Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Audiokniha roku 2022

    Absolutním vítězem ankety Audiokniha roku 2022 se stala mafiánská sága Kmotr Maria Puza načtená Oldřichem Kaiserem, která ovládla tři hlavní kategorie – Absolutní vítěz, Interpret a Jednohlasá četba. Všechny oceněné v celkem deseti kategoriích vybrala dvacetičlenná odborná porota z 97 přihlášených titulů od 20 vydavatelů v anketě, kterou pořádá již podesáté Asociace vydavatelů audioknih.

    Kmotr načtený Oldřichem Kaiserem se stal Absolutním vítězem ankety Audiokniha roku 2022. Foto: archiv projektu

    Nejlepším počinem v kategorii vícehlasá četba se stal titul Zvuky probouzení načtený Ivanem a Klárou Trojanovými, nejlepší dramatizací strhující audio-koláž Já, vrah, která zvítězila i v kategorii Zvukový design. Nejlepší audioknihou mimo kategorie pak autobiografie Michaela Kocába Vabank, nejlepším titulem pro děti a mládež Myši patří do nebe načtený Ondřejem Brouskem, nejlepší interpretkou Klára Suchá, která načetla Kláru a Slunce Kazua Ishigura. V hlasování posluchačů zvítězil titul Předávání ohně Petera Podlesného, rok po loňském prvním místě slovenské verze Odovzdávania ohňa. Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2022 získala Taťjana Medvecká. Ocenění Oldřichu Kaiserovi předal Milan Němeček, vrchní ředitel sekce živého umění Ministerstva kultury České republiky.

    Letošní přihlášené tituly si drží v naprosté většině vysokou úroveň zpracování. Oproti situaci před několika lety narostl počet produkčně náročných dramatizací, který se ustálil na zhruba tuctu nahrávek, převahu ale stále mají jednohlasé četby, hodnotí letošní ročník předseda odborné dvacetičlenné poroty Tomáš Macháček. Tvoří ji nezávislí odborníci – publicisté, kritici, divadelní režiséři, pedagogové, spisovatelé a recenzenti. Zajímavostí je umístění dvou interpretů, kteří se zatím v audioknižním světě příliš neobjevovali – Karel Dobrý na druhém místě v kategorii Interpret roku za Slavnou Nemesis – a především Klára Suchá, která nominaci v kategorii interpretek dokonce proměnila ve vítězství, dodává Tomáš Macháček.

    Kmotr vydavatelství OneHotBook v sobě skrývá vedle vysoce kvalitní předlohy a mimořádného výkonu Oldřicha Kaisera i pečlivě vybranou hudbu a precizní zvukový design. Čím je Marlon Brando v Coppolově filmové adaptaci Kmotra, tím je Oldřich Kaiser v audioverzi této mafiánské ságy. Kaiser jde vlastní cestou, pojímá četbu s úctyhodnou lehkostí, z každé vyslovené věty je znát hluboké pochopení díla a interpretovo umění posluchače přenést do popisovaného prostředí. Dokáže posluchače držet v napětí a neustále překvapovat. Žádná věta není pronesena náhodně či nedbale, každé slovo, každá odmlka nese význam, každá postava je obdařena hlasem, za kterým je příběh. Režisér Michal Bureš dokázal, že Kmotr se může do historie zapsat také jako geniální audiokniha. Sugestivní vyprávění Oldřicha Kaisera činí z této velké mafiánské ságy ještě větší požitek, než jaký sama o sobě ve své literární podobě představuje, zdůvodňuje hodnocení porota. Ukázka k poslechu zde.

    První místo v kategorii vícehlasá četba získala audiokniha Zvuky probuzení Petra a Petry Třešnákových vydavatelství Audiotéka, kterou načetli Ivan a Klára Trojanovi. Interpretace značně emotivního vyprávění je pojata citlivě a volba interpretů značnou měrou přispěla k uvěřitelnosti výpovědi obou vypravěčů. Jejich projev je v souladu s obsahem, jde z něj cítit porozumění, emoce i určitý druh poselství, které posiluje, dodává porota. Ukázka z audioknihy k poslechu zde.

    V kategorii dramatizací těsně o bod zvítězila strhující audio-koláž Já, vrah vydavatelství Audiotéka autora Davida Laňky v interpretaci Davida Švehlíka, Ondřeje Malého, Anny Fialové, Cyrila Dobrého, Vojtěcha Vondráčka, Davida Novotného a Ladislava Cigánka. Seriálová dramatizace Já, vrah přináší do audiálního světa něco, co se zde vidí jen vzácně: Přiblížení skutečných situací a rozhovorů v rámci dokumentu nikoli četbou, ale režijně, dramaturgicky i herecky uvěřitelným podáním, které si uchovává napětí kriminalistického podcastu i věrnost dokumentu. Sugestivní zpracování vyvolává silné emoce i intenzivní prostorový dojem, zdůrazňuje porota. Na teaser se podívejte zde.

    Mimo kategorie nejvíce zabodovala vzpomínková biografie Michaela Kocába Vabank vydavatelství Témbr interpretů Lukáše Hlavici, Jana Vlasáka, Jana Vondráčka, Vasila Fridricha, Jany Strykové, Fedora Gála, Jana Urbana, Petra Mančala a Michaela Kocába. Audioknižní Vabank není jen kniha přečtená více hlasy. Naopak díky užití publicistických postupů může v mnohém připomínat audiodokument či dokonce dokumentární audiohru. Režisér Petr Mančal povolal celý zástup herců, kteří se mezi sebou smysluplně střídají. Velkým plusem je také hudba a písně Michaela Kocába. Toto široké uchopení vícehlasé četby, které dodává audioknize plastičnost a tím i přehlednost, je počinem dosud prakticky nevídaným.

    V kategorii pro děti a mládež nejvíce porotu zaujal titul Myši patří do nebe vydavatelství Tympanum od Ivy Procházkové načtený Ondřejem Brouskem. Právem oceňovaná knížka, která nevšedním způsobem dětem zprostředkovává téma smrti, je hodna ocenění i ve své audiopodobě. Četba Ondřeje Brouska je nebývale chytlavá a zábavná. Herec podává skvělý výkon, který ocení děti i dospělí, pečlivě odstiňuje promluvy jednotlivých zvířat, ale nekarikuje je. Zvukomalebnost jazyka ožívá a proplétá se s hravým hudebním doprovodem, uvádí porota. Ukázka k poslechu zde.

    Jako nejlepší interpretka v hlasování poroty zvítězila Klára Suchá, která načetla knihu Klára a Slunce Kazua Ishigura vydavatelství OneHotBook. Dojemný příběh o přátelství člověka a umělé inteligence dokáže Klára Suchá zprostředkovat velmi jímavě, soustředěně a s vnitřním pochopením. Zdánlivou nenápadností svého projevu vystihuje absenčně chladnější robotku Kláru. Balancování na hraně mezi emotivní četbou a vykreslením neemotivní vypravěčky dává skvěle vyniknout nelehkému textu, zdůvodnila své rozhodnutí porota. Ukázka k poslechu zde.

    • Autor:
    • Publikováno: 28. dubna 2023

    Komentáře k článku: Audiokniha roku 2022

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,