Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Kontext Zprávy

    A studio Rubín: Autor v podcastu

    A studio Rubín rozšířilo dramaturgický záměr svého podcastu Fade in Rubín. Pražské divadlo nově uvádí rozhlasové skici absolventů dílny Autor v domě. Pod taktovkou režiséra Jana Friče vznikly už tři rozhlasové črty: Ze života důchodce v neokapitalismu, přeSmyčka a 20/21. Posluchači se mohou těšit jak na hlasy známých rubínovských osobností jako Aleny Štréblové, Richarda Fialy, Miloslava Königa, Jakuba Gottwalda či Miroslava Mejzlíka, tak i speciálních hostů – například Pavly Tomicové nebo Magdalény Sidonové. Fade in Rubín je dostupný na všech podcastových platformách.

    Jana Micenková. Foto: archiv A studia Rubín.

    Za vznikem podcastu Fade in Rubín stojí tři podstatné věci. Tou první je zážitek z jarního uzavření divadel, kdy jsme náhle na několik dlouhých týdnů nemohli hrát a být v bližším tvůrčím kontaktu s našimi diváky. Druhou byla touha naši práci a především inscenace představit divákům a fanouškům trochu jinak než jen na stránkách programu nebo v diskuzích s tvůrci, říká umělecká šéfka Rubínu Dagmar Fričová a dodává: a třetí podstatnou věcí byla svoboda, kterou nám podcastová forma nabízí. Její dramaturgickou linku můžeme rozšiřovat podle stávajících potřeb divadla.

    Tomáš Ráliš. Foto: A studio Rubín.

    Cílem ojedinělého projektu Autor v domě je vytvářet ideální prostředí a podmínky pro kreativní autorské psaní a podporovat tím vznik nových divadelních textů. Závěrečná díla talentovaných autorů se obvykle uvádějí ve formách scénického čtení. To ovšem znemožňují současná pandemická opatření. A studio Rubín proto oslovilo režiséra Jana Friče, který texty účastníků druhé edice projektu přetváří do rozhlasových skic. Projekt Autor v domě považuji pro české divadlo za velmi záslužný. Mezi českou divadelní veřejností již léta koluje fáma, že čeští dramatici neexistují a že se u nás nepíše. Proto se neustále uvádějí buď díla klasická, a to především z provozní opatrnosti, anebo přeložené texty zahraničních autorů, kteří mají schopné agentury, co je dokáží na náš trh prosadit. A když autoři neexistují, bude nejlepší si je prostě vyrobit. Tento projekt ukazuje, že psát pro divadlo lze, přibližuje svůj postoj Frič.

    Martin Toul. Foto: archiv A studio Rubín.

    V současné době jsou uveřejněny tři podcastové črty. Text Jany Micenkové Ze života důchodce v neokapitalismu portrétuje lehce ironicky čtyři současné seniory a jejich mikrokosmos. přeSmyčka Martina Toula přivádí posluchače do bizarního rodinného dramatu o návratu ztraceného syna a text Tomáše Ráliše 20/21 je záznamem pěti příběhů, které se stanou o poslední noci v roce. Další díla budou uveřejněna v nadcházejících měsících.

    Režisér Jan Frič. Foto: archiv Národní divadlo.

    Rozhlasové skici vznikaly originální cestou, kterou režisér Frič popisuje následovně: Zvuk mě baví. Mluvené slovo bez obrazu podněcuje fantazii, vyžaduje spoluúčast diváka, aby si ,vytvořil‘ svůj vlastní vizuální vjem. Tím možná obratněji napodobuje divákovu aktivitu při sledování divadelních představení než videozáznam. Když jsme přemýšleli čím nahradit rychlé inscenované čtení, padla volba právě na toto médium. Cílem črt i oněch čtení je ověřit text, zjistit, co funguje a co nefunguje, když se z písmen na papíru (či v počítači) promění na herecký projev. Jsme limitováni rozpočtem, technikou i časem. Je to tedy velmi dobrodružné, a tak jsem si jako takový podúkol stanovil natočit každou črtu jiným způsobem. přeSmyčka je naživo ,zahraná‘ a až dokumentárně nasnímaná u Aleny Štréblové v kuchyni, monology z Důchodce jsme natáčeli pokoutně v improvizovaném studiu v promrzlé herecké šatně A studia Rubín, 20/21 pak vznikalo převážně po bytech herců, kteří museli, aniž by se viděli, dodržovat stejný rytmus, aby na sebe navazovali.

    Samotný podcast Fade in Rubín zatím nabízí tři dramaturgické linie. První v navazujících dílech představuje vznik a zákulisí autorských inscenací. Posluchači tak mohou slyšet rozhovory s tvůrci, herci, ale i odborníky na dané téma. Druhá se zaměřuje na rozhovory s důležitými tvůrčími a inspirativními osobnostmi, které jsou spojeny se samotným divadlem. Třetí tvoří rozhlasové skici, které jsou výstupem textů autorské dílny Autor v domě.

    ///

    Podcast A studia Rubín vychází nepravidelně ve čtvrtek a k poslechu je na oficiálních webových stránkách divadla i na všech podcastových platformách, například Spotify, Apple music nebo Google Podcast.

    • Autor:
    • Publikováno: 6. května 2021

    Komentáře k článku: A studio Rubín: Autor v podcastu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,