Divadelní noviny > Blogy Festivaly
Mudrování nad DSB (No. 5)
Chtěl jsem na produkci bratří Formanů, ale jejich umný stan byl beznadějně vyprodán a tak jsem zamířil do chladem vyladěného sálu Divadla na Orlí, abych se pokochal kouzlením šikovných rukou a chytrých hlav z Chicaga.
Manual Cinema uváděla příběh dívenky, na kterou maminka neměla čas. Lula del Ray, děvče z paprsku, si zamiluje skupinu Baden Brothers a putuje za ní do velkoměsta. Pomalým tempem tvořené stínové obrazy přenášené z pracovního plátna na hlavní promítací plochu mě opět upoutávaly. Lehoučká vyprávěnka skupiny hračičkářství propadlých kumštýřů byla jímavým protestem proti uchvátanosti našich dnů.
Mab pravila: Používané meotary, zpětné projektory jako by symbolizovaly předváděný příběh matky. Maminka si uvědomila, že má dceru a zpětně řadila vzpomínky na její dětství. Animace osob a prostředí byla skvělá. Smutný příběh…
K zamyšlení, dodal jsem.
…
Manual Cinema – Brendan Hill,Julia Miller: Lula del Ray. Režie a scéna: Drew Dir, Sarah Fornance, Julia Miller, koncept: Julia Miller, předloha: Brendan Hill, zvukový design: Kyle Vegter, Ben Kauffman, zvuky, zpěv: Maren Celestkytara, perkuse, zpěv: Michael Hilger, violoncello, zpěv: Kyle Vegter, kytara, baskytara: Jacob Winchester, hudba: Kyle Vegter, Ben Kauffman ve spolupráci s Maren Celestovou, Michaelem Hilgerem a Jacobem Winchesterem. Hrají: Lizi Breit, Sarah Fornace, Evan Garrett, Julia Miller. Premiéra 2012. Psáno z festivalového uvedení 28. května v Divadle na Orlí.
///
Vyprodané Městské divadlo Brno a na jeho scéně Slovenské komorné divadlo Martin se svou poslední inscenací, hrou Antona Pavloviče Čechova z roku 1900 Višňový sad. Režisér Roman Polák ji označil za trochu smutnou komedii a v tomto duchu, sto osmnáct roků starý text inscenoval.
V salonu obloženém děrovanými torzy háčkovaných ubrusů postavil starobylý divánek. Nevzhledně studenou místnost zabydlel panoptikálními postavami s pomoučenými obličeji a šedivými rozcuchanými parukami. Jen tváře služky Duňaši, studenta Trifonova, podnikatele Lopachina a správcové statku Varji měly přirozený vzhled.
Herci pod Polákovým vedením kvetli. Monology postav hráli bravurně. Byli směšní i tragičtí. Vrývali se mi do paměti. Prim hrála exaltovaná, teatrální, zahořklá majitelka višňového sadu, statkářka Raněvská v podání bravurní Jany Oĺhové. Bratr Raněvské Gajev Jána Kožucha, Jana Kovalčíková v nepraktické, naivní Aně, Barbora Pálčíková v živočišné služebné Duňaši, Daniel Žulčák jako komorník – proutník a gigolo, Michal Gazdík v roli statkáře Simeonova-Piščika i Marek Geišberg jako podnikatel Lopachin byli výteční.
Lupání kostí starého času dobou mladší se rozléhalo divadlem. Bravo, pán režisér Polák! Díky, Martinští, za báječné představení a lahodnou slovenštinu…
Pondělní večer byl příjemný. Chodník rozkopaný. Přešli jsme silnici a Mab řekla: Zase to bylo dlouhé. To loučení se sadem, kdy se nic nedělo a za stěnou umíral Firs, mohlo být kratší…
Jo, holka, umírání je někdy takové… Pozvolné a delší…
Mab se zachmuřila, rozloučila se, řekla: Zítra se uvidíme večer na Provázku a rozběhla se na tramvaj…
V Komíně od hřbitova vanula vůně chvojí a kvetoucích lip.
Slovenské komorné divadlo Martin (Slovensko) – Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad. Překlad: Vladimír Strnisko, režie: Roman Polák, dramaturgie: Monika Michnová, scéna: Pavel Borák, kostýmy: Peter Čanecký, hudba: Róbert Mankovecký, pohybová spolupráce: Juraj Letenay, světelný design: Roman Polák, Ján Ptačín. Osoby a obsazení:Ľubov Andrejevna Ranevská: Jana Oľhová, Aňa, její dcera: Jana Kovalčiková, Varia, její nevlastní dcera: Lucia Jašková, Leonid Andrejevič Gajev, její bratr: Ján Kožuch, Jermolaj Alexejevič Lopachin, podnikatel: Marek Geišberg, Peter Sergejevič Trofimov, student: Jaroslav Kysel, Simeonov-Piščik, statkář: Michal Gazdík, Šarlota Ivanovna, guvernantka: Ľubomíra Krkošková, Jepichodov, účetní: Tomáš Grega, Duňaša, služka: Barbora Palčíková, Firs, komorník: Viliam Hriadel, Jaša, sluha: Daniel Žulčák, Pocestný: Ján Barto. Premiéra 11. listopadu 2017. Psáno z festivalového uvedení 28. května v Městském divadle Brno.
Brno – Komín, 31. 5. 2018
///
Více na i-DN:
…
…
Komentáře k článku: Mudrování nad DSB (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)