Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Nové vedení Opery ND představuje své plány

    Od září 2019 umělecky povede soubory Opery Národního divadla renomovaný hudební manažer Per Boye Hansen, který dlouhodobě působil v Norsku a Německu. V pondělí 5. února jej zástupcům médií představil ředitel Národního divadla Jan Burian a s ním i nového hudebního ředitele Státní opery, kterým bude od srpna 2019 bývalý hudební ředitel Norské národní opery, dirigent Karl-Heinz Steffens.

    Nastupující umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen (vlevo) představuje nového hudebního ředitele Státní opery Karla-Heinze Steffense. Foto ND

    Je pro mne potěšením a ctí, že přicházím umělecky formovat pražskou operní scénu. Jmenován jsem byl v září loňského roku a od té chvíle jsem se zaměřil na to, abych oba ansámbly lépe poznal, pochopil jejich fungování, a vybudoval plány do budoucna. Národní divadlo vnímám jako kolébku velkých českých umělců, ať už skladatelů, operních pěvců nebo hudebníků. A Státní operu zase jako inspiraci zejména v německém a italském repertoáru. A genius loci Stavovského divadla, které je tak bytostně spjato s Wolfgangem Amadeem Mozartem, to je zkrátka něco, co nemá na celém světě obdoby. Rád bych tedy rozvíjel specifickou identitu těchto tří míst, ale rovněž i Nové scény, která se v posledních letech profiluje v oblasti soudobé opery a experimentálních projektů. Mým cílem zkrátka je, aby se Praha stala členem Ligy mistrů evropských operních domů, uvedl svou vizi Per Boye Hansen.

    Málokterý divadelní dům v Evropě odráží tak rozmanitým způsobem operní a kulturní dějiny Prahy a celé Evropy. Naplnit Státní operu po jejím znovuotevření novým hudebním životem, vnímám jako velké poslání i srdeční záležitost. Velmi se těším na práci s orchestrem, sborem a sólisty v Praze – městě hudby. Městě, jehož hudební kouzlo trvající od dob Mozartových nikdy nikdo nezlomil, uvedl Karl-Heinz Steffens.

    Mým cílem je, aby se Praha stala členem Ligy mistrů evropských operních domů, říká Per Boye Hansen. Foto ND

    Hansen bude podle svých slov usilovat o rozvíjení kvality obou operních souborů, přičemž je prý nezbytné zachování dvou orchestrů a sborů. Rád by do Prahy pozval renomované zahraniční umělce a k opeře přitáhl nové diváky. Chce především zvýšit povědomí o pražské opeře v mezinárodním kontextu, posílit její pověst. Revitalizovat a zdůraznit charakter obou operních souborů prostřednictvím jejich důsledné profilace. Zvýšit ambice v případě nových projektů, posílit kvalitu a konzistenci repertoárových představení, být takovým majákem, který by rozvíjel nové talentované umělce a zatraktivnit Prahu pro nové a nové diváky. Chtěl bych, aby se návštěva opery stala důvodem k návštěvě Prahy. Zavedeme proto také každoroční festival, v rámci kterého na konci sezóny uvedeme postupně v krátkém sledu představení všech nových inscenací.

    A co plánuje v první sezoně na postu uměleckého ředitele? Bude to operní gala, které bude uvedeno 5. ledna 2020 ve zrekonstruované Státní opeře. Naší první novou produkcí ve Státní opeře pak budou Mistři pěvci norimberští od Richarda Wagnera. Režie se ujme Keith Warner, který nedávno inscenoval tetralogii Prsten Nibelungův v londýnské Královské opeře. V roli Hanse Sachse se poprvé ve své kariéře představí jeden z nejžádanějších operních pěvců současnosti John Lundgren. Premiéra bude v listopadu 2020. V Národním divadle budeme nadále udržovat a rozvíjet českou operní tradici novými inscenacemi Weinbergerova Švandy dudáka v režii Vladimíra Morávka a Prodané nevěsty v režii Alice Nellis. V lednu 2021 tam uvedeme ke 100. výročí světové premiéry novou inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové, kterou bude režírovat Calixto Bieito. Ve Stavovském divadle postupně uvedeme nový cyklus Mozartových oper na libreta Lorenza da Ponteho. První premiérou bude nová inscenace Don Giovanniho, kterou připraví švédský režisér Alexander Mørk-Eidem v dubnu 2021. Myslím si, že nabídneme velmi ambiciózní projekty.

    Ředitel Národního divadla Jan Burian, výkonná ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová a Per Boye Hansen. Foto Hana Smejkalová

    Hansenův tým se plně soustředí na znovuotevření Státní opery po její generální rekonstrukci. Na podzim 2019 se na jeviště s nejmodernějšími technologiemi začnou postupně stěhovat všechny repertoárové operní inscenace. Divákům se Státní opera poprvé představí slavnostním operním gala v neděli 5. ledna 2020 (132 let od prvního otevření 5. ledna 1888). Souboru Státní opery tak skončí doba provizoria a bude moci opět naplno nabrat dech v nových, výrazně lepších podmínkách, uvedl Jan BurianNež se tak stane, připraví ve Stavovském divadle ještě jednu inscenaci mimo svou domovskou scénu. Bude to česká premiéra velmi odvážného operního díla, Ščedrinovy Lolity podle slavného Nabokovova románu, doplnil Hansen.

    Slavnostní gala k otevření Státní opery v lednu 2020 připraví jako dirigent nový hudební ředitel Státní opery Karl-Heinz Steffens. Řídit bude také Szymanowského Krále Rogera, jehož uvede Státní opera v koprodukci s varšavským Velkým divadlem, Královskou operou ve Stockholmu a dalšími partnery, v režii renomovaného polského operního a filmového režiséra Mariusze Trelińského. Dále Steffens plánuje obnovená nastudování Fidelia ToskyKarl-Heinz Steffens představuje spojení výjimečné a jedinečné muzikality s vynikajícími odbornými znalostmi a porozuměním pro komplexnost opery jako umělecké formy. Je ideálním partnerem pro každého režiséra, těší se oblíbenosti a úctě věhlasných pěvců, a zároveň je nadšeným podporovatelem mladých talentů, představil svého spolupracovníka Hansen.

    Steffensův předchůdce Andreas Sebastian Weiser zůstává dirigentem české první scény. Součástí vedení zůstává na pozici výkonné ředitelky manažerka Silvia Hroncová a dirigent Jaroslav Kyzlink jako hudební ředitel Opery ND. Dosavadní umělecký ředitel Petr Kofroň bude v Národním divadle pokračovat v péči o soudobou a experimentální operu a festival Opera NovaNárodní divadlo se díky Petru Kofroňovi těší z úspěchů na poli soudobé hudby. Velkého zájmu diváků se dostalo české premiéře opery Ivana Achera Sternenhoch v režii Michala Dočekala na Nové scéně ND. Inscenace zvítězila v anketě Divadelních novin, vysvětlil Burian.

    Více informací a medailonky obou nastupujících ředitelů naleznete v tiskové zprávě Národního divadla.

    ///

    Více na i-DN:

    Pociťuji velkou motivaci

    • Autor:
    • Publikováno: 7. února 2019

    Komentáře k článku: Nové vedení Opery ND představuje své plány

    1. Josef Herman

      Josef Herman

      Tohle vypadá dobře!
      Tedy pokud to zvládnou lidé v Národním divadle, zejména v jeho vedení – nějak mi v něm falíruje nyní tedy „výkonná ředitelka“, není mi jasné, co konkrétně bude dělat. Nechme se překvapit.
      Pan dirigent Weiser už nebude hudebním ředitelem, jakože se jím neměl stát, a nic proti němu, jmenovat ho bylo pomýlení manažerské. Prý nebyly peníze na velkorysejší řešení, tvrdil tehdy Burian – najednou se našly? Dokonce hned na dva špičkové odborníky a na významné spolupracovníky opravdu z první ligy, které ohlásili? Na v operním světě běžné koprodukce?
      Jan Burian nechtěl připustit, že špičkovou operu dělají špičkoví lidé, najednou prozřel? Nebyl ochoten poslouchat kritiky, aby nyní udělal přesně to, co po něm čtyři roky chtěli?
      Dosud nejnákladnější z českých oblastních divadel se pouští do první evropské ligy, držím mu všechny palce, ale bude to hodně těžké. Stejně jako přesvědčit zdejší společnost, že Národní divadlo v opeře musí být mezinárodní, ne národní a už vůbec ne nacionální v tom duchu, v jakém si ho naši předkové zřídili – vydýchá se to tu? Postavit fungující operní divadlo (tady hned dvě) je práce na léta, budou mít spasitelé i zachraňovaní dost trpělivosti? Co na to politikové, až jim dojde, do čeho se tu pustili? Konečně Jan Burian jednal odvážně!
      Ale myslím si, že i u nás by se našli lidé, kteří by dokázali totéž, co výsadek z Norské národní opery, jen kdyby byli osloveni, případně nepropouštěni.
      Panu Hansenovi se líbí, že bude řídit dva soubory na třech scénách, nedivím se mu. Vrací se vlastně k logickému modelu z let 1948–1992, když se Burianovi nepodařilo ten podle něj neřiditelný kolos transformovat – tak nakonec na radu zahraničních specialistů vzal za vděk řešením Zdeňka Nejedlého. Není nejlepší, ale může, s potížemi, fungovat. Možná nic jiného nezbývá, dokud si nevyjasníme, k čemu má mít Praha dvě opery a jak mají vypadat – což byl další z úkolů, který se v prvním ředitelském období Buriana nevyřešil a podle mého neřešil.
      Ale hlavně když pražskou operu zase začnou koncipovat a řídit odborníci… Když je tu naděje na nosný program, a ne jen na ojedinělé, byť skvělé inscenace…
      Držím novým vůdcům národnědivadelních oper všechny palce, i jejich deklarovanému programu! Jen aby se dal realizovat v nestandardních podmínkách vícesouborového divadelního kolosu, který tu stále přetrvává…
      P. S. Materiál jsme převzali z médií, ředitel Jan Burian pozval na tiskovku jen některá a Divadelní noviny mezi ně nepatřily. Jméno Calixta Bieita jsme opravili.

      08.02.2019 (2.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,