Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Georg Friedrich Händel: Alcina

    Georg Friedrich Händel: Alcina (Národní divadlo Brno, hudební nastudování Václav Luks, režie Jiří Heřman, premiéra 5. února 2022 v Janáčkově divadle v Brně)

    Národní divadlo Brno – Georg Friedrich Händel: Alcina (premiéra 5. února 2022) Foto Marek Olbrzymek

    Velkých divadelních zážitků, které mi otvíraly brány divadla, jsem v životě zažil několik. Jedním z nich, který mě hluboce zasáhl, byla loni opera Georga Friedricha Händela Alcina v Janáčkově divadle v Brně. Na inscenaci spolupracovala také francouzská divadla v Caen a ve Versailles.

    Dlouho očekávaná inscenace jedné z nejkrásnějších Händelových oper je jedním slovem úchvatná! Pěveckými (i hereckými a tanečními) výkony, hudbou, výpravou i scénou opulentní. Až se mi nechtělo věřit, jak mnohovrstevnaté a magické může divadlo být. Svébytné a vpravdě jedinečné, ničím jiným zastupitelné.

    Děj opery je známý, přesto brněnské ztvárnění nabízí nové pohledy i možnosti interpretace a poznání, že změna úhlu nazírání může přinést úplně jiný příběh a jiné emoce, než jaké jsme možná zcela automaticky přijímali dříve. Když se oprostíme od nejběžnějšího diváckého přístupu, kdy nesledujeme začátek a konec příběhu, ale naopak upřeme pozornost na jednotlivé postavy, zjistíme, že s úžasem a pohnutím sledujeme osudy, na jejichž dobrém průběhu nám záleží, a těžko se smiřujeme s opakem. Jen obtížně mohu vyzdvihnout jedno jméno premiérového obsazení, jednoho představitele či představitelky, abych řekl, ano, to bylo skvělé, nejlepší. Skvělí byli všichni; v symbióze hudební i herecké. Děj, který od vzniku opery umocňovalo její zasazení do barokních kulis, se ve ztvárnění Janáčkova divadla pravidel barokního divadla přísně nedrží, naopak využívá všech myslitelných nástrojů. Jednoduše jsme se tak nechali pohltit až marquézovsky magickou scénou, která s využitím jednoduchých triků a prostředků dokázala vytvořit hned několik různých světů. To vše dokonale „hraje“ se světly i kostýmy.

    Celý příběh v Brně trvá více než čtyři hodiny. Ale věřte mi, že to ani nepostřehnete. A konec si nebudete přát. Příběh burácí naplno až do posledního okamžiku.

    Dokonalé jsou jednotlivé složky celé inscenace, stěží by však fungovaly bez pevného hudebního základu pod vedením dirigenta Václava Lukse, mezinárodně uznávaného odborníka na interpretaci staré hudby u nás, a jeho orchestru a sboru Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704.

    V poslední době slaví barokní opery celosvětově a velmi úspěšně návrat a máme velké štěstí, že jsme díky Národnímu divadlu Brno nezůstali stát opodál, ale naopak se můžeme pochlubit inscenací té nejvyšší úrovně.

    Martin Baxa, ministr kultury ČR


    Komentáře k článku: Georg Friedrich Händel: Alcina

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,