Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 323)

    Sue Townsendová zaznamenala v roce 1982 velký čtenářský úspěch vydáním knihy Tajný deník Adriana Molea. Příběh čtrnáctiletého „puberťáka“, který se rozhodne být intelektuálem, zaujal milovníka osobitého humoru, herce Miroslava Hanuše a ten jej převedl do scénáře retro muzikálové komedie.

    Režisér Martin Pacek inscenoval Tajný deník v polohách komediálně laděných konverzací vyšperkovaných choreografií chytlavých písní. Velmi úspěšný byl v pedagogicko-režijním vedení adeptů muzikálového herectví.

    Na jednoduché scéně Dominiky Hanzlíkové opatřené stěnou stříbřitých třásní nad vyvýšeným obdélníkovým sídlem pětičlenné kapely a pruhem k divákům směřujících schodů, s rozkládací lenoškou po straně a parketem pro tanec uprostřed, rozpoutal světelné i herecké běsnění připomínající odvanutou dobu dávných diskoték…

    Režisérova pevná ruka je patrná i při vedení tvůrčí práce kostymérky. FOTO TOMÁŠ PŘÍKRÝ

    Režisérova pevná ruka je patrná i při vedení tvůrčí práce kostymérky. Kostýmy Adély Vajdíkové hercům umožňují volný pohyb a zvýrazňují charaktery postav. Nevzhledný, křiklavými barvami pojednaný svetr čtrnáctiletého výrostka Adriana Molea byl dominantou všeho dění.

    Pohledný mladý muž přesvědčivým způsobem demonstroval naivitu nedospělce i vrozený smysl pro jemný anglický humor. FOTO TOMÁŠ PŘÍKRÝ

    Zrovna jako výkon Libora Matouše. Pohledný mladý muž přesvědčivým způsobem demonstroval naivitu nedospělce i vrozený smysl pro jemný anglický humor. Výtečně tančil, mluvil i zpíval. Stal se duší inscenace.

    Vynikající kostým navrhla pro postavu stařičkého vysloužilce Berta Baxtera. Uniforma snad z dob první světové války a šedivě plandavé „spoďáry“ umožnily divokými vousisky obrostlému Tadeáši Horehleďovi vytvořit figuru roztomile chraplavého ztřeštěnce schopného opustit skořepinu starce k předvádění omračujících skoků.

    Babičku oblékla do upnuté blůzky, puritánské sukničky a decentního pláště. Na hlavu jí vsadila bělostný klobouček, který byl ozdobou obrázku distingované dámy z nemajetných vrstev Anglie. Babiččina hlavička se zjevovala jako fátum v okamžicích a místech, kdy a kde by ji nikdo nečekal, aby se potutelně otázala: Dá si někdo čaj…? Nebo také: Dá si někdo toast? Eliška Machačová hrála babičku s rozkoší a neodolatelně.

    Retro muzikálová komedie podle kultovní knihy Sue Townsendové je úspěchem všech zúčastněných. FOTO TOMÁŠ PŘÍKRÝ

    V muzikálovou hvězdu roste Klára Jelínková hrající do pracovního overalu oblečenou, trochu lehkomyslnou paní Lucasovou. Do povlávající strakaté maďarsko-mexické haleny nastrojený, poletoval scénou sexem posedlý záletník Pan Lukas, kterého Patrik Földeši vybavil výbušností a pohybovou bravurou muže vrhajícího se na vyhlédnutou ženu rychlostí dravce. Představitelem uřvaného pankáče Nigela byl pohybově nadaný Lukáš Hlavatý. Jeho hlučné – Čús – by zastavilo i jedoucí tramvaj… Podpantoflového, manželkou podváděného otce George Molea hrál s velkou chutí Filip Biró. Jeho manželku, sexuálně neukojitelnou Pauline Moleovou vytvořila Simona Fedorková s bestiálním úsměvem unavené stepní laně. Alternující Svetlana Hruškociová byla bestií o maličko nenápadnější… Ve čtrnáctileté dívence Pandoře, která si nechala říkat Skříňka, se Stanislavě Hajdukové i alternující Alžbětě Trembecké podařilo zachytit první záchvěvy milostné touhy a naivitu dětského nazírání světa. Výrazným způsobem ladila atmosféru dobře hrající kapela pod vedením kapelníka Tomáše Küfhabera.

    Retro muzikálová komedie podle kultovní knihy Sue Townsendové je úspěchem studentů, pedagogů a především režiséra Martina Packa.

    Brno – Komín, 13. 2. 2018

    Divadelní fakulta JAMU, Brno – Sue Townsend: Tajný deník Adriana Molea. Dramatizace: Miroslav Hanuš, režie a choreografie: Martin Pacek, dramaturgie: Miroslav Ondra, produkce: Barbora Rosochová, asistentka produkce: Kamila Hladíková, asistentka choreografie: Jitka Hlaváčová, scénografie: Dominika Hanzlíková, kostýmy: Adéla Vajdíková, světla: Michal Nýdr, zvuk: Josef Havelka. Osoby a obsazení – Adrian Mole: Libor Matouš, George Mole: Filip Biró, Babička: Eliška Machačová, Paní Lucasová: Klára Jelínková, Pauline Moleová:  Simona Fedorková / Svetlana Hruškociová, Bert Baxter: Tadeáš Horehleď, Pan Lucas: Patrik Földeši, Pandora: Alžběta Trembecká / Stanislava Hajduková, Nigel: Lukáš Hlavatý, Barry Kent: Lukáš Hlavatý, Rodina Singhových: kapela Kapela ve složení: Tomáš Küfhaber (kapelník, klávesy), Milan Vaněček / Aneta Herková (flétna, 2. klávesy), Gabriel Červeňák (elektrická kytara), Josef Stráník (baskytara), Stanislav Pliska (bicí). Premiéra 11. 2. 2018.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 323)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,