Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Adventní ladění

    Poslední měsíc roku znamená pro většinu z nás značně hektický čas, a tak není divu, že se mnohdy setkáme se spíše negativním vztahem k tomuto období. Ale konec roku by měl sloužit mimo jiné k tomu, abychom se na chvíli zastavili, dali dohromady rodinu a společně se svátečně naladili. K tomu právě divadlo dokáže alespoň dílčím způsobem přispět. V naší rodině k rituálu Vánoc po léta patřila návštěva Staročeských vánočních her ve Viole, které po mnoho let se studenty DAMU připravovala Eva Kröschlová. Byla tam nezapomenutelná atmosféra a mimo jiné i společné zpívání koled za doprovodu piana Pavla Jurkoviče. S odchodem paní Kröschlové tato legenda skončila, nicméně Viola vánoční ladění nabízí prostřednictvím hry J. A. Pitínského Betlém aneb Převeliké klanění sotva narozenému Jezulátku. A když procházíme prosincové programy nejen pražských, ale i českých a moravských divadel, bude tu k dispozici množství představení vhodných pro rodinné publikum.

    Rozverně poetické České Vánoce Jiřího Janků a Petra Svojtky se vrátily do místa svého vzniku (kdysi začínaly na Kladně, léta se hrály v MDP a nyní se do Městského divadla Kladno vrátily), k vidění budou také na Malé scéně Studia DVA. V Městských divadlech pražských se 14.–15. prosince nabízí víkendový Vánoční festival s hosty z různých částí republiky. A nedávno tu uvedli světovou premiéru původní hry Reného Levínského A osel na něj funěl v režii Michaely Homolové, proplétající motivy křesťanských a židovských svátků, reálie školství meziválečné doby s lehce mystickým závěrem, kdy nad zemí a lidmi rozprostře svá křídla anděl. Léta beznadějně vyprodaná je scénická verze povídky Jak jsem se ztratil v Divadle v Dlouhé, která se hraje už od roku 2000 a v níž představitel malého chlapce Pavel Tesař dosáhl středního věku. Tradičně se také odehrává Kašparova sláva vánoční, mozaika povídání, hraní a zpěvu v Divadle v Celetné. Letos přibyl ještě titul do prostoru klubovny v Jindřišské Popelka nazaretská s Milenou Steinmasslovou a Alešem Petrášem. Divadlo Palace po celý prosinec uvádí zpracování barokních vánočních her z pera Miroslava Krále pod názvem Český betlém. Velké scény, Národní divadlo Praha a Brno, zařadily osvědčený balet Louskáček. Diváci slavné Čajkovského dílo mohou překvapivě vidět i v Divadle na Vinohradech v provedení nejmladší baletní generace. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě připravilo na adventní neděle a také na vánoční svátky rozsáhlou nabídku, jejíž součástí je světová premiéra vánoční zpěvohry na motivy valašských lidových her zdejšího hudebního skladatele Pavla Helebranda Jezulátko. Brněnské Divadlo Husa na provázku nabízí akce o všech adventních nedělích, které vyvrcholí 21. prosince celodenním programem Provázek všude, v němž členové souboru a jejich hosté zabydlí veškeré prostory divadla. HaDivadlo představí Psaní Ježíškovi a Českou mši vánoční. Do programu Jihočeského divadla v Boudě na Mariánském náměstí v Českých Budějovicích přispěje soubor Malého divadla divadelním apokryfem, který vytvořili Petr Hašek a Jakub Maksymov pod názvem Útěk do Egypta přes Království české. Hradecké Divadlo Drak uvede program plný koled Štědrej večer nastal. To je jen pár tipů z rozsáhlé nabídky. Je jisté, že rozmanitých adventních či předvánočních programů, zpracovaných profesionály i amatéry, bude k vidění mnohem více, než se vešlo do tohoto výčtu.


    Komentáře k článku: Adventní ladění

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,