Baletky, psychoanalýza a scénické čtení v Miláně
Do týdnu stráveného v italském Milánu se vešlo mnohé: obraz jako dramatický zážitek, balet v Teatro alla Scalla, studentské divadlo i scénické čtení.
Kromě víceméně plánované návštěvy Teatro alla Scala, obsahoval i další, de facto náhodné divadelní zážítky. Možná v divadelní závorce, ale největší z nich, byl divácký kontakt s Leonardovou freskou Poslední večeře. „Drama“ začínalo už rezervací vstupenky, která se doporučuje objednat tři měsíce předem. Jediný volný termín byl v den, kdy jsem svoji cestu teprve v Praze začínal. Přesto jsem zkusil štěstí na místě a vyšlo to! Dlouho restaurovaná monumentální freska v refektáři dominikánského kláštera (tato část budovy je dnes majetkem státu) tone v tajemném pološeru „studeného“ světla. Před vstupem podstoupí návštěvníci ochlazování ve dvou navazujících komorách, teprve pak jsou vpuštěni na 15 minut; konec pobytu je ohlášen shůry. Malba zobrazuje reakci učedníků na Ježíšovo sdělení Jeden z vás mě zradí. Leonardo zachycuje jejich vzrušené tváře – mezi sebou ve skupinkách diskutují Snad to nejsem já. Pozorování této existenciální scény je mimořádný dramatický zážitek.
Již nikdy požár ve Scale
Lístek do Scaly, především operního Panteonu, lze bez problémů koupit v předprodeji. Ve dnech mého pobytu v Miláně se tam nezpívalo, ale tančilo: tři Balanchinovy choreografie, shrnuté autorem pod názvem Jewels (Klenoty). Dílo roku 1967 poprvé provedl New York City Ballet, milánský soubor je hrál roku 2004, letos je nastudoval znovu. První z baletů, Emeralds (Smaragdy), se tančí na výběr ze scénické hudby Gabriela Faurého k Maeterlinckově hře Pelléas et Mélisande a skladbu Shylock. Pro Rubies (Rubíny) je užito Stravinského Capriccio pro klavír a orchestr (verze 1949), Diamonds (Diamanty) jsou na Čajkovského Symfonii D dur. Choreografie patří ke kánonu moderní klasiky, je prováděna v replice původního tvaru (včetně dekorace – Peter Harvey a zdobných, nákladných kostýmů – Karinska) a označována jako první abstraktní balet. Jde o bezdějový tanec na symfonickou (tedy původně netaneční) hudbu , který ovšem využívá klasické střídání sólových, ensemblových i sborových tanečních čísel. Neoklasický pohybový slovník u Faurého klade důraz na lyrické momenty, rytmicky pointovaný Stravinský integruje prvky společenského i revuálního tance let 1920-30, závěrečný Čajkovský se vrací ke kánonu ruského baletu s velkým sborem v klasických sukénkách. V těsném sepětí s hudbou (tak je ostatně choreografie postavena) exceloval soubor technicky i výrazově vytříbeným výkonem. Z mužských sólistů obzvláště vynikali Frederico Fressi v Rubínech a Guillaume Côté skoky i piruetami. Precizní orchestr řídil Alessandro Ferrari, klavírní sólo ve Stravinském hrál Roberto Cominati. Nadšený potlesk patřil nejen umělců, ale také dekoracím. Hrálo se za zřejmě obvyklé péče o bezpečnost – před divadlem patrolovala dvojice policistů, v budově se pohyboval snad celý oddíl hasičů v zásahových kombinézách.
Psychoanalytický sedánek na jevišti
Plakát v galerii Pinacoteca di Brera, v jejíž budově (bývalý jesuitský klášter) je také výtvarná akademie (Accademia di Bella Arti di Brera), oznamoval představení katedry scénografie. Úkolem šesti studentů (Clara Abbruzzese, Francesca Casati, Ester Castelnuovo, Paola Danesi, Mattia Federici, Linda Riccardi) bylo navrhnout scénu a kostýmy pro inscenaci aktovky Vai a vedere i gorilla (ve volném překladu Jdi a uvidíš gorilu), kterou napsala hamburská psychiatrička Gabriele Freytagová. Jde o více než hodinový protokol psychoanalytického případu: pacient popisuje a „prožívá“ ve vzpomínce svoje zážitky, psychoanalytička komentuje a klade otázky. Jde tedy o bezdějový kus, rozhodně vhodnější pro rozhlasovou hru než scénické provedení. Roli pacienta vytvořil Claudio Tombini, profesionální herec, v rámci možností textu celkem přesvědčivě, Freytagová hrála sama sebe naprosto ochotnickým způsobem (i když počáteční přeskakování hlasového rejstříku lze přičíst trémě).
Komentáře k článku: Baletky, psychoanalýza a scénické čtení v Miláně
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)