Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    BLOG: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 91)

    Tou nejlepší tečkou za letošním festivalem Janáček Brno, bylo připomenout stoleté narozeniny Janáčkovy Lišky Bystroušky, a to zařazením úspěšné inscenace, kterou zahajovala brněnský janáčkovský festival v roce 2018. Nemám rád módní slova, která se rychle ujmou a dokolečka, kde to jen trochu jde, opakují. Učiním výjimku: opera o Bystroušce je pro Brno „ikonickou“.

    Autor původního příběhu Rudolf Těsnohlídek situoval děj, vycházející na pokračování v Lidovkách, do bílovických lesů v nejtěsnější blízkosti Brna. Kde jinak by se Bystrouška mohla rozezpívat coby operní pěvkyně, a hned v titulní roli, jak zde. To bylo o světové premiéře před vzpomenutou stovkou let, na scéně dnešního Mahenova divadla. Možná nejslavnější liška na světě otevírala v roce 1965 „nové divadlo“, dnes Janáčkovo. (Docela dlouho se v Brně říkalo, jdeme do „nového“). A zahajovala, jak již řečeno, festival v roce 2018, kdy se divadlo, opět jako nové, otevíralo po velké rekonstrukci.

    Foto archiv NdB

    Režisérem inscenace tehdy byl Jiří Heřman, umělecký šéf opery, dirigentem Marko Ivanovič, šéfdirigent též brněnské opery. Oba a další i letošní reprízy – závěrečného představení festivalu. Jenže závěr to tak docela nebyl, festivalové dozvuky přinesly možnost repríz. Jistě z důvodů provozních, možná ale i z příčin hlubších. Totiž, že Bystrouškou ani koloběh obyvatel lesa nekončí. V příběhu zůstává přece její malá, ta příští, kterou si pan revírník opravdu ochočí (a liščátko si tantokrát ochočí jej a na svou stranu získá snad i paní revírníkovou)…

    Foto archiv NdB

    Bystrouška, jak ji vnímám – a není v tom pranic originálního – není tím jasně vyhraněným, až klasickým dramatem jako například Její pastorkyňa. Janáček svou hudbou a velmi hutným, sporým slovem vystihuje věčný koloběh lidského bytí a existence v příbuznosti i spjatosti s tím v lesní volnosti, člověkem ovšem spravovanou. Janáčkova síla je zde nejen v tomto šťastném propojení do jisté míry daném původní předlohou, ale především jeho meditativností nad lidskou sudbou, ovšem i všeho živého,. Nejpůsobivěji je to vyjádřeno s jistou nostalgií v závěru díla, prolíná se však celým dějem opery. Nejen síla a sdělnost hudby, ale i přiléhavé, velmi vážené slovní výrazivo promítá do dějů prostých lidí, zrcadlících dramata všelidská v podstatě téhož vnímaného bytí, ono plynutí pryč a neznámo kam, dosud jsoucí, již však s vědomím mizícího, uplývajícího.

    Foto archiv NdB

    Poslední dosud brněnská inscenace otevírá děj v brněnské vile Dagmar postavené dle projektu Bohuslava Fuchse (bez nároku na honorář). Evokuje známý příběh spisovatele Těsnohlídka, který před Vánoci roku 1919 procházkou v lese u Bílovic nalezl s přáteli opuštěné malé děvčátko. Pro spisovatele to byl podnět ke sbírce pod vánočním stromem republiky v roce 1924. Těsnohlídek se inspiroval příkladem z Dánska a přenesl tento zvyk na náměstí našich měst. Z výtěžku sbírky byl postaven domov pro opuštěné děti – Dagmar, dle dobrotivé dánské královny, dcery Přemysla Otakara I. Jako dětský domov funguje nepřetržitě a třeba říct, že i v minulosti, kdy u nás převažovala větší zařízení, byl domov Dagmar s menším počtem dětí i přístupem blízký domovům rodinného typu.

    Foto archiv NdB

    Scéna v úvodu opery přibližuje krátce filmovou projekcí vznik dětského domova, na scéně je množství děti s četnými pěknými hračkami, vychovatelé a dospělý personál. Vše se rychle mění v prostředí, v němž se odehrává děj. Dospělí i děti se mění v aktéry Janáčkova hudebního i slovního ztvárnění příběhu. V souladu s tím živé bytosti – ať již lidské dospělé, tak dětské – hračky, masky a také ladné, čitelné ztvárnění obyvatel lesa jsou pestrou akční podívanou. V některých chvílích je na velkém jevišti docela nahuštěno. Děti se v inscenaci velmi dobře uplatňují, inscenátoři počítají také s dětskými diváky. (Samozřejmě, doprovod a výklad dospělého těm menším je na místě).

    Ocenění zaslouží inscenační tým v čele s režisérem a šéfdirigentem. Vyzvedl bych výraznou scénu dotvářející děj i vystihující převažující ladění, atmosféru. Výborný je orchestr a sbory. Samozřejmě velkým magnetem závěrečného festivalového představení (ale i následných repríz) byli hosté v hlavních rolích. Liškou Bystrouškou si Kateřina Kněžíková splnila životní přání. Výborně je naplnila hlasově, pohybově, hereckým uchopením. Známým jménem ve světě opery je manžel pěvkyně, zde revírník, Adam Plachetka, basbarytonista pravidelně hostující ve velkých operních domech. Jeho pěvecký fundament a nosný basbaryton byl i zde zážitkem. Malou Bystroušku mile ztvárnila Adélka Plachetková. Potlesk náležel i jí. Velmi dobré výkony podali všichni sólisté. Rád bych alespoň jmenovitě podtrhl výkony těch v přece jen větších či dvojích rolích.  –  Václava Krejčí Housková (Zlatohříbek), Petr Levíček (Rechtor/Komár), Jan Šťáva (Farář/Jezevec), Daniela Straková-Šedrlová (Revírníková/Sova), Tadeáš Hoza (Harašta).

    Foto archiv NdB

    Potlesk náleží i všem ostatním z realizačního týmu a pěveckého souboru opery NdB.  Brněnská inscenace Lišky Bystroušky, která uvedla Mezinárodní hudební a operní festival Janáček v roce 2018 a uzavřela ročník 2024 se nepochybně řadí k těm, které zůstanou dlouhodobě v paměti inscenátorů, aktérů, diváků a posluchačů.

    Po představení, v závěrečném festivalovém setkání, spíše neformálním, poděkoval ředitel NdB Martin Glaser všem – a je to dlouhá řada – těm, kteří se zasloužili o úspěch festivalového ročníku, stejně jako jmenovitě všem institucím i sponzorům, bez jejichž pomoci a podpory by takto významná a rozsahem   mimořádná akce mezinárodního dosahu nemohla být realizována.  Není pochyb, že díky rozvíjení odkazu Leoše Janáčka je Brno nepřehlédnutelnou evropskou kulturní metropolí. A festival je vlajkovou lodí těchto aktivit. Exkluzivní festivalový program s výjimečnými hosty svědčí o tom, jak kvalitní a rozsáhlou akci dokáže Národní divadlo Brno naprosto profesionálně zorganizovat. Jsem hrdý, že ve špičkovém evropském kontextu naše produkce bez váhání obstojí, vyjádřil své hodnocení k festivalu Glaser. Ještě před závěrečnou zprávou přiblížil některé z letošních „rekordů“, ať již v diváckém zájmu, návštěvnosti, zahraniční pozornosti a návštěvnosti či v šíři a bohatosti festivalového programu. Současně oznámil, že již nyní jsou v plném proudu přípravy na festival následující, který přinese novinky a překvapení, o nichž blíže zatím pomlčel.

    Takže: je nač těšit se.

    Národní divadlo Brno – Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky. Libreto skladatel podle Rudolfa Těsnohlídka. Hudební nastudování a dirigent Marko Ivanović, režie Jiří Heřman, scéna Dragan Stojčevski, kostýmy Alexandra Grusková, světelný design Daniel Tesař, sbormistr Klára Svozilová Roztočilová, dramaturgie Patricie Částková. Premiéra 17. listopadu 2018 v Janáčkově divadle v Brně v rámci festivalu Janáček Brno. Psáno z uvedení na festivalu Janáček Brno 2024 24. listopadu 2024.

    Autorské blogy nevyjadřují názor redakce a nejsou redigovány.

    ///

    Více o inscenaci v DN 22/2018:

    Tesklivý příběh lišky Bystroušky


    Komentáře k článku: BLOG: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 91)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,