Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Ad Profesionální ochotníci z divadla Silesia

    Dear Mr. Hulec,

    četl jsem na internetu článek Divadelních novin od soudruha Petra Horáka (Profesionální ochotníci z divadla Silesia). Takový likvidační článek na základě jednoho jediného shlédnutého představní mi připomíná spíše Rudé právo (likvidace skupin Pražský výběr a tak dále…), než Divadelní noviny. (Ještě štěstí, že návštěvníci našeho divadla Divadelní noviny nečtou.) Děláme divadlo pro lidi a ne pro kritiky, což asi vyvolává zděšení, nicméně nedávný úvodník Divadelních novin byl spíše na naší straně. Čekal bych spíše hlubší znalost tvorby Divadla Silesia a problematiky agenturních divadel, než obhajobu organizací dotovaných státem. Ale Horák si nedělá starosti ani se správnými jmény dramatiků, jejichž díla jsme až doposud inscenovali. O ději inscenace Psycho-tera-politika, o konkrétních hereckých výkonech a o tvorbě pana Rettingera se čtenář nedozví vůbec nic, ale invektiv je tam více, než faktů. Takhle rozhodně by seriózní recenze Divadelních novin vypadat neměla. Pan ochotník – recenzent nás považuje za ochotníky? Leč voliči dali najevo, co si o uměleckých i jiných mafiích myslí. Třeba o tom, jak jistý umělecký šéf dělá propagaci jisté straně, o tom, jak si umělečtí šéfové vzájemně dohazují kšefty za peníze daňových poplatníků za pochybné inscenace… ale máme svobodu projevu. Nicméně tak lživá tvrzení, jaké použil soudruh Horák, zakládají skutkovou podstatu trestného činu dle § 184 odstavec (1) a (2) trestního zákona a na základě rozboru našeho právního oddělení poskytují materiál pro trestní oznámení. Zaměstnanci České televize, profesionálních divadel nebo jiných organizací nejsou nezaměstnanými herci. Většinu informací si soudruh Horák vycucal z prstu (kde vzal číslo sedm nezaměstnaných herců, to asi po třech pivech v hospodě!) a kromě jediné žádnou inscenaci našeho divadla nikdy neviděl. Prosím, sdělte mi jméno a adresu tohoto pána, abych policii České republiky ušetřil zbytečné práci. Jemu nejde o nic, je na státem dotovaném teplém místečku (doufejme, že ne nadlouho), nám jde o všechno. Za Divadlo Silesia bez státních, krajských a městských dotací vás zdraví


    Komentáře k článku: Ad Profesionální ochotníci z divadla Silesia

    1. Vladimír Mikulka

      Avatar

      Vážený pane Vobecký,

      samozřejmě chápu, že Vás nepříliš lichotivý článek na adresu Vašeho divadla nepotěšil, ale i v takovém případě je rozumné zachovat rozvahu a zkusit reagovat poněkud méně rozjitřeně. I když se Vám to nelíbí, Petr Horák má stejné právo na svůj názor jako Vy.

      V každém případě je dobře, pokud se o divadle mluví a diskutuje; vyhrožování soudem a policií raději přejděme coby pokus o nepříliš povedený žert.

      04.06.2010 (11.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      špička. navrhuji souboj v bouloňském lesíku

      04.06.2010 (11.08), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Petr Horák

      Avatar

      Vážený pane Vobecký,

      polemická poznámka, kterou jste opatřil článek Profesionální ochotníci z Divadla Silesia, mne jako jeho autora přirozeně nutí k replice. Věřím, že bude neemotivní i sebekritická a že se bude týkat pouze věcí, jimž jsem s to porozumět.

      Nejprve bych si dovolil vypočítat některé Vaše výroky, které prostě nechápu:
      1) „článek od soudruha Petra Horáka“
      Na rozdíl od Vás, pane Vobecký, jsem většinu svého života neprožil v období komunismu, a tak se mě – domýšlím si – poněkud nactiutrhačný podtext oslovení soudruh nijak netýká ani nedotýká. Mimoto jsem přesvědčen, že v mém článku se nenachází ani náznak něčeho, co by Vás k užití slova soudruh, uplatněného v jakémkoli významu, mohlo vést.
      2) „Čekal bych spíše hlubší znalost tvorby Divadla Silesia a problematiky agenturních divadel, než obhajobu organizací dotovaných státem.“
      Promiňte, Pane Vobecký, ale dejte si prosím práci a zkuste v mém textu najít jediné místo, v němž bych obhajoval divadla či jiné kulturní organizace dotované státem.
      3) „Leč voliči dali najevo, co si o uměleckých i jiných mafiích myslí.“
      Snad to vnímáte jako nespravedlnost, pane Vobecký, ale do funkce diváka, který si dovolí (více či méně povedeně) verbalizovat vlastní názor na zhlédnuté divadelní představení, jsem nemusel být nikým zvolen. Pokud byl můj názor negativní, neznamená to ještě, že bych měl být členem umělecké či jiné mafie. Nebo to vidíte jinak?

      Dále se vyslovím ke konkrétním tvrzením, která se týkají způsobu a kvality mé recenzentské práce:
      1) „Ale Horák si nedělá starosti ani se správnými jmény dramatiků, jejichž díla jsme až doposud inscenovali.“
      Ano, udělal jsem chybu, autor komedie Oprašovačka se nejmenuje Matiej Wojtyszko, ale Maciej Wojtyszko. Všechna další jména souhlasí. Děkuji ovšem za upozornění a za svou nedůslednost se panu Wojtyszkovi i Vám, pane Vobecký, omlouvám.
      2) „O ději inscenace Psycho-tera-politika, o konkrétních hereckých výkonech a o tvorbě pana Rettingera se čtenář nedozví vůbec nic.“
      K hodnocení tvorby Divadla Silesia jsem se rozhodl využít prostor, který je dle mého názoru adekvátní vzhledem k uměleckému významu a potenciálu divadla. Poněvadž jsem se snažil o to, vystihnout jakýsi úhrnný divadelní „názor“ nového souboru, omezil jsem se pouze na stručnou žánrovou charakteristiku dramatu Dominika W. Rettingera a úplně upustil od hlubšího vhledu do jeho tvorby (jak jej například přehledně podává program k inscenaci Divadla Silesia Psycho-tera-politika).
      O konkrétních hereckých výkonech, případně dalších aspektech inscenace, jako jsou hudba, scénografie, režie atd., jsem se však nešířil z jiného důvodu. Možná mně to, pane Vobecký, po přečtení mého článku už nebudete chtít ani věřit, ale já opravdu nejsem stoupencem negativní agresivní kritiky pro kritiku. Ztrhat představení mně nečiní pražádnou vnitřní radost. Vězte tedy prosím, že o režii a hereckých výkonech souboru v představení Psycho-tera-politika jsem nepsal úmyslně, a to jednoduše proto, že bych ani jedno, ani druhé příliš chválit nemohl. Usoudil jsem prostě, že negativních kritických výhrad a argumentů, které podporují mé konečné závěry, je již na jeden text zkrátka dostatek.
      3) „Většinu informací si soudruh Horák vycucal z prstu (kde vzal číslo sedm nezaměstnaných herců, to asi po třech pivech v hospodě!) a kromě jediné žádnou inscenaci našeho divadla nikdy neviděl.“
      Přiznám se, že shromáždit informace o novém divadelním projektu, jakým Divadlo Silesia nesporně je, dá práci. Při tvorbě článku jsem vycházel z několika zdrojů. Jednak to byly programy Vámi inscenovaných her, pak interview, které jste Vy, pane Vobecký, poskytl České televizi (viz http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/410233100152007-kultura-cz/obsah/111702-na-kave-s-jirim-vobeckym/), a naposled také oficiální stránka Divadla Silesia na internetové sociální síti Facebook, kde svůj divadelní projekt, jeho členskou základnu, plány, repertoár atd., oficiálně představujete veřejnosti.
      Kde jsem přišel na to, že se Váš soubor skládá ze sedmi členů? Po třech pivech v hospodě? Nikoliv, pane Vobecký. Ono číslo sedm jste uvedl Vy sám v rozhovoru pro Českou televizi. Připomeňte si prosím. Podívejte se. Odkaz na pořad Kultura.cz jsem Vám uvedl výše.

      Vážený pane Vobecký, uměleckou činnost Divadla Silesia sleduji, jak jen to je možné, ale musím se upřímně – a bez stopy jakékoli záště či hořkosti – přiznat, že pokud bych byl běžným divákem, společnost Vašeho divadla bych po zkušenosti s inscenací Psycho-tera-politika rozhodně znovu nevyhledal. Já ovšem nejsem řadový divák, jsem – jak jste mne označil vcelku trefně ve své replice – divadelní kritik-ochotník. A jako takový si s dovolením možná i dopřeji návštěvu některé z Vašich chystaných premiér. Referovat o ní budu ale pouze v jediném případě: Zjistím-li, že závěry článku Profesionální ochotníci z Divadla Silesia už nejsou aktuální.
      Mou recenzi jste nazval likvidační. Vězte, že ani dnes, ani kdy v budoucnu bych si nepřál, aby mé názory na cokoli měly takovýto neblahý dopad, aby disponovaly silou, která likviduje. Jsem si totiž vědom toho, že se mohu mýlit, a jsem rád za názorovou pluralitu, již naopak vnímám jako zdroj myšlenkového obohacení a korektivu vlastních názorů. A v tomto duchu jsem se snažil číst i vaši polemickou repliku.

      V úctě
      Petr Horák

      05.06.2010 (12.49), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Vladimír Mikulka

      Avatar

      Další reakce Jiřího Vobeckého byla vložena jako komentář pod článek Petra Horáka Profesionální ochotníci z divadla Silesia ve sloupci iDN. Viz http://www.divadelni-noviny.cz/profesionalni-ochotnici-z-divadla-silesia/

      07.06.2010 (9.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Jiří Vobecký

      Avatar

      Diskutovat na této úrovni je zbytečné. Nedočkal jsem se fundované reakce na konkrétní práci a pokud Divadlo Silesia tvoří sedm nezaměstnaných herců, je to lež. Posluchači konzervatoře, osoby samostatně výdělečně činné a hostující herci z jiných divadel nejsou nezaměstnanými herci. To by ti herci museli být na pracáku, a to nejsou. V celé diskusi je něco shnilého. Zveřejněn byl soukromý dopis panu redaktorovi Divadelních novin, který nebyl určen veřejnosti a redaktor, který jej dal na internet, by měl okamžitě dostat výpověď, pokud tedy ještě platí nějaká právní pravidla v našem Czechabsurdistanu. Odborné recenze se píší jinak a už jenom první věta z recenze pan Horáka svědčí o zaujatosti a recenzní neschopnosti. Autor sám se přiznává, že toho ještě mnoho neodžil a teprve až přejdou léta, dostaví se u něj něco jako fundovanost a moudrost. Reagovat na jeho body je ztrátou času, a ten já pro množství jiné práce nemám. My chceme dělat divadlo pro všechny generace a ne jenom pro mladé ambiciózní mladíky. A jeho recenzi rád předávám Dominiku Rettingerovi a kolektivu Teatru Powszechnego v Lodźi, kde hra zvítězila v literární soutěži, ať si zase počtou, jak z nich knedlíkáři a Pepíčci z Gottlandu dělají neumětely a handlarze. A kdo nechce chodit do Divadla Silesia, ať nechodí. Kyselé ksichty ať raději chodí na Baník nebo raději do třetiligových Vítkovic. Ať si užijí show policejních manévrů, které, světe div se, divadlo nepotřebuje. Marnost nad marnost, vše je marnost…. A nakonec, už ten urážející titulek o ochotnících by si zasluhoval pár facek. Znám tolik vynikajících amatérských divadel, že by vedle nich Aréna nebo Bezruči zhasli jako plamének ve větru. Jenom nemají prachy na výpravy a plakáty. Zase se na druhé straně místo do Frýdku-Místku dostanou do Turecka, Francie, USA a jinam… Ty bych přál profesoru Horákovi vidět….

      03.08.2010 (18.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,