Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Kosmická divadelní loď

    Do BuranTeatru se na závěr sezony plné inscenací z rukou omlazeného vedení vrací „stará garda“ s autorským dílem Univerzální sci-fi. A přináší humor plný upřímné sebeironie a životního nadhledu. Jen se nevyplácí dělat si legraci z tolika věcí najednou…

    FOTO ARCHIV DIVADLA

    K pozitivům inscenace patří práce s prostorem a především minimální potřeba rekvizit či scénických staveb, aniž by tím utrpěla iluze kosmické lodi FOTO ARCHIV DIVADLA

    Zápletka se točí kolem fiktivního, nového českého sci-fi seriálu Kosmotrip. S diváky je nakládáno jako s účastníky interního promítání DVD s první sérií, s čímž souvisí  kupř. netradiční umístění pauzy. Daný formát také dává prostor ke střídání několika dějových linií: samotného seriálu, „bonusových materiálů“ (rozhovory s herci, záběry ze zákulisí natáčení a trailer) a konečně i „živé“ vstupy producenta (Michal Rašovský) a režiséra (Lukáš Rieger).

    Ze seriálu, pohybujícího se na škále mezi Star Trekem a telenovelou, se k divákovi dostanou pouze volně propojené scénky, o povaze a osobních půtkách herců se však dozvíme snad úplně všechno. Kulturní a především divadelní narážky představují hlavní zdroj zábavy. Samozřejmě, že publikum znalé brněnské teatrální scényg svou bránici zaměstná více.

    To, že jednotlivé roviny nedrží příliš pohromadě, ještě podtrhuje moment, kdy se tvůrci rozhodnou prostřednictvím prozření producenta ohledně zábavního průmyslu vložit do inscenace i úroveň téměř konspirační. Snad aby celý svět showbussinessu ukázali v celé jeho absurditě a banálnosti, možná jenom proto, aby dílo uzavírala nějaká jednotná myšlenka. Univerzální sci-fi zůstává především komedií a to místy i poměrně třeskutou. Postupem času se však  zpomaluje tempo a ubývá originálních nápadů.

    K pozitivům inscenace patří práce s prostorem a především minimální potřeba rekvizit či scénických staveb, aniž by tím utrpěla iluze kosmické lodi. Nicméně –  nejpozoruhodnější jsou herecké výkony. Přesto, že herci prezentují nejen svůj typ, ale dokonce mnohokrát stylizované sebe samé, nedá se říct, že by představitelé jenom vyhřívali ve slunci vlastní slávy. Nechybí ani sympatické zesměšňování vlastních uměleckých úspěchů i neúspěchů.

    Univerzální sci-fi na scénu BuranTeatru vrací poetiku a humor typický pro původní generační soubor. Divácké „štamgasty“ potěší, nováčky si určitě alespoň z části získá.

    BuranTeatr – Michal Isteník, Šimon Caban a kol.: Univerzální sci-fi. Režie Šimon Caban,  dramaturgie Miroslav Ondra, Jan Šotkovský, scéna a kostýmy Šimon Caban a kol. Premiéra 22. května 2016. (Psáno z reprízy 2. června 2016.)


    Komentáře k článku: Kosmická divadelní loď

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,