Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Strategie boje o přežití na oblasti

    Operní soubory v malých městech to nemají lehké. Málo peněz, málo diváků. Tím spíš by měly inspirativními, osobitými inscenacemi přesvědčovat publikum, že do opery prostě musí přijít! Opavský soubor od loňska vede čtyřicátník Lubor Cukr. Má odvahu přijít s tituly, jako je Gluckova Ifigénie na Tauridě, přizval specialistu na autentickou interpretaci barokní hudby Vojtěcha Spurného. Jenže: co může dokázat s orchestrem, který není na takový styl vůbec zvyklý? A hlavně: Cukrovu inscenaci neshledávám ani trochu inspirativní a osobitou. Esteticky jako by se propadl někam do osmdesátých let minulého století. Na jevišti segmenty odkazující k antice, několikero schůdků, na zdech posmrtné masky, které mohou v efektním barevném nasvícení dramaticky vystupovat do oproštěného prostoru, v němž interpreti zoufale vnějškově pózují. Žádná snaha o výraznou stylizaci, ale ani žádné skutečné jednání. Žádná energie mezi lidmi na jevišti. Jen velkooperní ušlechtilé prázdno. Dirigent se snaží vydobýt drama z orchestru, ale ten zní spíše hřmotně, zvláště ve srovnání s jemným zpíváním interpretů: Petru Nôtovovu, Lukáše Zemana či Václava Čížka je příjemné poslouchat, z velkých emocí, které Gluck nabízí, však není v jejich gestech i hlasech mnoho. Ale Lubor Cukr je na začátku, uvidíme, kam dál se vydá…

    Lukáš Zeman (Orestés) a Petra Nôtová (Ifigénie) pózují v obřadných kostýmech FOTO TOMÁŠ RUTA

    V Ústí nad Labem zřejmě už na umělecký program, kterým by atakovali místní publikum, rezignovali. Doma sehrají dvě operní představení měsíčně. Nová Mozartova Kouzelná flétna také zjevně představuje především levný vývozní artikl. Na scéně tři kašírované brány, později chrám naznačený třemi oblouky s mozaikovými okny, občas se do toho efektně barevně zasvítí. Tři dámy mají opulentní šaty: široké sukně, vysoké paruky, peří, další kostýmy jsou spíše střízlivé, nijak zvlášť originální. Programově žádný režijní výklad, prostě se prozpívat a prorecitovat od jedné situace k druhé – přijde zleva, odejde vpravo. Hodně přepínání hlasivek, nesnesitelných manýr při próze (zpívá i mluví se samozřejmě německy). Hodně pitvoření, málo humoru. Na premiéře vcelku velmi slušné obsazení, mimo jiné Zdeněk Plech, Gabriela Kopperová, Jan Ondráček, Petr Matuszek, Natalia Tkachuk. Ne vždy zpívají čistě, ne všem zní hlas dobře ve všech polohách. Ještě kdyby dirigent Miloš Formáček vykřesal z orchestru alespoň trochu mozartovské jiskry…

    Královna noci (Natalia Tkachuk) plísní Paminu (Gabriela Kopperová) FOTO PETR BEROUNSKÝ

    Kouzelná flétna se v březnu chystá do kongresových center v rakouském Villachu a francouzském Štrasburku. Ovšem ve Villachu má podle oficiálních informací na internetu (umístěných k fotografiím z Ústí) účinkovat Komorní opera Praha ve spolupráci s operou z Liberce. Podle obchodního rejstříku Komorní operu Praha – Kammeroper Prag, s. r. o., vlastní Martin Otava a Jiří Kubík. Ve Štrasburku se pak mohou diváci těšit na sólisty, sbor a orchestr České opery Praha. Ano, i Česká opera Praha – Czech Opera Prague sídlí na stejné adrese a jejím statutárním orgánem je Martin Otava. Na cestách s „ústeckou“ Kouzelnou flétnou je uváděn nejen jako režisér a scénograf, ale i jako autor kostýmů (v ústeckém programu Josef Jelínek). Ale to už je detail. Opravdu je dnes možné všechno, podvádět je normální a etika a morálka jsou mrtvé pojmy?

    Slezské divadlo Opava – Ch. W. Gluck: Ifigénie na Tauridě. Dirigent Vojtěch Spurný, režie Lubor Cukr, scéna Lubor Cukr a Ondřej Bartoš, kostýmy Josef Jelínek, sbormistr Kremena Pešakova, choreografie Martin Tomsa. Premiéra 18. února 2018.

    Severočeské divadlo – W. A. Mozart: Kouzelná flétna. Dirigent Miloš Formáček, režie a scéna Martin Otava, kostýmy Dana Haklová a Jan Skalický, sbormistr Jan Snítil. Premiéra 16. února 2018 v Ústí nad Labem.


    Komentáře k článku: Strategie boje o přežití na oblasti

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,