Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Nominace na Cenu Thálie

    Vždycky mě udiví, když se i v odborných divadelních kruzích – přes množství tiskových konferencí, zpráv či rozhovorů v tisku – setkávám s naprostou neznalostí, jak probíhají nominace na Cenu Thálie. Jsme o něco více než v polovině přípravy nového ročníku, tak snad znovu vysvětlení alespoň za činoherní komisi. Je ze všech nejpočetnější, což je pochopitelně dáno tím, že profesionálních činoherních inscenací se za rok uskuteční kolem tří set. Číslo není přesné, s evidencí je to obtížné a svou roli v tom často hraje i to, že někdy se dílo pohybuje na hraně žánrů a je třeba se dohodnout, které komisi vlastně patří. Co třeba s Othellem, kde je sice použit Shakespearův text, ale principem je jednoznačně pohybové divadlo?

    Činoherní komisi tvoří třináct členů: Jiří Fréhar, Alexandra Gasnárková, Jiří Hanák, Jan Kerbr, Taťána Lazorčáková, Luděk Nešleha, Miroslav Ondra, Jana Paterová, Marie Procházková, Miroslav Rataj, Jan Šotkovský, Radka Tesárková a Michal Zahálka. Od 1. prosince 2016 do 30. listopadu 2017 komise zhlédne kolem sto padesáti inscenací. (Ročník vždy končí už v listopadu, protože si divadla stěžovala, že uvádějí nové premiéry i v druhé polovině prosince a komise je nestačí navštívit.) Vzhledem ke kvantitě inscenací je jasné, že nelze vidět všechny. Soustředíme se tedy na tituly, které považují za zásadní sama divadla, dostáváme tipy od diváků (často velmi poučených) i kritiků, probíráme se celostátním i regionálním tiskem. Každý rok také dostaneme koncem roku velký balík tipů, které pošlou jak divadla, tak jejich fanoušci. Nic neopomineme. Často se tvrdí, že navštěvujeme jen tzv. kamenná divadla, ale pokud se poctivě podíváme na nominace, je na první pohled jasné, že to není pravda. Stejně tak jako tvrzení, že dáváme přednost Praze a pomíjíme regionální divadla. Rozhodující je pro nás kvalita herecké práce bez ohledu na to, kde vznikla.

    Samozřejmě všichni členové komise mají svá povolání a není v silách jednotlivce zhlédnout všech sto padesát titulů. Proto máme takové tři vnitřní „sekce“: severní Moravu, jižní Moravu a Čechy včetně Prahy. V praxi to pak vypadá tak, že všechny sekce dávají své tipy a ostatní pak navštěvují tyto vytipované inscenace. Znamená to tedy především spoustu výjezdů, při nichž si užíváme slasti našich „skvělých“ dálnic. Celá komise tedy vidí ty výkony, z nichž se pak skládají desítky mužských a ženských hereckých výkonů včetně dvou hlavních trojic. Na závěrečném „nominačním“ zasedání se často diskutuje dost bouřlivě, výsledkem však musí být společná dohoda, proto se nakonec o výkonech hlasuje. Na to, komu konkrétně z těch tří kolegium Herecké asociace Thálii udělí, nemá už komise žádný vliv. Pokud jde o cenu pro mladého činoherce do třiatřiceti let, uděluje ji prezidium Herecké asociace.

    Chtěla bych ocenit, že za celou dobu, kdy zastávám funkci předsedkyně činoherní komise, pracujeme zcela svobodně a prezidium do našich nominací nikdy nezasahovalo, ať byl v jeho čele kdokoli.

    JANA PATEROVÁ


    Komentáře k článku: Nominace na Cenu Thálie

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,