Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Benefice ve věci Reinerovy fresky

    Správa Zámku Duchcov ještě na jeden den zpřístupní pavilon Reinerovy fresky v zámeckém parku. V sobotu 24. září se zde uskuteční benefiční divadelní akce ve věci REINER-FRESKA pražské skupiny Relikty HMYZu , která tak naposledy v letošním roce otevře brány k ohrožené kulturní památce.

    Poslední dobou medializovaný příběh Reinerovy fresky v Duchcově vybízí k pozastavení a promýšlení tématu památkové péče a zacházení s historickou pamětí místa. Tato problematika spojuje různorodé výstupy od restaurátorských projektů přes volání ke společenské mobilizaci až po nemilosrdnou finanční kalkulaci. Dramatickou skupinu Relikty HMYZu inspiruje Reinerova freska jako výzva k divadelní instalaci.

    Freska Nanebevzetí Panny Marie vznikla na konci dvacátých let 18. století v rámci uměleckého působení Václava Vavřince Reinera na valdštejnských panstvích. Reinerova tvorba patří k vrcholům středoevropské freskové malby a duchcovské Nanebevzetí je její nedílnou součástí. Mistrovo dílo po dvě staletí zdobilo špitální kostel v zámeckém parku. V padesátých letech 20. století padl kostel za oběť rozpínavosti zamýšlené uhelné těžby. Freska se po svém sejmutí ocitla v depozitáři, stranou svého původního smyslu. Toho měla opět nabýt v moderní stavbě pavilonu situovaného v blízkosti duchcovského zámku. Pavilon byl kolaudován a předán roku 1982, ani zde však freska klidu nedostála – kvůli technickým parametrům nového působiště  je její dnešní stav značně neutěšený.

    Reinerova freska, duben 2011. Snímek archiv Zámek Duchcov

    Benefiční divadelní představení ve věci REINER-FRESKA v pavilonu zámeckého parku se snaží převyprávět pohnutý příběh fresky V. V. Reinera. Inscenace pracuje s možnostmi činoherního divadla, ale využívá i dynamických výrazových prostředků hudebních a obrazových. Svou podstatou se blíží k žánru divadelní performance, prostorem dění k moderní site-specific. Nezaměnitelná úloha náleží i samotné fresce, jejíž zhlédnutí v rámci představení je pro diváka autonomním zážitkem. Realizace projektu ve spolupráci se Státním zámkem Duchcov představuje nejambicióznější počin dosavadní historie skupiny Relikty HMYZu vzniklé na půdě Gymnázia Jana Keplera v Praze.

    Nanebevzetí Panny Marie a poetika uhelných dolů? Funkcionalismus moderní stavby nenaplňující svou funkci? Obtíž konstrukce a dekonstrukce Reinerova díla? Ukvapený soud nad kvapnými činy? Projekt ve věci REINER-FRESKA rozehrává obrazy ze života a dějin duchcovského Nanebevzetí. Vypráví příběh tohoto díla v celé své komplikovanosti a těkavosti. Nynější specifická atmosféra pavilonu i epicky poutavá minulost fresky pobízí skupinu ke spojování na první pohled různorodých motivů sjednocených tématem hledání místa člověka v prostoru a v čase. Největším otazníkem ovšem zůstává ten současný – tázající se po řešení bezvýchodné situace.

    Délka představení je cca 45 minut. Představení se koná pod záštitou náměstka generální ředitelky NPÚ pro správu památkových objektů Ing. Petra Svobody a starostky města Duchcov Ing. Jitky Bártové. Výtěžek ze vstupného bude poukázán na Nadační fond Reinerovy fresky (Komerční banka, a.s., č. účtu: 43-9150720207/0100). Fond zřídil Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Ústí nad Labem, na obnovu této kulturní památky a zajištění vhodných podmínek na její uchování.

    Adam Pospíšil + Čeněk Pýcha, Relikty HMYZu

    Mgr. Marian Hochel, Ph.D., kastelán

    (pro i-DN zpracoval hul)

    • Autor:
    • Publikováno: 19. září 2011

    Komentáře k článku: Benefice ve věci Reinerovy fresky

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,