Divadelní noviny > Burza Festivaly
Festival pod závojem deště
Festivalovému městu Hradec Králové se deště a vichřice vyhýbaly během celého jara. Svatý Petr mu to vynahradil v době festivalu Divadlo evropských regionů, který se konal od 22. – 29. června. Došlo tak i ke změně některých programů, zejména koncertů v rámci Open Air. Pořadatelé – Klicperovo divadlo a loutkové Divadlo Drak – přesto vynahradili divákům kvalitními inscenacemi to, oč je počasí ochudilo.
Letošní festival, už čtyřiadvacátý, byl rozhodně úspěšný. Bylo zřejmé, že nastupuje mladá generace, která podporuje tzv. „režisérismus“ a nebojí se modernizovat klasiku. Někdy je to ovšem i „přes hranici“, kterou přestoupil i zkušený režisér Jan Nebeský v performanci Médea, kde byl pozměněn závěr této antické tragédie. Vyvážilo to ovšem herecké umění Davida Prachaře a Lucie Trmíkové. Platilo to i o inscenaci Bratrů Karamazových uváděných Klicperovým divadlem v režii dua SKUTR, kde byla na minimum omezena postava Smerďakova. Jeho sebevražda, v románu silně motivovaná, tak zcela ztratila svou logiku. Přesto tato inscenace patřila k nejúspěšnějším: citlivě zachytila – zejména v první části – atmosféru rozpadající se rodiny a vyznačovala se mimořádnými hereckými výkony, především Jiřího Zapletala v roli starého Karamazova a Jana Sklenáře v roli jeho syna Dimitrije.
Z hostujících souborů zabodovalo výrazně Národní divadlo Brno s inscenací hry irské dramatičky Mariny Carr U kočičí bažiny v režii Martina Františáka, drastický příběh lidské jinakosti s vynikajícím výkonem hlavní hrdinky Terezy Groszmannové. A další inscenace téhož divadla Strach jíst duši Rainera Wernera Fassbindera v režii hostujícího Jana Friče, která líčí dnes aktuální negativní vztah našich současníků k cizincům, gastarbeiterům. I v ní podala skvělý výkon představitelka hlavní role. Tentokrát Ivana Hloušková jako stárnoucí uklízečka, která se bez ohledu na předsudky nebojí otevřít své srdce cizinci.
Po loňském úspěchu Jiráskovy Lucerny v provedení Divadla v Dlouhé zaujal letošní festivalové diváky i Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾. Úspěch měl také Deník zloděje podle deníku Jeana Geneta v režii Jana Nebeského s Miroslavem Konigem v hlavní roli, s nímž do Hradce přijelo divadlo Masopust. O aktuálním významu dramatiky Václava Havla znovu přesvědčila inscenace Havlova Vyrozumění v podání Komorní scény Aréna v režii Vojtěcha Štěpánka. K vrcholným inscenacím festivalu lze přičíst i Dynastii (Lehman Brothers), polodokumentární hru o vzestupu a pádu jedné známé americké banky a jejích majitelů v režii Michala Dočekala a podání brněnského Divadla Husa na provázku. Přes tři hodiny dokázala vypjatým herectvím všech aktérů upoutat pozornost hradeckých diváků.
Ze zahraničních vystoupení patřil bezesporu k vrcholným zážitkům festivalu Kabaret Normalizácia alebo Modlitba pre Martu Slovenského národného divadla v režii mladého Matúša Bachynce. Inscenace je věnovaná osobnosti Marty Kubišové. Zaujala zejména díky pěveckému umění představitelky hlavní hrdinky Moniky Potokárové. Naopak rozpaky vyvolala inscenace lipského Schauspielu Princezna Hamlet finské autorky E. L. Karhu, ve které hrají všechny mužské role herečky. Inscenace má totiž přehnaně silné feministické zaměření.
Mezi loutkářskými inscenacemi, které se mi podařilo zhlédnout, bezkonkurenčně vynikl Faust Divadla Drak v režii Jakuba Vašíčka vytvořený na základě textu Matěje Kopeckého. Spontánní divadelností vyvolal nadšení nejen mladých diváků, kteří zcela zaplnili šapitó Divadla Drak.
A nesmím zapomenout na vystoupení nového cirkusu Rosti Nováka jr., který se skupinou artistů z Rwandy a svou La Putykou předvedl v inscenaci Hit, Tell the Difference divákům výkony, nad nimiž se tajil dech.
///
Více na i-DN:
…
Komentáře k článku: Festival pod závojem deště
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)