Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly

    Akropolis se promění v Nekropolis

    Po loňském úspěchu festivalu Nekropolis aneb Dušičky v Akropolis se akce po roce opět vrací – jak už název napovídá – do žižkovského Paláce Akropolis. Nabídne téměř desítku večerních a odpoledních loutkových představení a koncertů pro všechny věkové kategorie. Festival se uskuteční o víkendu 3. a 4. listopadu 2018 a pořádá ho Palác Akropolis ve spolupráci se Studiem DAMÚZA.

    Fekete Seretlek představí hudebně-divadelní psycho-grotesku s názvem RAT – projekt volně inspirovaný Orwellovou dystopií 1984. Foto Vojtěch Brtnický

    Festival se v čase před svátkem zemřelých snaží otevírat otázky týkající se smrti – je pro nás toto téma tabu? Mluvíme otevřeně o smrti před dětmi? Máme z ní strach my, dospělí? A jak se na fenomén smrti dívají jiné kultury?

    Hlavní linkou festivalového programu tvoří projekty loutkáře Matiji Solce, který absolvoval na pražské DAMU a má na kontě nominaci na Cenu divadelních novin. Právě Solce program v sobotu 3. listopadu od 17:00 zahájí představením Pulcinella, které oživí postavu z italského maňáskového divadla. Loutku ztvárňující tuto postavu vytvoří Matija Solce z ničeho přímo během představení určeného pro diváky od 4 let.

    Jednoduchým principem maňáskového divadla parafrázuje RAT dnešní životní styl a moc kapitálu jako moci nejvyšší. Foto Vojtěch Brtnický

    Vstupenka na Pulcinellu funguje zároveň jako jakási permanentka k návštěvě večerního programu, přibližuje princip festivalového vstupného dramaturg divadelního programu Paláce Akropolis Petr Boháč. V rámci jedné vstupenky mohou kromě odpoledního představení Matiji Solce diváci navštívit i večerní koncert dvou akordeonistů, během kterého se k Solcemu přidá britská hudebnice Hannah James a také letošní novinku Fekete Seretlek s názvem RAT, uzavírá Boháč.

    Hudebně-divadelní psycho-groteska RAT je projekt volně inspirovaný Orwellovou dystopií 1984. Inscenace odpremiérovaná v dubnu právě v Paláci Akropolis v rámci zahraničního turné navštívila například finské Helsinki. Jednoduchým principem maňáskového divadla parafrázuje dnešní životní styl a moc kapitálu jako moci nejvyšší. Stará lidová hudba se pojí s experimentálními zvuky nových hudebních nástrojů, které byly vyvinuty a vyrobeny přímo pro inscenaci RAT.

    Studio DAMÚZA představí evropsky úspěšnou inscenaci KAR. Foto Vojtěch Brtnický

    V neděli 4. listopadu program opět zahájí Matija Solce s hudebním představením pro dospělé a mládež do 12 let Happy Bones (Veselé kosti). Příběh je v tomto unikátním představení sdělován prostřednictvím hudby a beze slov (tedy kromě upovídané pandy). Děti do 15 let mají na představení vstup zdarma.

    Stejně jako v sobotu je vstupenka na odpolední představení platná i na večerní reprízu evropsky úspěšné inscenace KAR, kterou Studio DAMÚZA uvedlo v Německu, Itálii, Finsku, Rakousku, Litvě, Slovinsku, Chorvatsku, Maďarsku, Rusku, Bulharsku a také na sousedním Slovensku.

    Skrz náhodné pohyby číšníka, skrz nenápadné kombinace hudby, slov a předmětů ožívá v inscenaci KAR zesnulá osoba. Foto Vojtěch Brtnický

    Během smuteční večeře se v tomto představení během cinkání skleniček a klidného doprovodu smuteční kapely místo klidného rozloučení začnou odehrávat střípky ze života zesnulé osoby. Ta skrz náhodné pohyby číšníka, skrz nenápadné kombinace hudby, slov a předmětů ožívá tak, jako ožívá i představivost hostů. Ti se opojení vínem začnou vžívat do minulosti, až se nakonec sami stanou postavami příběhu o Anně Karenině.

    Mimo večerní představení lze s toutéž vstupenkou navštívit i večerní koncert Fekete Seretlek a jedinečného projektu Jig Doll britské akordeonistky Hannah James.

    V Prokletí rodu Gordonů Studia DAMÚZA se divákům vůbec poprvé představí loutkový příběh hrdiny, který se po letech vrací na rodinné panství, aby rozluštil sérii podivuhodných úmrtí. Foto Nadan Pojer

    Nedělní večer bude také patřit spolupořadateli festivalu – Studiu DAMÚZA – a jeho premiéře Prokletí rodu Gordonů. Vůbec poprvé se divákům představí loutkový příběh hrdiny, který se po letech vrací na rodinné panství, aby rozluštil sérii podivuhodných úmrtí, která se na zámku stala. Postupně se střetává se všemi jeho obyvateli i nedůvěřivým komisařem, který má na starosti vyšetřování.

    Děj představení má pevný začátek i konec, ale jeho průběh je proměnlivý, podle toho, pro jakou variantu se diváci na inkriminovaných místech rozhodnou. Ti jsou několikrát během inscenace vyzváni, aby (na základě indicií, které mají) hlasovali, jak bude hra pokračovat. Teoreticky je tedy možné vidět několikrát lehce odlišný příběh. Děti do 15 let mají na premiéru vstup zdarma.

    Program festivalu a možnost zakoupit vstupenky naleznete na stránkách Paláce Akropolis.

    • Autor:
    • Publikováno: 2. listopadu 2018

    Komentáře k článku: Akropolis se promění v Nekropolis

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,