Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Bermudský trojúhelník českého divadla

    Místo lodí a letadel se v něm ztrácí mnoho z kvalit, které stálému, dobře vedenému divadlu přisoudil už v 18. století Friedrich Schiller. Rozkládá se mezi zřizovateli, řediteli a odbory. Podívejme se na poslední tři případy.

    Městské divadlo Kladno

    Město je stoprocentním vlastníkem divadla v postavení společnosti s ručením omezeným. Nedávno rozhodlo, že dosavadní soubor nebude jediným obyvatelem rekonstruované historické budovy a že její provoz bude řídit městský úředník. Bez ohledu na výběrové řízení na uměleckého šéfa, které vypsala ředitelka divadla Blanka Bendlová, nyní dojednal primátor Milan Volf obsazení funkce podle svých představ. Nabídku dostal herec Jaroslav Slánský. Prostě radní rozhodli, že Kladno potřebuje kulturní podnik s mírně uměleckým nádechem (slovy někdejšího dirigenta Miroslava Homolky). Pustili se sami do divadelního podnikání, možná začnou řídit i místní nemocnici, školy a nakonec si možná stoupnou na křižovatky ve snaze lépe řídit dopravu. Nicméně řeší objektivní, složitý problém existence divadla na malém městě, které je spíš předměstím kulturní metropole. Připomeňme, že před rokem 1989 bylo kvůli tomu kladenské divadlo sloučeno s mladoboleslavským. Jenže není v tom případě lepší zviditelnit město na umělecké mapě náročným uměleckým programem, jaký tu provozoval odešlý Daniel Přibyl? Když bavit se Kladeňáci stejně jezdí do Prahy?

    Slezské divadlo Opava

    Opavští radní naopak chtěli rozhýbat Slezské divadlo a po třech nedivadelnících, kteří nechali faktické vedení v rukou podřízených, jmenovali ředitelem odborníka Karla Drgáče. Začal vymetat staré pořádky až moc hrubým koštětem a silné odbory v souběhu s politickou krizí na radnici dosáhly jeho odvolání. Drgáč správně poukázal na nepřiměřené pravomoci odborů vůči řediteli, přesahující obecné vymezení odborářské činnosti: Pokud nedojde k podstatným změnám, počínaje novou kolektivní smlouvou a novými vnitřními normami zajišťujícími zákonná práva ředitele organizace, nemůže dojít k žádným podstatným změnám a divadlo bude i nadále řízeno pouze se souhlasem odborových organizací, a tedy bude úplně jedno, kdo bude novým ředitelem, neboť tento (…) může být toliko přitakávající figurou.

    Divadlo Komedie Praha

    Pražský magistrát se spíš než odborů obává veřejných protestů divadelníků. Přitom řeší problém, jak rozhýbat divadelní organismy, jak vhodně střídat ředitele. Pokus přenést odpovědnost z radnice na správní rady divadel po transformaci příspěvkových organizací moc nevyšel, spíš vedl k ještě důslednějšímu zabetonování dlouholetých ředitelů. Radní Wolf proto uvažuje o pravidelných konkurzech na ředitele příspěvkových divadel po pěti, šesti letech. Jistě možné dobré řešení. Jenže vztáhneme-li ho k nájemci Divadla Komedie, společnosti Company.cz, doba stanoveného pronájmu uplynula a konkurz na nového nájemce město nevypsalo. Na posledním jednání výboru pro kulturu bylo oznámeno, že společnost Company, kritizovaná za nesplnění svého programu, obdržela dotaci na dokončení sezony, ale co bude dál, zůstalo nevyřešeno. Radní Wolf naznačil, že by si radnice přestala budovu pronajímat od ministerstva financí a dále podnajímat pro divadelní činnost, čímž by problém s využitím prostoru přešel na Babišův úřad a radnice by ušetřila. Může to být součástí dlouhodobější strategie ustoupit z pronajímaných prostor.

    Uvnitř bermudského trojúhelníku se, jak vidno, děje mnohé nevyzpytatelné.


    Komentáře k článku: Bermudský trojúhelník českého divadla

    1. František Krystýnek

      Avatar

      Mezi nové pořádky Opavského divadla
      mělo patřit i to, že pan ředitel K.D. až do dne svého odvolání neměl dramaturgický plán na již probíhající sezónu? Měli jsme si také zvykat na fakt, že pan ředitel nás tituluje „…ti tupci nahoře (herci, zpěváci, sboristé atd.)“ a „ti tupci dole (členové orchestru)“? V kolektivní smlouvě není nic, co by omezovalo zákonná práva ředitele organizace a za podstatnou změnu považuji fakt, že ředitel především neplnil své povinnosti. Na tomto faktu odbory nikterak neparticipovaly.

      12.12.2015 (19.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,