Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí
Avignonské postřehy 2013 (No. 2)
Již zavedenou avignonskou festivalovou hvězdou posledních let je švýcarský režisér Christoph Marthaler (1951), původně flétnista a hobojista, který v roce 1968 nastoupil divadelní školení u Jacquese Lecoqa. Hlásí se k odkazu dadaismu, s texty pracuje hravě destruktivním způsobem. Jeho inscenace mají melancholickou hudebnost a pomalé tempo. Své inscenace a projekty prezentoval v Avignonu v letech 2004, 2009 a 2010, v roce 2010 byl navíc festivalovým „associate artist“.
Výtvarnou podobu a tvar Marthalerových inscenací určila jeho spolupracovnice Anne Viebrock, scénografka, která kontruuje jevištní prostor z hyperrealistických segmentů konkrétních míst. Fotografuje svět kolem sebe a potom ho znovu skládá. Inspiruje se v opuštěných čekárnách, nádražích, administrativních budovách a dalších shromaždištích západní civilizace. S Marthalerem vytvořili podobu scénického prostoru, ve kterém je už předem zakódovaný systém jevištního pohybu a chování postav. Do těchto environmentů (ať už je jejich tvůrcem kdokoli – v tomto případě curyšská scénografka Duri Bischoff) pak Marthaler vpouští herce, jako jsou staré dámy nebo penzisté v nátělníku. Postavy obydlují prostor a rozehrávají asociační situační řady na téma “co by dělaly, kdyby se tu ocitly”. Důležitý je pohyb, konkrétní zvuky, hudba a písně. Zpívá se Schubert, komerce , liturgie, opera, vlastenecké písně…
Název inscenace King Size odkazuje k velikosti postele, na níž, pod níž a kolem níž se jevištní dění odehrává. Jedná se o dadaistickou hříčku, ve které figuruje klavírista, stará dáma, pingl a pokojská. Scénu tvoří velká postel v modré ložnici hotelového pokoje. Tématem je spánek a hudba. Asociační řada se rozvíjí od okamžiku, kdy klavírista vyleze z postele a sedne za klavír. Přijde pingl s pokojskou. Rituálně stelou postel, pak do ní vlezou a začnou zpívat. Pokojem prochází stará dáma. Sedne si a z kabely vyndá stojánek na noty. Zoufale se snaží jej rozložit, až si uskřípne prst. Stařenka a personál přícházejí a odcházejí do koupelny, zalézají do skříní, lezou do postele a pod postel. Stará dáma se několikrát ocitne v pokoji sama. Na posteli pojídá špagety z kožené kabelky, šmejdí kolem, krade drobné předměty a žere hlávkový salát. Jeho kousky padají na zem a pokojská je polyká zpod postele. Stařenku několikrát zaskočí zpěváci ve skříni. Jednou nemůže mladý pingl vyndat láhev whisky z baru v horním regálu. Stojí tam a kouká, „protože je malej“.
Podobné postupy a vtipy vždy vytvářejí sladkobolnou „klaunérii“ Marthalerových inscenací. King size vznikla v Basileji a je cítit, jak zapadá do poklidné atmosféry toho místa. Chybí jí ostřejší gesto Marthalerových německých, resp. švýcarských projektů nebo odvaha inscenace Papperlapp, hry o mrtvých papežích, kterou rozvířil Avignon před třemi roky.
Theater Basel – Christoph Marthaler: King Size. Režie Christoph Marthaler, hudba Bendix Dethleffsen, scéna Duri Bischoff, dramaturgie Malte Ubenauf, kostýmy Sarah Schittek, světla HeidVoegelinLights. Hrají Tora Augestad, Michael von der Heide, Bendix Dethleffsen, Nikola Weisse. Francouzská premiéra 10. 7. 2013, Opéra-Théâtre (place de l’Horloge, Avignon).
Komentáře k článku: Avignonské postřehy 2013 (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)