Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Aféra a její dosah

    Aféra kolem Národního divadla a odvolání jeho ředitele se podle mě týká celé současné krizové skutečnosti. Krize leží v trestuhodném zanedbání polistopadové povinnosti nově ustavit nejen postavení a strukturu naší první scény, ale i definovat úlohu a postavení českého divadla a vůbec české kultury.

    Národní divadlo i Státní opera měly být už před lety zbaveny komunistické zátěže spočívající v omezujícím režimu takzvané příspěvkové organizace řízené přímo ministerstvem kultury. Tento režim umožňoval mimo jiné kdykoli naplnit zvůli předlistopadové politické reprezentace přesvědčené o tom, že kultura je jí podřízena jako nástroj upevňování moci.

    Relikt tohoto přesvědčení spatřuji v záměru mechanicky a narychlo sloučit dva monstrózní útvary – Národní divadlo a Státní operu – v útvar supermonstrózní. Spíš než iluze o podřízenosti kultury politice a jejím zmocněncům ovlivnila tento záměr i způsob jeho realizace představa, že divadlo a kulturní zařízení vůbec lze řídit podobně jako výrobny polévaných hrnců a spojovat je nebo rušit.

    Kdyby Národní divadlo i Státní operu spravovaly odborně i ekonomicky fundované správní rady, věděly by, že nezbytnou reformu svěřených institucí i otázku dvou pražských oper mohou prakticky nastolit pouze po pečlivém a všestranném průzkumu veškerých možností, nejvýš uvážlivě stanovit roční nebo lépe dvouletou lhůtu pro závěrečnou formulaci řešení, probrat ji s dalšími odborníky, se členy a představiteli souborů a výsledek předložit ve zralé podobě, která je obhajitelná jako nejlepší dosažitelné východisko respektující všechny kontexty jak především umělecké, tak samozřejmě i finanční.

    Modelově zasahuje krize kolem Národního divadla veškeré české divadlo a veškerou kulturu. Byla by škoda, kdyby vzrušení kolem aféry vyvrcholilo pouhým dílčím rozhodnutím a takzvaným uklidněním. Je nejvyšší čas pojmenovat v celé šíři a hloubce hrozivou krizi, která tkví v přezíravém vztahu mocenských činitelů k věcem kultury, a řádně se jí na nejvyšší úrovni zabývat, jinak se dočkáme jen náporu dalších neřešitelných situací.

    /více o kauze kolem Ondřeje Černého a ND najdete v aktuálních DN 16/2012/


    Komentáře k článku: Aféra a její dosah

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,