o souboji tří žen se šíleným vrahem za pomoci stroje času, kterou karlínský dramaturg a překladatel Adam Novák nazval Včera Tě zabiju!">
Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Činohra v divadle pro slony

    Ředitel Egon Kulhánek oznámil, že repertoár Hudebního divadla v Karlíně obohatí o činohru. Na podzim uvede bulvární komedii Alana Ayckbourna o souboji tří žen se šíleným vrahem za pomoci stroje času, kterou karlínský dramaturg a překladatel Adam Novák nazval Včera Tě zabiju! (Communicating Doors, poprvé ve Scarborough 1994).

    Proč činohra v hudebním divadle? Divil jsem se. Divadlo nemůže zaměstnávat orchestr sedm dní v týdnu, hudebníci mají nárok na volno, tudíž, aby se zaplnily volné dny, nasadí činohru, vysvětlil Kulhánek a dodal, že situaci jinak řešit nelze. Je s podivem, že stejný problém neměl žádný ředitel za půl století, co Karlín uvádí operety a muzikály. A marně trápím stárnoucí pamět, abych objevil divadlo, které by něco takového řešilo dnes. Vzpomněl jsem si jen na scény, které kombinují hudební s činoherním divadlem z programového rozhodnutí, i když to může usnadnit i provoz. Někde mají volný den, jinde hrají nejméně sedmkrát v týdnu.

    Najmout třeba externisty prý dotace jen kolem 70 milionů ročně neumožňuje. Že se činohra na jevišti původně postaveného pro slony a artisty ztratí? Prý nikoli, bude se hrát na zakrytém orchestřišti a vzadu může zůstat jakákoli scéna – ještě se ušetří za bourání a stavění. Je to promyšlené! Vstupenky se budou prodávat jen do přízemí, aby diváci dobře viděli a slyšeli – na tiskové konferenci se herci kasali, že prostor umluví bez mikroportů. Ušetří se i koprodukcí s firmou Spectaculum, která shodou okolností patří tiskovému mluvčímu karlínského divadla Tomáši Matějovskému.

    Inu jako teoretik do situace nakukuji jen zvnějšku, takže nedokážu ocenit finesy, jak vyjít s tak malým příspěvkem města v divadle se zhruba jednou premiérou ročně. Zvnějšku nahlíženo to skoro vypadá, jako by Kulhánek vedl Karlín k chování komerční muzikálové produkce. Zvnějšku nahlíženo se stydím za podezření, že z činohry pořízené za magistrátní peníze bude profitovat hlavně koproducent a zúčastnění, že to bude perfektní zájezdovka pražských umělců mezi venkovany.

    Zvnějšku nahlíženo se mi to prostě nelíbí. A nejvíc se mi nelíbí, že se to zřejmě líbí, nebo alespoň nevadí, pražskému magistrátu.


    Komentáře k článku: Činohra v divadle pro slony

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,