. století, někdy dokonce dodnes. Krom historických prací cituje i z děl Marii Vargase Llosy, Julia Cortázara či Octavia Paze. hul

    9. dubna

    Česká televize uvedla k 45. narozeninám zpěvačky Lucie Bílé časosběrný dokument z let 2008–2011 s názvem Lucie Bílá 011 režiséra Jiřího Kose. Dokument představuje Bílou v různých prostředích – při zkouškách muzikálů Němcová a Carmen, rockovém koncertu, zkoušce s Čínským rozhlasovým orchestrem, představily se záběry z natáčení nové 3D pohádky V peřině. Velký prostor k vyjádření dostal v dokumentu Karel Gott a Václav Klaus.

    Česká pošta vydala ke 120. výročí narození Vlasty Buriana poštovní známku, jejímž autorem je výtvarník Pavel Sivko.

    10. dubna

    Závěrečnou Velkou stepovou show v Divadle Bolka Polívky skončil Mezinárodní stepařský festival Brno 2011. Podruhé ho uspořádalo Taneční studio NO FEET, které v deseti dnech nabídlo lekce stepu, mj. pro zrakově postižené, výstavu a přednášku z dějin světového stepu, kterou proslovil Radek Balaš senior, seminář a jako novinku stepařský jam, jehož se zúčastnili několikanásobní mistři světa ve stepu Costel a Dorel Surbeck. her

    Sex s Husou Aktovku Sex napsal Pavel Kohout v půlce sedmdesátých let minulého století s typickou kohoutovskou charakteristikou: „disentní dramolet“. Jejím námětem je spiklenecké setkání sextetu zakázaných autorů, kteří si pohrávají s byvší revoluční tezí – přejít od slov k činům. V jejich případě nevydávat jen knihy v samizdatu, ale rovnou vyhodit nějaký vlak. Skupinka intelektuálních odbojářů: Václav Havel, Pavel Kohout, Karel Kosík, Ivan Klíma, Alexandr Kliment a Ludvík Vaculík mají sice přesně rozdělené role, ale organizace silně vázne. Vtipná hříčka si vedle nenormálního postavení spisovatelů utahuje i z jejich osobních vlastností. Sex vyšel někdy v 90. letech v Literárních novinách a nyní se za pomoci Husy na provázku a Vladimíra Morávka dostal i na jeviště. Původní představa, že spisovatelé zahrají sami sebe (kromě zemřelého Karla Kosíka), se naplnila jen zpola. Na odpolední představení v pražské Arše dorazil Ivan Klíma, Ludvík Vaculík a Pavel Kohout, přivítáni však prezidentskými fanfárami. Většinu textu sice odehráli herci Husy na provázku, zaplněné hlediště se ale nejvíce těšilo na vstupy autentických hrdinů. Nabručený Vaculík, pedantský Klíma, fanfarónský Kohout se za své herecké výkony zaslouženě dočkali diváckých ovací. der

    11. dubna

    V Huse na provázku se se svým recitálem Kabaret Král představil brněnský skladatel, klavírista a hudební improvizátor Zdeněk Král. V kabaretním programu spolu s ním vystoupili i herci Andrea Buršová a Michal Dalecký.

    12. dubna

    Mlýnské kolo se točí dál
    Firma Supraphon vydala speciální edici úspěšného loňského alba Hany Hegerové Mlýnské kolo v srdci mém, která krom původního CD obsahuje DVD obsahující časosběrný dokument režiséra Tomáše Hodana Mlýnské kolo Hany Hegerové o přípravách a křtu samotného alba. Zpěvačka v něm pouští diváky do nahrávacího studia, na foto session či do zákulisí před vystoupením. Dokument by měl sloužit jako základ k uvažovanému celovečernímu filmu věnovanému Haně Hegerové. Vedle tohoto snímku ale DVD obsahuje i stylizovaný dokument Kde lampy bloudí, ve kterém režisér Jakub Kohák vytvořil jakousi surrealistickou koláž scén z malého, ztraceného nádraží, s Hanou Hegerovou v železničářské uniformě a jejími hosty v tajemném podzemí. hul

    Ensemble Opera Diversa uspořádal v Domě umění města Brna koncert Hudební lamento, věnovaný dílu a památce Dalibora Spilky a dílu Herberta Howellse. Za řízení Víta Spilky zazněly dále skladby Pavla Haase Paula Hindemitha. O den později se koncert zopakoval v sále pražské Městské knihovny. her

    Arnošt Goldflam uvedl v brněnské Redutě první ze tří autorských večerů své one-man show s názvem Blázni a vraždy. Nejedná se o inscenaci, proto se večeru věnuji týden před prvním uvedením. Před tím si udělám sem tam nějakou poznámku, to je všechno. Zkoušíme pak jen ten jeden den, což je vlastně princip celé věci, uvedl Goldflam. Blázni a vraždy navazují na předchozí cykly Brněnský proklatec z roku 2008, Brněnské morytáty z roku 2009 a Starý nerozuma z roku 2010.

    13. dubna

    V koncertní síni FOK v kostele sv. Šimona a Judy uzavřel houslista Václav Hudeček 18. ročník Svátků hudby. Na koncertě vystoupil s violoncellistkou Alžbětou Vlčkovou a Jihočeskou komorní filharmonií řízenou Jiřím Malátem. Pokřtil také dvoukompakt Supraphonu s romantickými houslovými koncerty Mendelssohna, Brahmse, Čajkovského a Sibelia, které ve věku dvaadvaceti a osmadvaceti let nahrál pro Panton. her

    TV Česká televize uvedla další zahraniční operní inscenaci! Nastudování Mozartova Dona Giovanniho z Curychu je sice už pět let staré, žádná avantgarda, ale vhodná ukázka produkce evropského domu. Proč pánové nosí smoking sice z jevištního dění nevyplývá, natož nějaké téma inscenace, jsou to jinak konstruované, ale zase jen obrazy. Pěvci ovšem dobře vypadají, jednají a zpívají, i Martina Janková předvedla Zerlinu, jednu z rolí, jimiž se v Curychu zavedla, čistě – a hezky koketně! Hudebně vše přesné, i když na můj vkus unylé. Dobrý počinek, jen aby pokračoval, a s větší odvahou! Josef Herman

    15. dubna

    Britský dramatik Mark Ravenhill hostoval v Praze se svým dvacetiminutovým monologem Experiment. Při této příležitosti předal i Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci nového textu. V prvím ročníku soutěže bylo nominováno 10 inscenací z 80 českých premiér. Cena Marka Ravenhilla je součástí projektu Centra současné dramatiky, jehož hlavním organizátorem je Divadlo Letí. Součástí slavnostního večera, který se uskuteční 15. dubna v Divadle Komedie, bude představení Pražského komorního divadla Černé panny, oznámila produkční Madla Zelenková.

    Brněnská JAMU udělila čestný doktorát britskému muzikologovi Johnu Tyrrellovi za vynikající výsledky v oboru muzikologie, zvláště pak za práce o Leoši Janáčkovi a české opeře. her

    Vlastimil Harapes vzhledem k velké pracovní vytíženosti odstoupil z funkce šéfa baletu Slovenského národného divadla v Bratislavě.

    Ve Vídni zahájil festival klasické hudby Osterklang, jehož hlavní hvězdou byla mezzosopranistka Magdalena Kožená.

    Divadlo Na zábradlí uspořádalo den otevřených dveří. S historií divadla i s jeho současným dramaturgickým směřováním návštěvníky seznámila jeho dlouholetá ředitelka Doubravka Svobodová. Zájemci mohli také nahlédnout do zákulisí a poznat, jak vzniká inscenace hry.

    17. dubna

    Farma v jeskyni převzala v Petrohradu jedno z nejprestižnějších mezinárodních uměleckých ocenění – Evropskou cenu nové divadelní reality. Při této příležitosti se v Petrohradu uskutečnila konference divadelních teoretiků, kritiků i producentů zaměřená na produkci Farmy, soubor se zde představil výběrem ze své tvorby.

    TV Prasečí muž bohem

    Prosťáček Minor (pitoreskní José Garcia) si žil spokojeně mezi prasaty na civilizací netknutém ostrově, dokud se nesetkal se satyrem, který ho seznámil s fantazií a fyzickým milováním… Do té doby němý, opovrhovaný, bláznivý Minor se naučí mluvit a stává se bohem vyvoleným vládcem vesnice… Tak by se ve stručnosti dal popsat groteskně dionýsovský, výtvarně opulentní, obsahově „vykloubený“ film francouzského režiséra Jeana-Jacquese Annauda (mj. Jméno růže, Medvěd, Sedm let v Tibetu) Jeho veličenstvo Minor z roku 2007, který v trestuhodně popůlnoční čas uvedl druhý program ČT. Snímek věnovaný slavnému scenáristovi Gérardu Brachovi, který krátce po natáčení zemřel, je ukázkou svobodomyslné tvorby, jakou v českých poměrech na profesionálním poli dnes neznáme. Annaud natočil nezřízeně bláznivou, chvílemi až nechutně oplzlou a surovou komedii čerpající z kulturních archetypů, antropologických odkazů i pokleslé literatury, divadla a filmu. Vše smíchal do ztřeštěného reje plného divoké poezie a necenzurované fantazie. Jako by zval diváky do osvobozujícího světa karnevalu a mýtu. Jako by se na operačním sále setkal Pier Paolo Pasolini s Monty Pythony. O tom, že zůstali Annaud s Brachem nepochopeni i svými fanoušky, svědčí vesměs naprosto odmítavé ohlasy filmu snad na všech serverech, které jsem našel. hul

    19. dubna

    Letošní Quadriennale
    už nebude pouze výstavou, uvedla tiskovou konferenci umělecká ředitelka Pražského Quadriennale scénografie a umění Sodja Lotker. Na rozdíl od předešlých let se promění v místo setkávání nejrůznějších uměleckých disciplín, do kterých současná scénografie expanduje. Důraz bude kladen na interaktivitu mezi diváky a tvůrci. Účast v mezinárodní soutěži potvrdilo šedesát dva zemí ze všech kontinentů a očekávaná návštěvnost je čtyřicet tisíc diváků. Se svými projekty se umělci utkají v pěti rozličných sekcích: Sekci zemí a regionů, Studentské sekci, Architektonické sekci, Extrémním kostýmu a zcela nové Intersekci, která nabídne prohlídku a živý zásah do 30 boxů sestavených do labyrintu, v nichž výtvarníci a scénografové představí denně nové instalace a multimediální představení. Profesionální publikum i široká veřejnost se dále mohou těšit na souběžný doprovodný program PQ+. Hlavním hostitelem akce bude Veletržní palác, do Prahy zamíří renomovaní tvůrci, jako jsou Anna Viebrock, Ilya a Emilia Kabakovovi, Josef Nadj, Romeo Castellucci či Claudia Bosse.
    mer

    • Autor:
    • Publikováno: 2. května 2011

    Komentáře k článku: 6. dubna—19. dubna

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,