Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí
A znovu v Avignonu (No. 2)
Festival je v plném proudu. Ulicemi táhnou davy. Skupiny herců se snaží upoutat pozornost ukázkami ze svých produkcí a okolostojícím tisknou do rukou pozvánky na svá představení, která barvitě popisují a vychvalují. Zástupem se pomalu prodírají auta, zvonící autobusy, kola a hlučné motorky. Je pekelné vedro, duje silný mistrál, všude hluk, směs barev a lidé, lidé, lidé… Pravá festivalová atmosféra!
Prodírala jsem se nekonečnými davy, abych se včas dostala do press centra na tiskovou konferenci k česko-čínské inscenaci z produkce pražského Divadla Archa Obyčejní lidé, zde uváděné pod anglickým názvem Ordinary Peiople. Dramatička a režisérka Jana Svobodová a choreografka Wen Hui společně v dramaturgii Ondřeje Hraba vytvořili dílo, které zaujalo i vedení festivalu In. Pro každý ansámbl je pozvání na tento festival velkou ctí a vyznamenáním, které se neodmítá. Po mnohaleté přestávce zní tedy opět čeština z avignonského jeviště. Byli to v roce 1980 herci Divadla (Husa) na provázku, kteří zde vystoupili jako první naše divadlo. Uvedli adaptaci Berechtovy Svatby. Husa na provázku pak přijela do Avignonu znovu v roce 1989, na festival ve Villeneuve de Avignon, s mezinárodním projektem Karavan Mir. A pak v roce 2010 s Havlovým Prasetem (více zde) a v roce 2012 s adaptací Havlových textů Cirkus Havel. I když Villeneuve dělí od Avignonu jen řeka Rhôna a s avignonským OFF festivalem je spřátelen, přece jen leží v jiném departementu a IN to rozhodně není. )Přesto je mi líto, že nemáme víc takových souborů, které by zde dokázaly obstát tak jako Provázci.)
Ale zpět na tiskovku: Jana Svobodová zaujala přítomné publicisty svým přirozeným, spontánním líčením toho, jak myšlenka Obyčejných lidí vznikla. Položila si otázku: Kdo to jsou ti takzvaní obyčejní lidé, za které mluví politici? Co to vlastně znamená, být obyčejný člověk? a ke spolupráci přizvala choreografku a tanečnici Wen Hui z pekingského tanečního studia Living Dance. Jejich spolupráce nebyla první, obě si po umělecké stránce rozumějí. Pod záštitou Divadla Archa tak vznikl projekt, který mapuje osudy „obyčejných“ Čechů i Číňanů, mluvících sice různou řečí, ale s obdobnými osudy. Jejich životy ovlivnilo a do určité míry determinovalo politické dění, konkrétně rok 1989. Vytvořili jsme pro tuto produkci specifický divadelní jazyk, uvedla Jana Svobodová, tančíme mezi řádky. A ještě řekla, že nejraději pracuje s amatéry. Pro jejich spontánní a autentický projev.
Na snad nejrušnějším místě festivalu Rue des Teinturiers se v úterním podvečeru tlačila fronta nedočkavých diváků před branou do Théâtre Benoît-XII. Právě zde se konala premiéra a dalších šest repríz Obyčejných lidí.
Jsem tak trochu nervózní za aktéry představení a s napětím očekávám reakce publika. S předstihem uvedu, že Obyčejní lidé v Avignonu uspěli! Autorem hudby je Jan Burian, který využil živý doprovod (česky zpívá Philipp Schenker známý mimo jiné z 1. českoněmeckého kabaretu – viz DN 12/2019: Roman Horák a Philipp Schenker: Kde domov můj?) i reprodukovanou hudbu, mimo jiné i Smetanova Dalibora. Hlavní hvězdou večeraje ale Vladimír Tůma, sedmasedmdesátletý nástrojař, který jako mladík statoval na jevišti Národního divadla. Dalibora umí stále přezpívat, což doložil přímo na místě. Jako tanečník, herec i zpěvák tvořil silný pandán ke třem čínským tanečnicím (včetně Wen Hui), které expresivně hovořily tancem i slovem o svých životních traumatech i touze po volném, svobodném životě.
Mezi působivé scény patřil například tanec na mřížovém zátarasu, „šplh“ po stínovém provazovém žebříku či instruktáž, jak chodit s korouhví po jevišti, aniž by uvízla v oponě. Citlivá Hrabova dramaturgie dokázala skloubit různorodé jevištní prvky do soudržného dynamického tvaru, který se dokázal vyhnout hluchým místům i křečovitým přechodům. Nelze nezmínit humor, který probleskoval celým večerem. Originální pojetí dotvářeli též technici, která byli po celou dobu na jevišti, vytvářeli hudební rytmiku i civilní kontrapunkt hlavním aktérům představení. Úryvky z Dalibora pak byly nepompézní a originální záštitou celého díla.
Bravo, Divadlo Archa! Bon festival!
///
Více o inscenaci Obyčejní lidé na i-DN:
Wen Hui: Pokouším se na chvíli zastavit čas
…
Více o Avignonském festivalu na i-DN:
…
Komentáře k článku: A znovu v Avignonu (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)