Divadelní noviny > Kontext Zprávy
Bezruči hostují na Palmovce
Na 4 dny opět zavítá ostravské Divadlo Petra Bezruče do Prahy, konkrétně do Divadla pod Palmovkou. Ve dnech 4. a 5. října se může pražské publikum těšit na Sen čarovné noci Williama Shakespeara v režii Michala Háby. Estetika inscenace vychází z popových klipů, takže diváci uvidí srandu v rytmu disca. Hned na to – 6. a 7. října – je připravena černá komedie francouzského dramatika Floriana Zellera Otec. Titulní roli nastudoval Norbert Lichý, režie se ujal Jan Holec.
Největší dramatik všech dob William Shakespeare napsal komedii Sen čarovné noci patrně na přelomu let 1595 a 1596 k příležitosti šlechtického sňatku. Děj hry se odehrává převážně během magické noci, která spojí dohromady tři zdánlivě neslučitelné příběhy. Dvě milenecké dvojice se v moci noci připletou ke sporu nadpřirozených bytostí, které řeší kdo s koho, úplně jak tam venku jejich protějšky v bdělém světě. Do toho všeho se připletou i „chudáci, co normálně makaj rukama“, snažící se nacvičit divadlo. Myslím, že kromě hierarchičnosti moci a samozřejmosti přijímání násilí, je ve Snu docela silně přítomné téma přehlíživosti elit. Známé výstupy naivních nemotorných řemeslníků, kteří se snaží ‚dělat umění‘, nejsou jen legrační. Zračí se v nich právě kritika mocenských elit a jejich pohrdání obyčejnými lidmi, zamýšlí se nad inscenací režisér Michal Hába. V inscenaci také reflektuji téma násilí na ženách a kritiku závislosti žen na mužích, pokračuje režisér.
Scénu a kostýmy navrhla Adriana Černá. Estetika inscenace vychází z popových klipů. Z jejich přepjatosti, kýčovitosti, trendovosti a sexualizovanosti. S Adrianou jsme dost vyšli právě z oné estetiky popových klipů, pro výpravu bylo ale podstatné najít i kontrast ‚snový les versus normalita/realita‘. A zmíněná popová estetika je samozřejmě základní inspirací i pro autora hudby Jindřicha Čížka, který se mnou a Adrianou tvoří stálý tvůrčí tým, dodává Michal Hába.
Florian Zeller (1979) je francouzský dramatik, prozaik, scénárista a filmový režisér. Jeho divadelní hry jsou překládané do mnoha jazyků a aktuálně je nejhranějším současným francouzským dramatikem na světě. Ve hrách Otec, Syn a Matka se zabývá vztahy v současné rodině a výzvami, před kterými stojí. Tragikomedie Otec, kterou napsal v roce 2012, je sondou do života rodiny, jejíž fungování zasáhne problematika stáří a odpovědnosti dětí k rodičům, uvádí dramaturg Peter Galdík. Tento text byl roku 2020 zfilmován v režii samotného autora. V roli otce se představil Anthony Hopkins, který za tuto úlohu získal Oscara v kategorii nejlepší herec. Florian Zeller pak společně s Christopherem Hamptonem získal Oscara za nejlepší převzatý scénář, doplňuje dramaturg.
André je stárnoucí muž svých vlastních myšlenek. Býval tanečník a bydlí se svou dcerou Anne a jejím manželem Antoinem. Anebo pracoval jako inženýr a jeho dcera žije v Londýně s novým přítelem Pierrem? Proč má uprostřed odpoledne pyžamo? Kam se ztrácejí jeho hodinky? Kam mizí nábytek? A co dělá v jeho kuchyni ten cizí člověk s kuřetem?
Roli stárnoucího otce ztvární Norbert Lichý. Čím hra oslovila tohoto zkušeného herce? Jak je to dobře napsané. To totiž není zas tak obvyklé, abych si přečetl text a řekl si: To jsem fakt rád, že v tom hraju. O to víc zodpovědnosti pak tak nějak máme. Myslím, říká Norbert Lichý.
Komentáře k článku: Bezruči hostují na Palmovce
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)