Divadelní noviny > Festivaly Kritika
Jak budovat nový svět
Neznám knížku slovenské autorky Ireny Brežné, která po roce 1968 emigrovala do Švýcarska. V podání Bratislavského bábkového divadla se ovšem její vzpomínka na 50. léta minulého století jeví jako nezávazně zábavný a pohříchu schematický obrázek.
Naivní holčička, zblbnutá propagandou, vypráví publiku o tom, jak krásné je budovat nový svět, ale taky jak jí zavřeli maminku, jak tatínek musí pracovat u lopaty atp. Někdy přece jen zaváhá, čemu věřit, ale hned tu je zapálená paní učitelka, aby jí vysvětlila, co si myslet. Až na samém konci, po smrti „vůdce“, zlomena připouští, že ne vše, co hlásala, asi byla úplně pravda – a nechává holčičku stát v úžasu a pochybnostech.
Na jevišti se tu a tam něco z jejího rodinného milieu demonstruje – bez loutek, ale s jistou loutkářskou hravostí a smyslem pro metaforu: maminka je zakletá v chumlu látky, převázaná bavlněnou přízí, tenisové rakety se mění v lopaty, transparenty v ptáčky, balony v obří varlata, paní učitelka je chodícím pomníkem (boty přivázané k soklům)… Vyprávění je ozvláštněno tím, že hlavní postavu hrají dvě herečky: Anna Čonková a Jazmína Piktorová (nominované na DOSKY 2016 jako objev roku) si rozpůlí medvídka, navlékají se do jedněch šatů, střídají se v replikách – povětšinou ale, bohužel, spíš mechanicky, jen občas naznačí vnitřní svár, pochybnosti.
Není mi ovšem jasné, co a komu vlastně chtějí Bratislavští inscenací říci: avizováno je jako představení pro mládež od 14 let, ale dnešní náctiletí z prvoplánového, černobílého výkladu doby asi nebudou moc moudří. A ty, kteří socialistickou realitu zažili, to nejspíš jen naštve.
Bratislavské bábkové divadlo (Slovensko) – Irena Brežná: Na slepičích křídlech. Režie Katarína Aulitisová, výprava Markéta Plachá, hudba Lucia Chuťková, dramaturgie Katarína Jánošová. Premiéra 13. května 2016.
Komentáře k článku: Jak budovat nový svět
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)