Divadelní noviny > Názory – Glosy
Když pábení nevábí
V loňském roce jsme oslavovali sté výročí narození Bohumila Hrabala. V lednu tohoto roku se ho v Jihočeském divadle rozhodli připomenout uvedením inscenace Bambini di Praga. Přizvali si Janusza Klimszu, který má se „zdivadelňováním“ díla tohoto spisovatele bohaté zkušenosti; v Národním divadle moravskoslezském loni režíroval Postřižiny a před sedmi lety právě Bambini di Praga, ty navíc uvedl i v roce 1996 ve Středočeském divadle v Kladně. Přesto v Českých Budějovicích vznikla snadno zapomenutelná inscenace.
Na první pohled by se mohlo zdát, že Klimsza vytvořil komorní, minimalistickou inscenaci. Na jevišti je pouze pár židlí a stůl (v závěru však ještě zcela nelogicky a neohrabaně přibude nevzhledná dřevěná konstrukce, která má představovat zeď). Vzadu v přítmí je pak umístěn klavír, u kterého sedí pianista Sergey Perepeliatnyk, jenž vytváří atmosféru „starých časů“ a dění živou hrou doprovází. Herci se ovšem snaží diváky bavit za každou cenu. René Šmotek, Ondřej Veselý a Martin Hruška jako trojice falešných pojišťováků vytváří třeskutě komické figurky, ne však hrabalovské, ale prvoplánově zábavné, zbavené vší poetiky. Ten s andělskýma očima – Buciffal v podání Jiřího Suchého z Tábora – je naopak příliš nevýrazný, bez šarmu.
Představení sice mírně ožívá po přestávce – během pohybových kreací, které vznikají ve scéně z tanečních navštěvovaných především muži, a hlavně kdykoli je na jevišti Věra Hlaváčková jako femme fatale Nadja. Na úspěšnou resuscitaci skomírajícího kusu to však nestačí, zdá se, že už je příliš pozdě.
Jihočeské divadlo, České Budějovice – Bohumil Hrabal: Bambini di Praga. Dramatizace Václav Nývlt, režie Janusz Klimsza, scéna Martin Víšek, kostýmy Tomáš Kypta, pohybová spolupráce Naďa Kabelová, dramaturgie Olga Šubrtová. Premiéra 16. ledna 2015.
Komentáře k článku: Když pábení nevábí
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)