Divadelní fotografie (III) Sběratelství
Počátek fenoménu sběratelství fotografií je možné datovat do doby samotného vynálezu média fotografie. První fotografické sbírky vznikaly především na šlechtických dvorech a řada evropských panovníků patřila mezi jejich velké propagátory. Trend sbírání fotografií postupně následovala aristokracie, buržoazie i společenská vrstva spjatá s kulturou a uměním. Fotografie významných osobností byly nejen upomínkou a sběratelským artiklem, ale zároveň až do osmdesátých let 19. století předlohou novinové grafiky, protože soudobá technologie ještě neumožňovala fotografii jednoduchým způsobem tisknout. Obrazový doprovod v dobových tištěných médiích nebyl nijak rozsáhlý, ale i tak se některé snímky dochovaly alespoň v této podobě.
Ustálený rozměr fotografií umožňoval vkládat je do alb, která byla vyráběna přímo pro tyto formáty. Fotografie, které se staly zároveň obchodním artiklem určeným ke sbírání a zakládání do alb, byly především suvenýry s motivy krajinné fotografie a snímky nejrůznějších památek. Paralelně se však nabídka rozšířila i o portréty významných osobností politického a kulturního života. Fotograf Jan Mulač ve svém inzerátu v Divadelních listech v roce 1880 informoval, že na skladě jsou podobizny čelnějších všech členů královského zemského divadla. Sbírání fotografií zároveň pravděpodobně souvisí i s tím, že noviny a časopisy nedokázaly fotografie tisknout a vlastnit fotografii byl jediný způsob, jak si oblíbeného herce přiblížit. Atmosféru na fotografické výstavě v Palais de l’Industrie v rámci Světové výstavy v Paříži v roce 1855 zprostředkoval francouzský fotograf Nadar ve své autobiografii: Výsledek výstavy (…) byl především věnovaný novému úžasnému objevu [fotografii]. Publikum se tlačilo před mnohými portréty známých osobností, které ještě neznalo, před krásami slavných divadel, které doposud mohlo obdivovat jen z obrazů a nyní je před sebou vidělo jako živé. Alba, do kterých se fotografie vizitkového a kabinetního formátu zakládaly, byla honosná a na objemnosti jim přidávala tloušťka listů. Na přelomu 19. a 20. století se objevuje další dosud populární fenomén – fotografie jako pohlednice.
ANNA HEJMOVÁ
Komentáře k článku: Divadelní fotografie (III) Sběratelství
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)