Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Hrajme Smetanu!

    Skoro třicet let se málo hrají opery Bedřicha Smetany. Za čtyři roky oslavíme dvousté výročí Smetanova narození, a pokud vím, jen Jiří Nekvasil ho chystá v Ostravě oslavit kompletním cyklem Smetanových oper. A také Per Boye Hansen začal cosi chystat v Opeře Národního divadla, a to ve spolupráci se zdejšími operními domy. Což považuji za zvlášť dobrou zprávu, posílení vzájemné kooperace by zdejším operním poměrům prospělo.

    Svatopluk Sem a František Brantalík (v popředí zleva) vybavili Kalinu a Malinu důkladnými motivacemi, nejpozoruhodnější a nejrozporuplnější postavou je Bonifác Josefa Škarky (vzadu) FOTO PETR ZIKMUND

    Ostatně právě v Českých Budějovicích uvedené Smetanovo Tajemství jeho režisér a českobudějovický operní šéf Tomáš Studený přenesl z Ostravy (premiéra 27. dubna 2017) a odhaduji, že bude i součástí ostravských oslav 2024. Na širokém mělkém jevišti kulturního domu Metropol lépe vyznělo rozestavení vlastně mansionů charakterizujících jednotlivá dějiště. Studený režíroval přiznaně divadelní neiluzivní komedii – a mohl ještě přitvrdit třeba gag, kdy „tajemství“ prozrazuje hlásnou troubou z věže zvoník Jirka zpěvákovi Skřivánkovi. A ten se raduje, že o něm napíše písničku: To bude něco na jarmark! Ze sborových scén dožínek a česání chmele Studený sestavil živé obrazy na způsob lidových pohyblivých betlémů. A stejně jako Smetana střídal groteskní situace niterným setkáním milenců a sebezbytnými zpěvy ztroskotance Kaliny.

    Především Studený precizně odkrývá charaktery postav, jejich tužby a strádání, účelným promyšleným jednáním, jímž na sebe každá postava prozradí i nejskrývanější „tajemství“.

    Výrazně tomu napomohlo jedno obsazení, v němž se sešli dnes už renomovaní umělci, s nimiž před lety Studený v projektu VCHOD zkoumal možnosti operního herectví i psychologického výkladu postav Smetanovy (sic!) Hubičky. A také prošli produkcemi Ensemblu Opera Diversa. Českobudějovické Tajemství na uvedené navazuje a poukazuje na jednu z dobrých možností, jak interpretovat Smetanovy opery: důkladně promyslet psychologii a motivace jednání postav.

    Doslova to platí o Lucii Kašpárkové a Ondřeji Koplíkovi a o jejich prostě a účinně interpretovaných postavách milenců Blaženky a Víta. Kalina byl už v Ostravě parádní rolí Svatopluka Sema. Smetanou pěkně vymyšlených drobnějších charakteristik Kalinovy nenaplněné lásky Panny Rózy neokázale, jak to postava vyžaduje, ale jímavě využila Šárka Hrbáčková. Studený ovšem správně odhadl, že možná klíčové jsou pro příběh ostře charakterizované vedlejší postavy. Tomáš Maliniak jako Mistr zednický ostinátním Jářku! tvrdí muziku a usvědčuje Kalinu z pozérství. Zpěvák Skřivánek tu nepoštívá znepřátelené strany Kaliny a Maliny, naopak se je snaží uklidnit racionálními poznámkami a přesně to vystihl Ján Rusko. Konšel Malina se tu také spíš snaží Kalinu přivést k rozumu a František Brantalík to zvučným hlasem a racionálním projevem postihl náramně. Nejpozoruhodnější postavu ovšem stvořil Josef Škarka v protikladných polohách vojenského vysloužilce, donašeče, zbabělce a odmítaného nápadníka Bonifáce. Nelze postavu označit ani za komickou, ani za charakterní, ani za vážnou a jakoukoli jinak definitivně vymezenou, v tom spočívá její výjimečnost.

    Partituru věcně prostě nastudoval Martin Peschík v příjemně neuspěchaných tempech. Martin Veselý jako obvykle spolehlivě připravil sbor. Možná jsem se nechal strhnout, ale zdálo se mi, že si na jevišti i v hledišti ve Smetanově hudebním příběhu libují. Stejně jako já. Bohužel na dlouhou dobu naposledy.

    Jihočeské divadlo České Budějovice – Bedřich Smetana: Tajemství. Komická opera o třech dějstvích na libreto Elišky Krásnohorské. Hudební nastudování a dirigent Martin Peschík, režie Tomáš Studený, scéna David Janošek, kostýmy Eva Jiřikovská, sbormistr Martin Veselý. Premiéra v kulturním domě Metropol 6. března 2020 (psáno z první reprízy 7. března).


    Komentáře k článku: Hrajme Smetanu!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,