Ceny divadelní kritiky nebývale vyrovnané
Včera večer, v neděli 18. března, byly v pražském Paláci Akropolis vyhlášeny Ceny divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka). Divadlem roku 2017 se stala Komorní scéna Aréna, která zároveň zabodovala i v kategorii Poprvé uvedená česká hra, a to Smířením Tomáše Vůjtka v režii Ivana Krejčího.
Šestadvacátý ročník cen přinesl zajímavou kuriozitu. Ač v anketě hlasovalo celkem osmdesát kritiků, v kategorii Nejlepší inscenace roku se na prvním místě se shodným počtem hlasů umístily hned tři díla. Cena tak patří všem třem: Lucerně v režii Hany Burešové v její domácí scéně v Divadle v Dlouhé, inscenaci Macbeth – Too Much Blood, již loni podle scénáře a v režii Davida Jařaba uvedlo pražské Divadlo Na zábradlí, a Deníku zloděje Jeana Geneta, Bedřicha Bridela a Miloslava Königa, který v nastudování Jana Nebeského uvádí Divadlo Masopust v Eliadově knihovně pražského Divadla Na zábradlí. Skutečně zvítězily tři inscenace, které na základě mínění osmi desítek kritiků získaly shodný počet hlasů, komentoval výsledky šéfredaktor pořádajícího časopisu Svět a divadlo Karel Král.
Ocenění za ženský herecký výkon získala Ivana Hloužková za postavu Emmi Kurowski v adaptaci filmového scénáře Rainera Wernera Fassbindera Strach jíst duši v brněnské Redutě v režii Jana Friče, cenu za mužský herecký výkonsi odnesl Miloslav König za Deník zloděje. Hloužková byla za herectví v této anketě oceněna už potřetí. V polovině 90. let převzala cenu za titulní roli Maryši v brněnském Divadle Husa na provázku v režii Vladimíra Morávka a o deset let později za výkon v mužské roli fotografa Miroslava Tichého v biografické inscenaci Tichý Tarzan v režii Anny Petrželkové na stejné scéně.
Oceněn byl dále scénograf Kamil Bělohlávek. Konkrétně za výpravu inscenace Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých v Naivním divadle Liberec. Autorem nejlepší hudby minulého roku se stal Martin Dohnal, který ji v Deníku zloděje Divadla Masopust živě interpretuje. Talentem roku je pak podle hlasujících pětadvacetiletá herečka a zpěvačka Eva Hacurová z Divadla v Dlouhé, kterou loni mohli diváci vidět jako kněžnu v oceněné Lucerně či Mášu v Rackovi.
Podle Krále se 15 nominací vázalo na pražské scény, čtyři na brněnské, po dvou na ostravské a liberecké, jedna na ústeckou. Hlasy v anketě dostalo 76 inscenací, 42 divadel a 39 poprvé uvedených českých her, vypočítal. Historicky nejvíc inscenací roku – čtyři – režíroval Jan Antonín Pitínský. Pětkrát se Divadlem roku stalo Dejvické divadlo a Divadlo Na zábradlí, šestkrát byl za hudbu oceněn Vladimír Franz. Ostravská Komorní scéna Aréna, vyhlášená letos za Divadlo roku, získala v anketě napříč kategoriemi jedenáct ocenění. Podle statistik jich historicky nejvíc, šestadvacet, nasbíralo pražské Divadlo Na zábradlí.
…
Držitelé Cen divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka) za rok 2017
Inscenace:
- David Jařab, William Shakespeare: Macbeth – Too Much Blood
Režie: David Jařab
Divadlo Na zábradlí, Praha - Jean Genet, Bedřich Bridel, Miloslava König: Deník zloděje
Režie: Jan Nebeský
Divadlo Masopust, Praha - Alois Jirásek: Lucerna
Režie: Hana Burešová
Divadlo v Dlouhé, Praha
Ženský herecký výkon:
- Ivana Hloužková
Emmi Kurowski ve hře Strach jíst duši
Národní divadlo Brno – Divadlo Reduta
Mužský herecký výkon:
- Miloslav König
Deník zloděje
Divadlo Masopust, Praha
Divadlo:
- Komorní scéna Aréna, Ostrava
Poprvé uvedená česká hra:
- Tomáš Vůjtek: Smíření
Režie: Ivan Krejčí
Komorní scéna Aréna, Ostrava
Scénografie:
- Kamil Bělohlávek – výprava
Judith Schalansky: Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých
Naivní divadlo Liberec
Hudba:
- Martin Dohnal
Jean Genet, Bedřich Bridel, Miloslava König: Deník zloděje
Divadlo Masopust, Praha
Talent roku:
- Eva Hacurová – herečka, zpěvačka
…
Ankety časopisu Svět a divadlo se v tomto roce zúčastnilo 80 kritiků:
Pavla Bergmannová, Veronika Boušová, Kamila Černá, Jan Dehner, Lucie Dercsényiová, Lenka Dombrovská, Věra Drápelová, Michal Drtina, Lukáš Dubský, Petr Dvořák, Barbora Etlíková, Martina Feltlová, Petr Feyfar, Jiří Fuchs, Helena Grégrová, Jan Grulich, Helena Havlíková, Josef Herman, Lukáš Holubec, Saša Hrbotický, Radmila Hrdinová, Vladimír Hulec, Olga Janáčková, Kateřina Jírová, Vladimír Just, Jan Kerbr, Jan Kolář, Karel Král, Blanka Křivánková, Jiří P.Kříž, Lukáš Křížek, Kateřina Kykalová, Eva Kyselová, Jiří Landa, Eva Langšádlová, Tatjana Lazorčáková, Rudolf Leška, Kateřina Lešková Dolenská, Otto Linhart, Marcela Magdová, Martin Macháček, Jana Machalická, Nina Malíková, Lubomír Mareček, Dominik Melichar, Vladimír Mikulka, Josef Mlejnek, Michal Novák, Jana Paterová, Honza Petružela, Ludvík Píza, Karolina Plicková, Vojtěch Poláček, Markéta Polochová, Kateřina Rathouská, Marie Reslová, Jaroslav Someš, Jana Soprová, Tomáš Stanislavčík, Karolína Stehlíková, Hana Strejčková, Lenka Šaldová, Kateřina Šebelová, Pavel Širmer, Jakub Škorpil, Jitka Šotkovská, Gabriela Špalková, Tomáš Šťástka, Jiří Štefanides, Veronika Štefanová, Zdeněk A.Tichý, Milan Uhde, Roman Vašek, Ladislav Vrchovský, Petra Zachatá, Vít Závodský, Marie Zdeňková, Alena Zemančíková, Ivan Žáček, Ester Žantovská
///
Více na i-DN: Ceny divadelní kritiky za rok 2017 – nominace
Komentáře k článku: Ceny divadelní kritiky nebývale vyrovnané
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Karel Král
Zpráva, převzatá od ČTK,
obsahuje jednu chybnou informaci, kterou mi ke všemu autor toho textu vložil do úst. Není to poprvé, kdyby byly oceněny zároveň tři inscenace. Stejný výsledek měly Ceny (tehdy Alfréda Radoka) za rok 2007.
27.03.2018 (12.02), Trvalý odkaz komentáře,
,DN
Opraveno.
Redakci SaDu se omlouváme. Informaci jsme převzali v rámci aktuálnosti a rychlosti z veřejných médií. Původní tisková zpráva k nám dorazila později.
Vladimír Hulec, editor i-Tz
27.03.2018 (14.46), Trvalý odkaz komentáře,
,