Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Z Dialogu monolog

    V polské Vratislavi začal 14. října již devátý ročník mezinárodního divadelního festivalu Dialog. Od konce září z jeho programu začala mizet některá ohlášená polská představení, a to kvůli rozhodnutí ministerstva kultury a národního dědictví o ukončení grantu uděleného festivalu. Na scénu se původně neměly dostat inscenace Nepřítel lidu v režii Jana Klaty, Hymna na lásku v režii Marty Górnické (spolupráce divadel v Poznani, Varšavě a berlínského Maxim Gorki Theater) a Jedno gesto v režii Wojtka Ziemilského.

    Důvodem odmítnutí financovat tento prestižní festival je zařazení inscenace Klątwa (Prokletí) v režii chorvatského režiséra Olivera Frljiće. Provokativní inscenaci popsal publicista a kritik Jakub Majmurek: Již druhá „papežská“ scéna (nepopíšu, co se přesně dělo, ale ujišťuji vás, že je to moc) nastavila úroveň obrazů a obscénnosti tak vysoko, jako by měla pobouřené diváky donutit k odchodu. (…) Od té chvíle již víme, že tato hra působí v určité konvenci a že překročila limity těžko překročitelné v polské veřejné sféře. (krytykapolityczna.pl)

    Po premiéře v únoru tohoto roku (Teatr Powszechny ve Varšavě) následovaly protesty zahrnující výhrůžky smrtí hercům a dalším zaměstnancům divadla. Polská televize nelegálně zveřejnila části představení vytržené z kontextu a rozdmýchala ještě větší nevoli. Polský právní institut měl dokonce vyzvat Evropskou radu, aby se k inscenaci vyjádřila, jelikož podle institutu otevřeně nabádá k násilí. V březnu se režisér Frljić obrátil na předsedu Evropské komise Jeana-Clauda Junckera a snažil se poukázat na neustálé mediální ataky a projevy nenávisti.

    Oliver Frljić je i u nás chápán jako kontroverzní režisér po uvedení představení Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně slovinského divadla Mladinsko Theatre (na festivalu Bazaar 2017) a Balkan macht frei německého Residenztheater Mnichov (na Divadelní Floře Olomouc 2017). Psalo se o něm například jako o mezinárodně uznávaném provokatérovi. Do České republiky je znovu pozván právě s inscenací Klątwa na PALM OFF FEST 2017.

    Kroky polské krajně pravicové vlády jsou nejen polskou divadelní komunitou vnímány jako politický a ideologický atak a cenzurní zásah. Na stránkách festivalu Dialog najdeme výčet podobných zásahů současné vlády proti několika inscenacím za posledních několik let. Téměř vždy, když se inscenátoři zaměří na téma církve, kritizují politickou reprezentaci země, nebo se na jevišti objeví nahota a explicitně znázorňovaný sex, mohou očekávat potíže spojené s financemi, personálními změnami či protesty. Skupina konzervativních či nacionálně smýšlejících občanů nazývaná Růžencová křížová výprava v některých případech blokuje divadla, jak se stalo například při uvedení inscenace Smrt a dívka v roce 2016.

    Na začátku října byl zveřejněn na stránkách festivalu Dialog otevřený dopis adresovaný polskému ministru kultury Piotrovi Glińskému podepsaný Krzysztofem Mieszkowským, bývalým ředitelem Teatru Polskiego ve Vratislavi, který byl odejit právě po aféře s inscenací Smrt a dívka. Mieszkowski se v něm odvolává na porušení ústavy v článku 73, podle něhož je každému zaručena svoboda umělecky tvořit, a poukazuje na porušení demokratických principů země.

    Festivalu se dostává velké podpory různých organizací i divadel. Vznikla sbírka Chraňte Dialog, zastavte cenzuru!, ve které se angažovala Agnieszka Holland a Festival polských filmů v Gdyni a dalších osm desítek institucí i jednotlivců. Goethe-Institut přispěl na inscenaci Marty Górnické, ve které se angažoval také Maxim Gorki Theater a jejímž partnerem je právě institut. Ze sbírky se zafinancuje inscenace Jana Klaty, jež má nakonec být uvedena v Krakově. Diváci budou z Vratislavi dopraveni tam i zpět bezplatně. Více než polovinu nákladů se podařilo sbírkou pokrýt, a jak nakonec vše dopadne, se teprve ukáže. Nic nemá jisté ani inscenace Klątwa, která se odehraje pouze v případě, že bude vyprodána, a tedy si na sebe vydělá.

    Z festivalu se během několika týdnů stala platforma pro boj proti cenzuře a za svobodu umělecké tvorby. Každý den se ozývají další příznivci s finanční či jinou podporou. To ovšem nic nezmění na tom, že svobodně umělecky tvořit je v již téměř nedemokratickém a cenzurou ovládaném Polsku skoro nemožné.


    Komentáře k článku: Z Dialogu monolog

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,