Mukl A03915
V Brně rostou nezávislé produkce jako houby po dešti. Poslední, Opera Povera, kterou vloni založil režisér Rocc s Pavlem Petráňkem a Tomášem Cafourkem, se představila pravdivým operním monodramatem z jáchymovského pekla Martin Středa. Syn českého otce a čínské matky Andrew Yin Svoboda (1977–2004) je napsal jako absolventskou práci na univerzitě v kanadském Montrealu, v témže roce začal studovat na Kolumbijské univerzitě v New Yorku, kde nečekaně zemřel. Nadáním a šíří zájmů jednoznačně zázračné dítě, už na střední škole autor muzikálů, posléze komorních a také klavírních skladeb (v dnešní době!). Získal stipendium Radia France do Paříže (2002), kde napsal cenami ověnčené orchestrální skladby.
Od deseti let se věnoval meditacím i literatuře, což je patrné na duchovní hloubce jeho vlastního libreta k Martinu Středovi. Příběh mukla mu vyprávěl otec, sám deset let vězněný v Jáchymově, o medikovi Milanu Šedovi, odsouzeném na doživotí pro údajnou spolupráci s otcem, důstojníkem západní armády, který se probil do exilu. Monolog bezmocného vězně, zavřeného na samotce v mrazivém bunkru, však víc než krutostí věznitelů fascinuje rozkrýváním ambivalentního vztahu pacifistického syna k odbojářskému otci, pro kterého trpí ve vězení, aniž by věřil jeho boji a aniž by se jím nějak provinil. Když konečně dostane alespoň otcův dopis, nemůže si ho, už slepý, ani přečíst a je vlastně jedno, že mu ho dozorci před vyhaslýma očima roztrhají a cáry se snášejí jako bílé vločky do tichého podkresu písně Já sním o Vánocích bílých.
Svobodova hudba je plně podřízena příběhu, ozvláštňuje ho a povznáší, s účinkem místy zdrcujícím. Tonální kompozici pro osm nástrojů nastudovala dirigentka Gabriela Tardonová a režisér Rocc nainstaloval příběh na úzký pás mezi orchestr a několik řad diváků, ohraničený vysokými zrcadly. Barytonista Tomáš Krejčí v jediné roli Martina Středy má k dispozici pouze stylizovaný vězeňský mundůr s evidenčním číslem a ironicky prázdnou dřevěnou bednu na uhlí. Kromě obdivuhodné literárně-hudební kompozice právě Krejčí učinil z uvedení opery událost způsobem, jakým na přesné hraně expresivity vyjádřil tragiku příběhu a valéry rozpoložení postavy. Něco takového se běžně nevidí a bylo by žádoucí, kdyby inscenace po dvou provedeních v Malém sále JAMU našla azyl třeba v Redutě, jakkoli jde o útvar provozně jistě nevděčný – necelá hodinka, i s přidanou úpravou Svobodovy klavírní fugy ve funkci předehry a dohry. V Praze by inscenace měla být součástí festivalu OPERA 2015.
Opera Povera z. s. Brno – Andrew Yin Svoboda: Martin Středa. Dirigent Gabriela Tardonová, režie – prostorová instalace Rocc, kostým Miroslava Matulová, světlo Pavel Kačírek, dramaturg Pavel Petráněk, produkce Tomáš Cafourek. Premiéra 21. září 2014 v Malém sále JAMU v Brně.
Komentáře k článku: Mukl A03915
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)