A o tom to prostě je… – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 2/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

2/2025

ročník 34
25. 2. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kontext

A o tom to prostě je…

Proč slovník nestačí je jakoby žertovný, provokující název pro seriozní knihu o hudební teorii, kterou sestavila Iva Oplištilová, hudební teoretička specializující se na teorii kompozice a soudobou hudbu, vedoucí Oddělení soudobé hudby na HAMU a redaktorka časopisu pro studium hudby a tance Živá hudba, a vydalo nakladatelství NAMU v Praze.

Oním „slovníkem“ je míněn terminologický anglo-český slovník pojmů popisujících a analyzujících posttonální hudbu. Je jistě potřebný. Vzhledem k historii této hudby v evropském prostoru by byl ale patřičnější slovník s německou terminologií (jistě i proto jsou v některých případech ve slovníkových tabulkách uvedeny také německé ekvivalenty anglických termínů). Ovšem angličtina u nás teď kraluje a proniká i do češtiny – navenek ji obohacuje, ale spíš ji znešvařuje. Jako byly kdysi germanismy, jsou teď anglicismy. A o tom to prostě je…, jak zní oblíbený, dnes už český idiom vzniklý otrockým překladem anglické fráze.

Slovník je ovšem pouze vedlejším produktem textu této knihy, jež především podává a vykládá tři hlavní teorie analýzy post-tonální hudby – schenkerovskou, teorii tónových skupin a neoriemannovskou transformační teorii. Autorka vychází především z anglických a amerických zdrojů, za každým oddílem je krátký přehled anglických termínů a jejich českých ekvivalentů.

Publikace – nemohu se s pojmenováním „slovník“ smířit – se omezuje na výklad analytických metod, nedemonstruje jejich užití na příkladech živé hudby, což osobně pociťuju jako manko jinak zdařilé a pečlivé práce. Zřejmě i proto jde o málo čtivý a obtížně vnímatelný text. Chápu ovšem, že jde o první výklad teorií a s nimi spojených pojmů, a zřejmě tedy o snahu prostřednictvím odkazů na české a slovenské práce (Janeček, Piňos, Risinger, Tichý, Volek, M. Filip) a jejich zasazením do světového kontextu domestikovat tyto teorie v českém prostředí.

Rozhodně nesouhlasím s tvrzením na obalu, že cílem knihy je postavit překladatelství anglických hudebně teoretických textů na pevnější základy – jak jsem už naznačil, hlavní je výklad analytických teorií post-tonální hudby. Pokud vím, česká divadelní věda nemá podobně detailní studii zahraničních a domácích analytických nástrojů, a proto ji vřele vítejme a doufejme, že u této, téma post-tonální hudby u nás uvozující práce nezůstane.

Iva Oplištilová: Proč slovník nestačí. Anglofonní terminologie post-tonální hudby, NAMU Praha, 2022

  • Autor:
  • Publikováno: 15. května 2023

Komentáře k článku: A o tom to prostě je…

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,