Alfred ve dvoře
Holešovické divadlo Alfred ve dvoře otevřel v roce 1997 mim, choreograf, režisér a pedagog profesor Ctibor Turba, během dvou let zde uvedl jedenáct inscenací. V roce 2001 prostor pronajal občanskému sdružení Motus. Kolem této platformy se postupně zformovala řada progresivních umělců a skupin – například Handa Gote research & development, Wariot Ideal, Boca Loca Lab, Jakub Folvarčný, Halka Třešňáková, Cristina Maldonado, Pierre Nadaud.
Alfred ve dvoře nabízí divákům širokou škálu progresivních autorských projektů českých i zahraničních umělců. Ti propojují fyzické, pohybové, nonverbální, činoherní, loutkové a objektové divadlo, experimentují s žánry a formou i nejnovějšími multimediálními technologiemi. Od roku 2011 je uměleckým ředitelem Ewan McLaren.
Budova divadla Alfred ve dvoře je jedna z mála, jež byla u nás po sametové revoluci postavena. Autory jsou akad. arch. Jindřich Smetana a Ing. arch. Tomáš Kulík. Budova je umístěna ve vnitrobloku obytných domů a má podle slov tvůrců charakter zahradního divadelního pavilonu, díky svému vzezření bývá označována také jako „železný fotoaparát“. Realizace byla oceněna jako nejlepší novostavba v soutěži Grand Prix Obce architektů za rok 1997.
Rozhovor s Ewanem McLarenem
V čem navazujete na své předchůdce a v čem se vaše dramaturgie liší?
Za 15 let působení produkce Motus v divadle Alfred ve dvoře se umělecké vedení několikrát změnilo a přitom jsme se všichni drželi stejných cílů: dát prostor novým uměleckým myšlenkám, podporovat inovativní projekty, provokovat kontinuální výzkum a zároveň to vše přibližovat širší veřejnosti a divákům.
V poslední době se navíc snažíme vést autory, aby své projekty vytvářeli ve více fázích. Místo zásahů shora v průběhu krátkého období zkoušek vybízíme umělce, aby svá díla rozvíjeli průběžně, včetně zkoušení zahrnujícího rezidenční pobyty v českých a evropských městech.
Relativní novinkou je také silný důraz na spolupráci s tvůrci a uměleckými organizacemi z jiných středo- a východoevropských měst. Vzhledem ke svému původu bych mohl častěji pracovat třeba s Kanaďany, ale považuji za mnohem efektivnější a plodnější posílit vztahy naší scény s nezávislými scénami v Budapešti, Varšavě, Poznani či Lublinu. Vzhledem k místnímu, řekněme, nevlídnému politickému nastavení, jsou tyto scény v ohrožení (jednak odstřižením od veřejného financování, jednak částečným uplatňováním mediální cenzury). My v Česku tak hrajeme důležitou roli – tím, že podle možností uvádíme jejich práce nebo podpoříme vznik mezinárodních tvůrčích novinek. Letos spolupracujeme na vzniku dvou česko-maďarských koprodukcí se špičkovými performery z Budapešti: Rita Góbi připravuje novou chorografii s „naší“ Andreou Miltnerovou a oceňovaný László Fülöp režíruje Halku Třešňákovou.
Můžete prozradit něco o výzvách pro umělce, které každý rok zveřejňujete?
Výzvu pro umělce vyhlašujeme každoročně, na rok 2016 bylo přihlášeno třiatřicet projektů. Konečný výběr provádím já ve spolupráci s dvojčlennou poradní skupinou, která se každý rok mění. Se záměrem ctít mnohožánrovost je skupina vždy složena ze dvou osobností z odlišných uměleckých disciplín. I na základě této mezioborové spolupráce pak dochází k výběru neobvyklých projektů, kde mimo jiné umělci vystupují z tradičních rolí (např. výtvarnice v rolích režisérek a hereček).
Spoluporotcům vždy zdůrazňuji, že je potřeba jít do rizika, ale vždy kontrolovaného. Vybíráme proto spíše umělce, kteří mají a pracují s vyvinutou vnitřní disciplínou, a to jak při dramaturgickém uchopení tématu, tak při samotném zkoušení.
Pořádáte také (nejen divadelní) akce, minifestivaly…
Bojuji proti nálepce „alternativní“, která má pro leckoho nádech přesvědčení, že umělci tvoří v ghettu mimo zájem přátel, sousedů a širšího okolí. Proto dlouhodobě pěstujeme řadu akcí ve veřejném prostoru, které nejen poutají pozornost k umělcům, se kterými spolupracujeme, ale jsou také jistým darem našim spoluobčanům.
Mezi takové patří například rodinná akce Mexické dušičky v parku Stromovka, která v listopadu oslavila již své desáté výročí, nebo pouliční sousedská slavnost Františkovy lásky k prvnímu máji.
Již druhý rok také připravujeme nový festival Bazaar, který se zaměřuje na téma identity v umění a pohybu. Jedná se o třídenní akci v březnu, příležitost k setkání se špičkovými středo- a východoevropskými umělci z nezávislých scén, kdy mají diváci možnost zhlédnout nejen jejich zavedená a v Evropě velmi žádaná představení, ale také úplné novinky či „work-in-progressy“.
Letos oslavíte 15. výročí, kdy sídlí občanské sdružení Motus v Alfredu ve dvoře. Jak?
Narozeniny nás čekají v listopadu. Přes veškeré umělecké úspěchy předchozích let nechceme výročí oslavovat pohledem do minulosti. Během dvoutýdenního bloku se mohou diváci těšit nikoli na „the best of z minulých 15 let tvrdé práce“, ale spíše na „the best of ze současnosti“. S novinkami se k nám tak vrátí nejen tvůrci, kteří byli u znovuotevření divadla Alfred ve dvoře v listopadu 2001 – Handa Gote research & development, také teď jednáme se souborem Krepsko, ale i mladší generace – například skupina Ryba řvoucí Terezy Magnan nebo soubor tYhle Florenta Golfiera a Lukáše Karáska.
Jak jste financováni? Jaký je roční rozpočet divadla?
V roce 2014 to bylo 6‚5 milionu, loni dokonce přes 8‚5 milionu korun. Naše produkce se totiž více věnovala mezinárodním projektům a získala nebývalé spolufinancování ze zdrojů EU a ze zahraničí. Skrze námi spoluorganizovaný evropský projekt Identity.Move! jsme se významným způsobem podíleli na vzniku dvanácti nových projektů inovujících umělců z dvanácti středo- a východoevropských zemí. Také jsme se stali rezidenčním partnerem pro umělce z nezávislých scén visegradských zemí. Kromě čtyřletého grantu od pražského magistrátu a grantů na činnost od MK ČR a Státního fondu kultury a příjmů z tržeb i vlastní činnosti máme i první větší úspěchy s financováním ze strany komerčního sektoru, za které jsme nesmírně vděční.
Jakou máte návštěvnost? Za těch patnáct let, co v Alfredu jsme, se k nám naučili chodit diváci, kteří očekávají „bezostyšnou“ dramaturgii, chodí za překvapením. Pro jazykovou bezbariérovost většiny programu k nám chodí i cizinci, tvoří tak pětinu, čtvrtinu našeho diváctva. Průměrná návštěvnost byla v minulých letech mezi 70 a 75 %. V roce 2015 navštívilo naše aktivity v Praze přibližně 7800 diváků.
Komentáře k článku: Alfred ve dvoře
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)