Africké loutky – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Zahraničí

Africké loutky

Africké loutky

Vyřezaná hlava

Namalované tělo

Je to člověk

Je to zvíře

Nebo dokonce zelenina

S kořeny a uschlými listy

Je to nerost

Vytvořený přímo z kamenné hmoty

Nebo z hlíny bohaté na kovy

Nebo je to jen pěna nebo hadry…

 

Existuje anebo tu je namísto někoho, koho milujeme

Předek nebo strážný duch

Ale mohla by to být i slíbená socha

Maska nebo panenka

Oživení

Z ní dělá loutku

Nosíme masku nebo panenku

Hrajeme si s tahacím panákem

Oživujeme loutku…

 

Může to být hůlka

Deštník, ruka nebo noha

Jakmile ji oživíme

Vytváříme iluzi, že žije svůj vlastní život

Že má osobnost, charakter

Plány, cíle, svůj vlastní osud

Žije stejný život jako ostatní bytosti

Život vdechnutý animátorem, jejím Stvořitelem

Dialektický život, někdy dojemný

Častěji komický a fantastický…

Werewere Liking. FOTO archiv

Nemůžeme přemýšlet o loutkách

Bez toho, abychom nepřemýšleli nad samotným stvořením

A zejména nad stvořením Života

Obzvláště nad stvořením živých bytostí

Zjevně nezávislých

Avšak jejich závislost nebo vzájemná závislost

Jde daleko za pouhé Oživení

Aby se stalo čistou Manipulací…

 

Nemůžeme přemýšlet o Stvořiteli

A o takovém výsměchu

Který vzbuzuje otravné otázky

Bez toho, aby se nám ostatní vysmívali:

To, co je v očích dítěte, které je v každém z nás

A v každém z našich diváků

Je to, co nám pomáhá utéct

Od zoufalství a bezmoci

Když čelíme neustále rostoucí

Nesnášenlivosti a násilí.

 

Potřebujeme dětské oči

Abychom uvěřili v oživené postavy,

Tyto „Ndjundju“ nebo „Kakamu“

Tyto „Sogos Ba“ a jejich „Sogos Denw“

Někdy jsou hezké a přitažlivé

Často divné a děsivé

Loutky, které terorizují nebo pro změnu udivují

Ale také loutky, které zcela upoutají

Naši pozornost a ochotu

Věřit v kouzla a jejich schopnost

Změnit svět a všechny jeho mravy

 

Přijímáme loutky

Potichu jim nasloucháme

Obdivujeme jejich tváře a ústa

Úžasné napodobování a předvádění

Našich společenských Šprýmařů:

Politiků, věřících

Mužů a Žen

Hlasů moci a businessu

Všechno je mafiánské

A strašně perverzní

Jsou to loutky, které nás dohání k slzám, když odhalují všechno

Bez cenzury a bombardování

Werewere Liking. FOTO archiv

Jsou i tady doma v Africe,

Dělají „Šašky“

Mají svou vlastní sílu

Životní sílu a sílu existovat

Jsou darem, dědictvím

Věděním

Z generace na generaci

 

Jsou zasvěcením

Před tím, než začaly hrát

Jsou uměním epické doby

Kdy se začneme příliš soustředit na řeč a vyžadují

Štít, aby byly ochráněny „vdovy a sirotci“

Tyto podněty vynálezců a stvořitelů…

 

Nabízí svobodu, abychom usilovali

O ty neprobádané vesmíry,

Kde techniky stvoření

A zejména oživení

Soutěží

V rámci globálních manipulací

(Genetických i technologických)

A vyžadují svůj podíl na trhu

I čestné a úctyhodné místo,

Aby rozšířili své vlastní zásluhy

Africké loutky

Přicházející na scénu

Odhalují svůj neobvyklý příběh

Stvořený z krásy a tajemství

Ze snů a zázraků

Byly ponechány k záchraně

Nevinného dětství

V představě lidství

 A v tomto roce 2018, v roce světových oslav loutkářského umění

Jsem obzvláště pyšná a šťastná, že jsem byla vybrána

Abych přinesla poselství Union Internationale de la Marionnette

Na počest této umělecké formy, která ještě

Neodhalila všechna bohatství lidského dědictví

Podle nejlepšího svědomí celého lidstva.

A modlím se ke všem, kteří mi důvěřovali při tomto vznešeném poslání

A ke všem zde, kteří mají moji vděčnost a úctu.

 

Werewere Liking. FOTO archiv

Werewere Liking Gnepo, multidisciplinární umělkyně

Werewere Liking Gnepo se narodila 1. května 1950 jako Eddy-Njock v kamerunském Bondé. Na Pobřeží slonoviny žije od roku 1978. Tato multidisciplinární umělkyně je autorkou asi třiceti knih – od románů po divadlo, příběhy, eseje, knihy o umění a poezii. Od roku 1968 je malířkou a vystavuje po celém světě. Je také dramaturgyní, novátorskou loutkářkou a režisérkou mnoha divadelních představení, které jsou považovány za africké opery; některé z nich byly na turné po celém světě; Werewere-Liking Gnepo je také divadelní a filmovou herečkou, rapperkou…

Mezi lety 1979 a 1985 se zabývala tradiční pedagogikou na Abidžanské univerzitě (LENA); účastnila se ‚revoluce‘ v rituálním divadle a založila uměleckou skupinu Ki-Yi Mbock. Vyvinula školicí systém inspirovaný africkými zasvěcujícími rituály; byla hledačem talentů. Tato role jí umožnila podpořit stovky mladých lidí v problémových situacích úspěšně se zapojit do společnosti, aby se mohli stát lídry; za svoje aktivity obdržela v roce 2000 cenu ‚Hrdina města‘ od nizozemského prince Clause. V roce 2001 založila Ki-Yi Pan-African Foundation for Youth Training in Cultural Creation and Development, kde stále pracuje. Obdržela několik cen, například francouzskou Arletty Award, belgickou René Praïle award a Fonlon Nichols award z univerzity v Albertě; jeRytířem umění a literaturyve Francii, nositelkou Řádu za zásluhy na Pobřeží slonoviny, mezi lety 1997 a 2003 byla členkou Rady francouzsky mluvících společenství. V roce 2005 obdržela cenu Noma a v roce 2007 vyhrála Knihu roku zaAmputed Memory. V současné době je stálou členkou Akademie věd a Africké a diasporické africké kultury a umění na Pobřeží slonoviny.

  • Autor:
  • Publikováno: 21. března 2018

Komentáře k článku: Africké loutky

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,