Alternativní soubory
Některé existují již přes dvě desetiletí, jiné vznikly teprve před nedávnem. Spojuje je touha dělat operní divadlo po svém, hledat nové hudební a divadelní formy.
ČARODĚJ A JEHO SLUHA
Tajemný a napínavý příběh o jhu, závazcích a spletitém mezilidském předivu našeho života vyprávěný a hraný v bezprostřední blízkosti diváků. Pátá komorní celovečerní opera dvorního skladatele Ensemble Opera Diversa Ondřeje Kyase na libreto Pavla Drábka vychází z keltského pohádkového mýtu a byla napsaná na míru třem protagonistům, kteří odehrají všechny postavy: Lucii Kašpárkové, Janu Šťávovi a Ondřeji Koplíkovi. „Tři herci jsou vrženi do arény, kde se doslova na dosah diváků potýkají s příběhem i svými rolemi – těmi divadelními i těmi v příběhu. V Čaroději a jeho sluhovi se bojuje o duši, a to až do temných hlubin pekel – podobně na kost a dřeň odehrává se i divadelní zápas v aréně mezi diváky: bez opory, bez pomoci, bez možnosti se skrýt a vydechnout…“
LA SEMELE
Od prvního veřejného vystoupení v roce 1995 se Ensemble Damian zaměřuje téměř výhradně na autentickou interpretaci barokní a soudobé hudby. Partituru neapolské serenaty Johanna Adolpha Hasseho (1699–1793) nalezl umělecký vedoucí souboru Tomáš Hanzlík ve sbírce hraběte Questenberga v Jaroměřicích nad Rokytnou. Milostný příběh královské dcery Semelé a boha Jupitera, pronásledovaných žárlivou bohyní Júnó, vychází z Ovidiových proměn a nabízí originální způsob, jak úspěšně vyřešit milostný trojúhelník. Rozverné představení je vhodné pro diváky starší 12 let…
ECHO – METAMORPHOSES II
Opera jako interdisciplinární multimediální umělecká forma. Výzkumně-experimentální projekt spolku Opera povera navazuje na operní instalaci ECHO – METAMORPHOSES I z roku 2015 a vychází z teze, že jako opera může být interpretováno vše, co jakýmkoli způsobem propojuje zvuk a prostor. Inspirací skladateli Vítu Zouharovi a režiséru Roccovi byl antický příběh o horské nymfě Echó a mladíkovi Narkissovi, jak ho zachytil Ovidius ve svých Proměnách. Z Echó, která se utrápila hořem nad Narkissovou smrtí, zbyl do dnešních dnů jenom hlas, který v horách, lesích i propastech opakuje jako ozvěna, co zaslechne od lidí…
ANNE, BEZE STRACHU HLEDĚT NA NEBE
Netradiční interpretace jednoaktové opery Grigorije Frida Deník Anny Frankové (1969) ve spojení s kontrastním dílem Bohuslava Martinů Kuchyňská revue (1927). Láskyplný vztah hrnce a pokličky, narušený svůdnou kvedlačkou, se v závěru začíná prolínat s příběhem mladičké dívky, která touží psát – Annou Frankovou, která se za II. světové války se svou rodinou ukrývala před nacisty. Do svého deníku s překvapivým optimismem zaznamenává prožitky běžného života mladé dívky i válečnou realitu. První projekt Operního studia Praha s ambicí předat poselství, že vždy má smysl bojovat – za statečnost a radost ze života, za štěstí a lásku, proti nenávisti a zlu, proti zaslepenosti a hlouposti, a to i tedy, kdy už síly a vůle ubývají. Vznikl pod vedením švýcarského herce, tanečníka, režiséra a pedagoga Amanda Deladoëye, v roli titulní hrdinky Anita Jirovská.
Komentáře k článku: Alternativní soubory
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)