Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Bez obranných štítů

    Setkala jsem se s Enquistovou tvorbou skrze postavu Blanche ze hry Blanche a Marie v inscenaci Jana Nebeského v Divadle Na zábradlí. Křehká, odevzdaná, obnažená, a tudíž zranitelná na nejvyšší míru. Bez obranných štítů, vydaná… Přesto nezničitelná, protože milující.

    Igor Chmela (Freud), Ladislav Hampl (Babinski), Miloslav Mejzlík (Charcot), Marie Spurná (Marie) a před nimi v pultíku uvězněná Lucie Trmíková (Blanche) v Blanche a Marii (režie Jan Nebeský, česká premiéra 21. 2. 2009, Divadlo Na zábradlí, Praha) FOTO VIKTOR KRONBAUER

    Vytvářet tuhle Enquistovu postavu bylo dobrodružné a nesmírně zajímavé – sonda do schopnosti milovat. Krása a ošklivost v těsné blízkosti. Svět mužů, kteří na konci 19. století zkoumají ženskou psychiku a mají pocit, že jí zcela porozuměli a mohou ji ovládat. Povýšenost vědy.

    Enquistova dramatická tvorba je pro mne inspirativní také v oblasti scenáristiky. Mám ráda jeho zakotvení v konkrétních historických postavách a rozvíjení jejich osudů, hledání dramat v jejich životech a vztazích. Je mi blízké jeho propojování dokumentárních faktů s fikcí a sdílím jeho urputnou snahu přijít na kloub tomu, co je to láska, proč způsobuje tolik bolesti a jestli je vůbec v našich silách odevzdat se druhému člověku. Jsou to témata, která jsou zásadní i pro mou práci.


    Komentáře k článku: Bez obranných štítů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,