Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Anthony de Mello: Sádhana

    Jednou ze zásadních knih, které ovlivnily můj život (a tím i mou divadelní profesi), je Sádhana aneb Cesta k Bohu: Křesťanská duchovní cvičení východní formou od Anthonyho de Mella.

    De Mello byl indický jezuita, který ve svém životě, v duchovních cvičeních pro lidi a v knihách, jež napsal, dokázal přirozeně propojit křesťanství se spiritualitou východu. Kniha Sádhana je učebnicí (vlastně ještě přesnější je výraz cvičebnicí), která nabízí praktické návody, jak se učit vnímat se. A to je – aspoň pro mě – základem, branou, skrz kterou se mohu učit vnímat druhé a svět kolem sebe. To, co mě na de Mellových formulacích, nabízených cvičeních a příbězích nepřestává fascinovat, je kombinace humoru, nadhledu a zároveň vědomí toho, že jde o všechno, že jde o život. Je to něco, co mě přitahuje i v mé divadelní práci – každou rolí, každou inscenací se snažím dobrat něčeho podstatného, vypovídajícího o hloubce a tajemství lidské duše. A zároveň se snažím hledat možnosti, jak ta zákoutí duše nahlédnout z odstupu, nadhledu, nadskoku, s humorem.

    Sádhana je kniha, kterou nemá smysl číst, aniž by se člověk pokoušel nabízená cvičení dělat. Umíme o podstatných věcech často dlouze uvažovat a rozebírat je, ale tahle „bible“ má smysl jen tehdy, pokud přestaneme dumat a začneme to, co de Mello nabízí, provozovat. Pokoušet se o to, stále znovu, vytrvale, i když to třeba někdy vypadá, že je to k ničemu, že tím nic nezískáváme, že nám to nic nepřináší. Plody této cesty často zrají nenápadně, neviditelně a objeví se překvapivě, v okamžicích, kdy bychom to nečekali.

    Sádhana se mi osvědčila i v práci se studenty herectví. Obsahuje skvělé návody na rozvíjení schopnosti koncentrace a vnitřního ztišení skrze soustředění se na tělesné vjemy, dech, okolní zvuky. Jedním z důležitých nástrojů, které používá, je imaginace a fantazie, což jsou schopnosti, o kterých jsem si dřív myslela, že patří výlučně do oblasti tvorby a že by bylo nefér používat je v rámci spirituality. De Mello mě naučil, že tyto dvě sféry se nevylučují, ale naopak se prostupují a vzájemně ovlivňují.

    Lucie Trmíková

    (herečka a dramatička)


    Komentáře k článku: Anthony de Mello: Sádhana

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,