Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Kontext Zprávy

    Anifilm 2023 představuje program

    Letošní Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm proběhne v Liberci ve dnech 2. až 7. května. Letos se na něm vedle velkého soutěžního programu, který přitahuje největší divácký zájem, představí animovaná tvorba z Japonska. Anifilm ocení a připomene mistrovství animátora Alfonse Mensdorffa-Pouillyho, slavní porotci festivalu představí svou tvorbu (a chybět mezi nimi nebude ani režisér nominovaný na Oscara nebo hlavní animátorka filmů Wese Andersona či Guillerma del Tora) a překvapením budou i amatérské animované filmy, které vznikly před rokem 1990. Děti i jejich rodiče čeká pořádná dávka filmů a zábavy především ve filmovém programu Animo, ale i v dílnách animace. A téměř každý den zakončí tradiční půlnoční dávka filmů děsivých i lechtivých.

    Tématem nesoutežního programu blížícího se festivalu Anifilm bude Japonsko. Diváky čeká obsáhlý program, který má za cíl představit různé podoby japonské animace. Prozkoumat ohromný imaginativní svět ostrovní animace jim pomůže kurátor Nobuaki Doi, filmový kritik, producent a ředitel obnoveného festivalu v Hirošimě, který bude na festivalu osobně přítomen. Jeho přístup akcentuje zahraniční vlivy, které japonské animované umění formovaly. Jakou roli sehrála evropská avantgarda nebo třeba Jiří Trnka a Jan Švankmajer? Tomuto tématu se festival bude věnovat ve spolupráci s mnoha významnými hosty. Jedním z nich bude legendární tvůrce Kódži Jamamura, jenž na festivalu kromě filmů (pro děti i dospělé) představí i své kresby, a to na výstavě s názvem Čtyři oka mžiky, kterou Anifilm připravil ve spolupráci s Oblastní galerií Liberec. Projekci filmů a masterclass už si chystají také Sarina Nihei, jejíž nezaměnitelný styl inspirovala estonská animace, a rovněž Mirai Mizue, mistr barvité a pohlcující abstraktní animace. Středoevropské motivy pak budete moci stopovat v tvorbě Kaoru Furuko, která pro Anifilm chystá vlastní prezentaci. Fokus na Japonsko by ale nebyl možný bez kultovních celovečerních děl jako je Zámek v oblacích Hajaa Mijazakiho. Festival nezapomene ani na novinky či méně známé klenoty a archivní rarity, jakou bude třeba uvedení zrestaurované verze erotického anime Beladona smutku či poslední snímek Keiičiho Hary Osamělý hrad za zrcadlem.

    V soutěži celovečerních animovaných filmů se představí 10 snímků. Soutěžní „celovečeráky“ patří na Anifilmu tradičně k těm nejsledovanějším, většinou se totiž jedná o pozoruhodné a diváky vyhlížené počiny. Tak je tomu například u znepokojujícího španělského snímku Alberta Vázqueze Jednorožci vs. Medvídci, v němž je krvavá realita války zahalena do růžovofialového světa huňatých medvídků. Očekávaný byl i autobiografický opus lotyšsko-americké autorky Signe Baumane Můj románek s manželstvím a autobiografické rysy nese i francouzský snímek Psům a Italům vstup zakázán (režie Alain Unghetto). Mystický je naopak maďarský film Čtyři duše kojota (režie Áron Gauder) či – ovšem poněkud jiným způsobem – snímek Slepá vrba, spící žena (r. Pierre Földes), natočený podle povídek spisovatele Haruki Murakamiho. Dětské publikum ocení francouzský film Yuku a himálajská květina (r. Rémi Durin, Arnaud Demuynck), dobrodružně laděný snímek Perlimpové od brazilského oscarového režiséra Alê Abreaua, norskou loutkovou komedii Tři zloději a lev (r. Rasmus A. Sivertsen) či volné pokračování úspěšného filmu O myšce a medvědovi, tentokrát s názvem Myška a medvěd na cestách (r. Julien Chheng, Jean-Christophe Roger). Svého zástupce má i tuzemská produkce, a to díky koprodukčnímu podílu na slovenském snímku Websterovi ve filmu (r. Katarína Kerekesová).

    Letošní soutěžní výběr 36 krátkých filmů je o něco pestřejší, než byl v minulých letech. Nejen že zahrnuje kandidáty na Oscary, klasiky a známé mistry, najdete v něm i nadějné mladé tvůrce. Některé soutěžní kousky mají český koprodukční podíl. Tak je tomu například u atmosférické Noční hlídky letos nominované na cenu BAFTA, psychologického dramatu Míry nebo pozoruhodného loutkového počinu Spása nemá jméno. Studentům, jejichž 35 filmů figuruje v soutěži, nelze upřít dravost a odvahu experimentovat. Slušné zastoupení zde letos má vedle tradiční silné francouzské účasti maďarská tvorba. Z českých filmových škol se do mezinárodní soutěže probojovali studenti pražské FAMU s filmy Deniska umřela a Přes střepy.

    Milovníci videoklipů a abstraktní a nenarativní tvorby se letos mohou těšit na soutěž 22 videoklipů a 23 nenarativních filmů a opět se jedná o ukázku nejrůznějších výtvarných stylů i uměleckých přístupů. České autory zastupují Viktorie Štěpánová, Kamila Müllerová, Tan Lui Chan a Veronika Chocenská, zatímco v kategorii videoklipů soutěží Tomáš Hájek, Miroslav Frič a duo Eliška & Lee Oz.

    Národní soutěž Český obzor umožňuje tuzemským tvůrcům změřit síly mezi sebou, ale i načerpat inspiraci a to hned v několika kategoriích. Poprvé diváci uvidí například nový seriál režisérky Lucie Sunkové Viky, sůva z nudlí a českému publiku se poprvé představí i krátký snímek Husa Jana Míky, který byl uveden na festivalu v Clermont-Ferrand. O vítězích Českého obzoru rozhoduje více než stočlenná Rada animovaného filmu (RAF). Cena za nejlepší český studentský film je již tradičně spojena se zvukovou postprodukcí ve studiu BEEP, Nadace PPF uděluje cenu nejlepšímu krátkému filmu a Cena za nejlepší české animované dílo napříč kategoriemi je Cenou České televize.

    Anifilm letos uvede již počtvrté soutěž filmů pro médium virtuální reality. V soutěži se objeví i český oceňovaný VR film Tmání, který se na festivalu bude prezentovat i formou speciální instalace. Do mezinárodní soutěže počítačových her výběrová komise vybrala patnáct titulů, které se budou ucházet o ocenění ve dvou kategoriích – Výtvarný počin a Hra pro děti.

    V porotách letošního festivalu zasednou přední osobnosti filmového světa, vedle již zmíněných japonských tvůrců Miraie Mizueho a Sariny Nihei to budou například režisér John Stevenson nominovaný na Oscara za film Kung Fu Panda, belgicko-korejská animátorka Kim Keukeleire, která má velký podíl na úspěchu mnoha filmů, jako jsou například Slepičí úlet (r. Peter Lord, Nick Park), Fantastický pan Lišák (r. Wes Anderson), Frankenweenie (r. Tim Burton) nebo Pinocchio Guillerma del Tora. Řadu ocenění svými filmy nasbírala polská režisérka Marta Pajek a v porotách zasednou i další dva oceňovaní tvůrci: specialista na VR filmy Mika Johnson a režisér David Súkup. Doplní je festivalový kurátor a publicista Sébastien Sperer a Veronika Bednářová. O vítězích v kategorii počítačových her pak budou rozhodovat Jakub Špiřík, Zuzana Slavíková a Gregorios Kythreotis. Poslední jmenovaný si z loňského Anifilmu odvezl cenu za výtvarný počin ve své hře Sable, kterou tentokrát osobně zahraje. Na Anifilm do Liberce dorazí i řada tvůrců soutěžících filmů. Diváci se tak můžou těšit na setkání s řadou oceňovaných autorů, mezi nimiž nebudou chybět i režiséři celovečerních filmů Jean-Christophe Roger (Myška a medvěd na cestách), Áron Gauder (Čtyři duše kojota) nebo Rasmus A. Sivertsen (Tři zloději a lev).

    Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu si letos z Anifilmu odnese animátor Alfons Mensdorff-Pouilly. Ten se loutkové a stop-motion animaci věnuje už několik desítek let a má za sebou spolupráci na nesčetném množství krátkých filmů a seriálů, animoval i mnohé celovečerní filmy. Díky svému bravurnímu animátorskému umění, ale i humoru a laskavosti, se stal vyhledávaným spolupracovníkem a legendou domácí stop-motion animace. Z jeho rozsáhlé tvorby budete určitě znát například Zaniklý svět rukavic, Krysaře, Fimfárum Jana Wericha nebo seriály Pat a Mat, Jája a Pája či Jak to chodí u hrochů. Na Anifilmu uvedeme výběr z jeho krátkometrážní tvorby pro dospělé i pro děti a také dva celovečerní filmy, Dobrodružství Robinsona Crusoe, námořníka z Yorku a Jedné noci, v jednom městě.

    Na letošním Anifilmu se vedle tradičně bohatého dětského a rodinného programu Animo představí krátké filmy nominované na letošní Oscary a k 100. výročí založení Českého rozhlasu nebude chybět pásmo animovaných filmů, v nichž pochopitelně jednu z hlavních rolí hraje rádio. Festival nezapomněl ani na oblíbené půlnoční projekce filmů, které určitě nejsou určené pro děti. Nejen na libereckém historickém náměstí se odehraje minipřehlídka Bilance, rekapitulující loňskou bohatou animovanou celovečerní sezónu, a objevem pro někoho můžou být filmy z programu věnovanému historii českého neprofesionálního animovaného filmu. Raritní snímky filmařů působících mimo oficiální struktury, budou uvedeny s 16mm filmových kopií a s doprovodem živé hudby. V sekci Narozen v Liberci festival letos připomene osobnost herce Oldřicha Kaisera, který svým typickým hlasem i hereckým výkonem ovlivnil řadu animovaných filmů i seriálů. Anifilm také nemohl zapomenout na letošní sté výročí dvou významných českých tvůrců – režiséra Břetislava Pojara a výtvarníka Miroslava Štěpánka. Z jejich spolupráce festival uvede legendární seriál Potkali se u Kolína.

    Dílny animace jsou vyhledávané workshopy, kde si děti pod vedením lektorů mohou vytvořit animovaný film, popřípadě vyzkoušet práci zvukového mistra. Letos se tato programová tvůrčí část zaměří na téma odvahy, které je vždy více než potřeba. Festival nabídne také prostor pro prezentaci a hraní soutěžních her, jež si diváci mohou vyzkoušet v Game zóně. Chybět nebudou ani výstavy, koncerty, loutkové divadlo a víkendové dabingové studio.

    Na letošním Anifilmu se odehraje i premiéra pitchingu Grantu Českého obzoru za podpory Nadace PPF, jehož cílem je podpora výroby české autorské profesionální krátkometrážní animované tvorby. Výběrová komise již vybrala deset projektů, které se budou na Anifilmu prezentovat publiku i porotě. Zvolené projekty se pak podělí o grant v celkové výši 1 milión korun určeného na jejich výrobu. Dodejme, že pitching je jen jednou z mnoha položek nabitého industry programu, který se tradičně koncentruje v Grandhotelu Zlatý lev, ale nově i v nedalekém Liebiegově paláci.

    Vizuální podobu letošního ročníku Anifilmu vytvořil výtvarník, režisér, animátor a také ilustrátor Filip Pošivač. Fanoušci české animace znají jeho loutkové filmy (spolurežírované Barborou Valeckou) Až po uši v mechu (2015) a Přes palubu (2019) a také navazující seriál Živě z mechu. Dětskému publiku nemohly uniknout Mlsné medvědí příběhy, nominované na Českého lva, jimž dělal výtvarníka. Jeho vizuál Anifilmu 2023 nás přivádí do mechového mikrosvěta Jizerských hor.

    Centrem festivalu bude opět Liberecký zámek, kam by měly směřovat první kroky každého návštěvníka Anifilmu. Dalšími místy konání festivalových programů pak budou kino Varšava, Cinema City, Malé divadlo, Naivní divadlo, Severočeské muzeum, Grandhotel Zlatý lev, Technická univerzita v Liberci – aula G, Liebiegův palác, náměstí Dr. E. Beneše a Oblastní galerie Liberec.

    • Autor:
    • Publikováno: 14. dubna 2023

    Komentáře k článku: Anifilm 2023 představuje program

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,