Benefice pro Operu Plus
Internetovému portálu Opera Plus stačilo pár let, aby se stal centrem debat a informací o operním i baletním umění. Jako snad všemu v této branži, i velmi užitečnému serveru chybí peníze na provoz, proto jeho zakladatel a provozovatel Vít Dvořák zorganizoval 24. listopadu v Sukově síni pražského Rudolfina benefiční koncert.
Snad příjemná a dobře připravená akce něco vynesla, dík zaslouží především všichni vystupující, rozhodně ale ukázala, že Opera Plus má renomé, neboť se jí rozhodly podpořit špičky zdejšího pěvectví. A to se pro nemoc musely omluvit ohlášené Anja Silja a Gabriela Beňačková.
Tenorista Pavel Černoch přiletěl na jediný večer z Curychu, kde právě zpívá Števu v Janáčkově Jenůfě, kromě famózního provedení árie Adorna z Verdiho Simona Boccanegry předvedl propracované lyrické podání Prince z Dvořákovy Rusalky, také spolu s Helenou Kaupovou coby Rusalkou.
Dagmar Pecková se brzy ráno po koncertě také musela vrátit za svými zahraničními závazky, nejlépe jí vyšla árie Johanky z Čajkovského Panny Orleánské.
Do třetice Štefan Margita, u nás bůhvíproč opomíjený, ale třeba v Mnichově nebo v MET velmi ceněný Loge ve Wagnerově Ringu (právem, mohu doložit z Mnichova!), na koncertě se zaskvěl především árií Federika z Cileaovy Arlésanky.
Roman Janál přidal pěkně prožitou árii o Večernici z Wagnerova Tannhäusera, Josef Škarka árii Kecala ze Smetanovy Prodané nevěsty, a Barbora Perná mazlivě provedenou píseň Musetty z Pucciniho Bohémy. Tedy kromě jiného z dvacítky čísel nabitého programu.
Vít Dvořák koncert koncipoval, jak to bývá, s ohledem na pěvce a jejich přání, ale nelze přehlédnou snahu zakomponovat do koncertu dnes tak opomíjený český repertoár – závěr koncertu patřil hned třem výstupům z Dvořákovy Rusalky.
Škoda, že scéna Prince s Rusalkou ze závěru opery nedošla až k proslulé modlitbě, která by asi emoce koncertu vyhnala ještě výš.
V rámci koncertu se poprvé udílely Výroční ceny Opery Plus – z kritikou nominovaných vybírali a po internetu několik měsíců hlasovali návštěvníci portálu. V mužích zvítězil Adam Plachetka, který však právě vystupoval ve své nyní mateřské Státní opeře ve Vídni a cenu převzal v zastoupení. V ženách dominovala Jana Šrejma Kačírková, která se blýskla i na samotném koncertu – snad nejvíc šperkovou árií Markéty z Gounodova Fausta.
Famózně doprovázel David Švec, nejen výtečný pianista, ale především dramaticky cítící partner pěvců, který dokáže nahradit orchestr a vytvořit pěvcům inspirativní zvukový i výrazový prostor.
Benefiční koncert se opravdu vydařil, i díky moderátorce Jitce Novotné. Byl věcnou oslavou zdejší opery, bez falešné pompy, o to však opravdovější a srdečnější. Upozornil na prostou, ale veledůležitou pravdu – že tu stále jsou a tvoří výsostní operní umělci. Ve všech generacích – zvláště potěšitelná je ovšem nejperspektivnější nejmladší. A že přinejmenším kvůli nim stojí za to pro operu dělat i něco nad rámec povinností, tak, ze srdce. Vzpruha do další obtížné existence českého operního divadla.
Komentáře k článku: Benefice pro Operu Plus
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)