Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Beseda odvaze zaslíbená

    Přestože na stránkách Divadelních novin opakovaně žehrám na dramaturgickou neodvahu, často válcující zejména zřizované oblastní scény, musím připustit, že existují i pozitivní výjimky. K těm se kromě ostravských Bezručů, ústeckého Činoherního studia či Městského divadla Zlín řadí i Klicperovo divadlo. Královéhradecká scéna nejen že pravidelně uvádí současnou dramatiku v české, či dokonce světové premiéře, navíc poskytuje prostor i značně alternativním tvůrcům nebo sotva objeveným talentům. Chrámem těchto libých tendencí je především komorní Studio Beseda.

    Natálie Holíková, Petr Kult a Michal Lurie v inscenaci Vyhubyt FOTO PATRIK BORECKÝ

    Spolu s notorickou ohledávačkou nepříliš prošlapaných cest Barbarou Herz do Hradce zavítal žánr divadelního dokumentu, vkusně, s jevištní elegancí i ironickým nadhledem křížený s mýdlovou operou. Herz si ve spolupráci s dramaturgem Martinem Satoranským k ohledávání zvolila téma univerzální i široké, jež vetkli přímo do názvu psychedelicky rozevlátého projektu. Jejich Láska vychází z autentických výpovědí, jež jsou následně imaginativně přetaveny v surreálně poetický kabaret, který stírá generační rozdíly i genderovou identitu některých postav.

    Antikapitalistické proklamace i pohrávání si s internetovými přezdívkami jsou sice již značně olezlé formální propriety, v rukou zkušených umělců se však stávají přirozenými zdroji kreativity. Bodrá divadelní věcnost Filipa Richtermoce nachází ideální protipól v něžné interpretaci drogového opojení s ocelově trpkou příměsí undergroundu v kreaci Zory Valchařové Poulové. Graciézně odkvétající princeznovská naivita střídaná nepatetickým prozřením zdobí suverénní projev Lucie Andělové. Michal Lurie a William Valerián statečně zápolí s groteskními převleky a dovedně balancují na hranici mezi autenticitou a sentimentálním kýčem. Závěrečnou kontemplaci pak přináší obskurně něžné fluffy monstrum Beatrice v odzbrojujícím podání Ivy Hronešové.

    Největším problémem sympatického počinu je značně benevolentní režie, jež sice poskytla přehršel prostoru pro různorodé herecké projevy, zato však rezignovala na kompozici celku. Výsledkem je nulová gradace a formální sled často fascinujících scén, jež jsou bezprostřední oslavou hradecké kumpanie i nejpozitivnějšího ze všech citů.

    Protože umělecké vedení Klicperova divadla pozorně sleduje dění na uměleckých učilištích, není divu, že se v jeho osidlech záhy ocitl i přes svůj mladý věk renomovaný dramatik a pozoruhodný režisér Tomáš Ráliš. V jeho černé grotesce Vyhubyt se formální inspirace evropskými vzory setkává s aktuální bytovou problematikou a dědictví modelové hry svobodně obcuje s prvky absurdního dramatu i poetickým jazykem. Zdánlivá hříčka v nejlepších momentech vyhlíží jako překvapivě funkční fúze sarkastické umanutosti Věry Chytilové s lyrickou vypravěčskou energií Josefa Topola a představuje ideální živnou půdu pro svěží herectví mladší části souboru.

    Subtilní, leč energií pulsující Natálie Holíková uvědoměle osciluje mezi komikou a vážností a s pokorným, medvědovsky dojemným Michalem Luriem tvoří vizuálně kontrastní, přesto kompaktní dvojici. Výrazně vyhrocenějších lidských typů se ujali maniakálně řádící Petr Kult, jenž řadě scén vtiskuje až hororovou atmosféru, a Maria Leherová, která výtečně ovládá projevy postpubertálního frackovství, ošidné přitažlivosti femme fatale i zdrcujícího, ale tolik pochopitelného strachu z další životní prohry i definitivy lidské smrti.

    Tomáš Ráliš byl příkladně jištěn pozorným dramaturgickým dohledem Satoranského i empatickým realizačním týmem, a inscenace je tak zcela prosta problémů obvykle provázejících autorskou režii. O budoucnost českého divadla netřeba se báti. Je totiž na dosah. Mazejte do Besedy!

    Klicperovo divadlo, Hradec Králové – Barbara Herz: Láska. Režie Barbara Herz, dramaturgie Martin Satoranský, scéna a kostýmy Jana Hauskrechtová a Lucie Pangrácová. Premiéra 13. října 2023 (psáno z reprízy 20. února 2024).

    Klicperovo divadlo, Hradec Králové – Tomáš Ráliš: Vyhubyt. Režie Tomáš Ráliš, dramaturgie Martin Satoranský, scéna Jakub Peruth. Premiéra 8. prosince 2023.


    Komentáře k článku: Beseda odvaze zaslíbená

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,