Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Akcent na angažovanost (No. 2)

    Je to letos podivný festivalový ročník. Po včerejším akcentu na důsledky a stále nevyřešený negativní odkaz politiky východoevropských socialistických států v Portugalsku a v několika afrických zemích, zpracovaný v zásadě tradičními postupy dokumentárního divadla s řadou záznamů a citovaných dokumentů, obrátila v sobotu festivalová dramaturgie o 180° a věnovala se otázkám svobody žen a – především – ženského těla a volného sexu v sólovém, v zásadě standupovém výstupu Portugalky Mariany Fonsecy. Vlastně Portugalsko, kde vznikly a existují, spojuje předvíkendové Eastern Loves se sobotním Are you coming? / Não vais entrar? (česky asi nejlíp Vejdeš?). A také to, že oba soubory – respektive soubor Hotel Europa (28. 10. 2019 s inscenací Post-Colonial Loves) a protagonistka Mariana Fonseca (28. 11. 2019 s inscenací Ishá, The Woman Who…) – vystoupily na festivalu Akcent už v roce 2019 /více zde/. Že by právě tehdy vznikala letošní festivalová dramaturgie?

    Letos třicetiletá Mariana Fonseca (nar. 21. června 1993 v Lisabonu) přivezla hodně zvláštní produkci, již zahrála v Malém sále Divadla Archa. V její charakteristice se píše, že zdůrazňuje naléhavost vidiny budoucnosti, kde ženství není synonymem podřadné sociální identity. Byla hraná v angličtině bez překladu, nahrané audiopasáže v portugalštině byly titulky překládány též pouze do angličtiny. Českému divákovi – a to i tomu, kdo umí celkem slušně anglicky – to velmi znesnadňovalo porozumění, neb šlo v zásadě o performativní stand up, kde slovo bylo hlavním komunikačním médiem, a to jak to performerkou přímo mluvené, tak ono pronášené starším mužským hlasem – jakýmsi komentátorem či moderátorem tématu (asi jako by to říkal Radovan Lukavský…) . V obou případech šlo o jazykově hutné, obsahově náročné, terminologicky často odborné a navíc velmi rychle „svištící“ texty, jež by i v rodném jazyce bylo během představení těžko sledovat a plně jim porozumět. Takto to – aspoň pro mne – nebylo téměř možné. A tak jsem byl nucen odezírat z performativního hraní provokativní portugalské protagonistky a část jejích či z anglických titulků čtených projevů si domýšlet či je přeskakovat.

    Po celou dobu asi hodinové produkce se performerka pohybovala v lascivním latexovém či stříbřitém kostýmku, zprvu dokonce na vysokých šteklích jak z dob glitter music sedmdesátých let minulého století. Byla výrazně nalíčená, občas se objevila v masce, ale to jen aby zakryla tvář. Diváky jako peep show girl eroticky provokovala doširoka rozevíraným klínem či – obrácená zády – vrtícím se zadečkem. Byly to erotické pop-pózy a chování, jimiž záměrně provokovala. A přitom pronášela politizující manifest za svobodu žen a ženského těla včetně prostituce, neb vagína je jenom jejich a mohou si s ní dělat, co chtějí.

    Byly to erotické pop-pózy a chování peep show girl, jimiž Fonseca záměrně provokovala. Foto Ricardo Reis

    Mohou mít děti, či ne, masturbovat či se fyzicky milovat, s kým chtějí, kde chtějí a kdy. Bylo to jednoznačné, razantní, nekompromisní. Nahraný mužský hlas shůry to jen osvětloval či uváděl do historizujících či věcných společenských či kulturních souvislostí. V jednu chvíli se k němu přidávají zpovědi tří brazilských prostitutů, respektive prostitutek, kteří*které se ke svému řemeslu/práci hrdě hlásí, baví je. Jedna – pochopil-li jsem, tak transsexuálka, která se stále stýká se svou bývalou manželkou a dětmi – se na tuto profesní dráhu dokonce vydala až ve svých čtyřiceti letech. Vydělají si přiměřeně, ale hlavně je to, co dělají, i baví. Sex, který provozovaly předtím zadarmo a někdy i tajně, je najednou živí. Berou jej jako službu mužům i sobě, jako normální zaměstnání.

    Po celou dobu asi hodinové produkce se performerka pohybovala v lascivním latexovém či stříbřitém kostýmku. Foto Fabrice Ziegler

    Po jejich zpovědích se ale forma performance mění. Fonseca nechává rozsvítit v sále a začne dlouhou litanii o sobě, o svých životních trablech a přístupech, o své svobodě a vztazích s muži, kteří – pochopil-li jsem dobře – ji zneužívali, fyzicky i psychicky. A ji to dovedlo k osamostatnění, k tomu, že se stala sex-workerem. Mám vagínu, a ta je má… Současně ale mnohokrát říká: Jsem herečka hrající kurvu. Jindy však: Jsem kurva hrající herečku… Divák je tak na pochybách, co (a koho) vlastně sleduje. Jde o roli, kterou aktérka ztvárňuje, anebo sledujeme skutečnou zpověď formou feministického manifestu, za kterým si Fonseca stojí a jímž se řídí?

    Jde o skutečnou zpověď formou feministického manifestu, za kterým si Fonseca stojí a jímž se řídí? Foto Ricardo Reis

    To se nikdy nedozvíme a o to jí zřejmě jde.

    Důležiou roli hraje i výtvarná a hudební stránka performance. Fonseca se nepohybuje nijak náročně, vždy však využívá lascivních pohybů ke zdůraznění ženského těla jako objektu erotických představ mužů. V protikladu k znějícím feministicky laděným textům. Vše doprovází elektronická taneční hudba a provází temné osvětlení, jímž probleskují nasvícená místa scény, kde se Fonseca pohybuje, a na tři pohyblivá plátna se promítají záznamy zpovídaných prostitutů/prostituek, případně je performerka využívá ke stínovému erotickému divadlu.

    Na úplném konci se před námi objeví v průhledném síťovaném trikotu, téměř nahá, v póze rajské Venuše. Jak z Botticelliho obrazu.

    Byl jsem na rozpacích, co vlastně chce performerka sdělit, proč používá tolik slov, jimiž svou produkci zahlcuje, místo aby některé motivy zdůraznila akcí či pohybem, zkratkou či metaforou. A také proč tak moc zdůrazňuje tělo a tělesnost a vůbec se nezabývá duchovní stránkou ženství. Tělo a duši snad rozpojit nelze…

    Byl jsem na rozpacích, co vlastně chce performerka sdělit. Foto Ricardo Reis

    Ale možná mnohé bylo dáno tím, že bez plného porozumění textu nebylo možné se na jevištní dění zcela napojit. Je škoda, že pořadatelé – aspoň ony titulkové pasáže a závěrečnou řeč – nepřekládali text do češtiny, anebo neposkytli psaný překlad. Česky mluvícím divákům by to jistě velmi pomohlo. I tak se ale jednalo o pozoruhodnou produkci uvažováním a postoji blízkou několika performerkám a performerům působícím u nás – mám na mysli především Nelu Kornetovou, Becky McFadden a Miřenku Čechovou, ale i Terezu Ondrovou, Martina Talagu a aktivity kolem PinkBusu či divadelního souboru Rozkoš bez rizika. Právě tyto a podobné konfrontace by bylo dobré, aby festival – pokud pozval tuto produkci – vyvolával, a je škoda, že to nedělá – diskusemi po představení či pozváními těchto performerů a jejich produkcí. Festivalové uvedení se tak stává jen formální prezentací pro pár fanoušků. Nevyvolává konfrontace, hlubší porozumění a pochopení, nevede diváky a tvůrce k zařazováním do kontextů, k vzájemnému poznávání. Právě to je však jedním z důležitých smyslů festivalů. Proto jsou. Či by být měly.

    Ale posečkejme s vynášením soudů, ještě není všem festivalovým dnům konec.

    Lobby Teatro, Lisabon, Portugalsko – Mariana Fonseca: Are you coming? / Não vais entrar? Tvorba a výkon: Mariana Fonseca, dramaturgická podpora: Jaime Rocha, scéna a asistence: Pedro Silva, kostýmy: Conceição Ferreira, pohybová režie: Rafael Barreto a Sofia Soromenho, světelný design: Janaina Gonçalves, hudba a zvuk: João Gamory digitální design: Patrícia Freire, fotografie: Valter Vinagre, propagační fotografie: Ricardo Reis, video: Ricardo Reis. Produkce: Bernardo Peixoto, tvůrčí podpora: Rafael Barreto a Sofia Soromenho, umělecké poradenství: Jaime Rocha a Valter Vinagre, teaser: Ricis Ricis Dânia Viana a Ricardo Reis, plakát: Rita Fonseca. Komunikační podpora: Mariana Dixe. Koprodukce: YEP [Young Emerging Performers], partnerství mezi Rua das Gaivotas 6/ Teatro Praga a O Espaço do Tempo. Podpora rezidenční tvorby: Teatromosca / Festival MUSCARIUM. Finanční podpora: DgArtes. Premiéra 8. března 2022, Primeiros Sintomas – Associação Cultural, Lisabon, Portugalsko. Psáno z uvedení v Malém sále Divadla Archa v rámci festivalu Akcent 18. listopadu 2023.

    ///

    Více o letošním festivalu Akcent na iDN:

    Festival Akcent: Buďte sví!

    Analýzy a vize světa 2023 (No. 2)

    Akcent na angažovanost (No. 1)


    Komentáře k článku: Akcent na angažovanost (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,