Stanislav Doubrava: Noví sloni se už šijí…
Začátkem dubna potřikrát hostovalo liberecké Naivní divadlo s loutkovou pohádkou Ivy Peřinové Alibaba a čtyřicet loupežníků v Hongkong Culture City Centre. Za necelých čtrnáct dnů chystá 21. ročník mezinárodního festivalu profesionálních loutkových divadel, zaměřený na inscenace pro děti předškolního věku Mateřinka. O těchto dvou událostech jsem se bavila s ředitelem NDL Stanislavem Doubravou.
Když český soubor hraje perskou pohádku z Tisíce a jedné noci čínskému publiku v Hongkongu, jak si vzájemně rozumějí?
Z toho jsme měli také trochu obavy, ale nakonec to dopadlo výborně. Po stranách jeviště byly na dvě velké obrazovky promítány titulky v čínštině a angličtině. Zprvu jsme měli obavy, že je děti nestihnou sledovat, ale mýlili jsme se. Děti i dospělí reagovali naprosto spontánně na řadu vtipných replik v textu, obdobně jako naše domácí publikum.
Naivní divadlo hrálo už v řadě zemí, třeba až v Mexiku. Přesto, překvapilo vás něco?
S poněkud neobvyklým požadavkem přišli pořadatelé hned při prvním představení – abychom po asi osmi minutách na chvíli hraní přerušili. Tento „later coming break“ je tam běžnou praxí, která umožňuje usadit se později příchozím divákům. Hongkong je obrovské město s komplikovanou dopravou a ne každý stihne začátek představení. Po pauze už představení probíhalo normálně až do konce. Po děkovačce ale přišlo další překvapení.
Netleskali vám snad diváci?
Naopak, tleskali velmi nadšeně. Ale v Hongkongu i jinde v čínském teritoriu je zvykem, že se publikum po konci představení fotografuje s umělci. Neuměli jsme si představit, co to v praxi obnáší. O fotografování projevily zájem minimálně dvě třetiny publika. Prostě si stoupnou do stometrové fronty a čekají. Když na ně dojde řada, utvoří skupinky – jeden snímek s dětmi, pak s tatínkem, s maminkou… Uspokojení všech zájemců je nakonec stejně dlouhé, ne-li delší než samotné představení. Přesto se naši herci dokázali hrdinně usmívat i pro posledního z fotografovaných. Jiný kraj, jiný mrav.
Takže Naivní divadlo zanechalo v Hongkongu dobrý dojem?
Určitě. Pořadatelé se zajímali i o naše další inscenace, zaujaly je zvláště fotografie Labutího jezírka, takže s pražskou agenturou PEITHO vedeme jednání o možném hotování s tímto titulem. Ale to je zatím spíše ve sféře oboustranného přání.
Zatímco aktuálně v Liberci máte před sebou další ročník mezinárodního festivalu inscenací pro děti předškolního věku Mateřinka. Co přinese letos divákům zajímavého?
Začne ve čtvrtek 14. června a potrvá do soboty. Zúčastní se ho šest zahraničních a kolem patnácti domácích souborů. Nejvzdálenější bude japonský soubor Kakashi-za s inscenací stínového divadla Animare, pracující jen s rukama a stínem, což se u nás běžně nevidí. Z Maďarska přiveze divadlo Bóbita Bábszínhás inscenaci Prasátka a vlci a soubor Kabóca Bábszínhás belgicko-maďarský projekt Ha dede, což je inscenace pro děti od jednoho do tří let. Dále přijede Train Theatre z Jeruzaléma s Cirkusem kostek nebo Staré divadlo Karola Spišáka z Nitry s Malenkou. Nabídka je opravdu pestrá.
Jak si mohou zahraniční loutkáři s českými dětmi rozumět?
Všechna zahraniční představení jsou beze slov, to je základní podmínka srozumitelnosti pro nejmenší děti. Svá představení pro tuto věkovou kategorii předvedou i přední domácí soubory, a to nejen v budově Naivního divadla, ale bude se hrát i na náměstí před radnicí, v zoologické zahradě nebo v Oblastní galerii. Součástí festivalu je i výstava loutek v Severočeském muzeu, která potrvá až do září.
Budou se – jako v minulých letech – v libereckých ulicích vznášet barevní sloni?
Samozřejmě. Noví sloni se už šijí…
P. S. Více o festivalu: Mateřinka 2011
Komentáře k článku: Stanislav Doubrava: Noví sloni se už šijí…
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)