Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Už sto let umí Boryš po skalinách

    Karlovarské městské divadlo a Západočeské divadlo v Chebu uvedly na sté výročí republiky premiéru koprodukční inscenace Boryš umí po skalinách. Netradiční dokumentární tanečně-pohybová koláž připomene divákům důležité milníky a významné osobnosti světové historie na příběhu (fiktivního) horolezce Vlastimila Boryše, jehož jméno se dostalo až do české hymny. Scénář Zdeňka Bartoše a Ivany Dukić nezapře inspiraci cimrmanovskou poetikou a známými filmy (například Chaplinovým Diktátorem nebo Scolovou Tančírnou).

    V zavěšeném zrcadle se odrážejí náročné choreografické obrazce a taneční figury, které v inscenaci Boryš umí po skalinách přibližují dobový kontext FOTO MICHAL MRÁKA

    Inscenace je členěna do deseti kapitol pojmenovaných podle veršů z české hymny, jejichž název se promítá na projekční plochy v pozadí za doprovodu počítačově upraveného zpěvu Vladivojny La Chii.

    Scénografie je jednoduchá a funkční. Kromě projekčních ploch využívá dvě pojízdná schodiště a shora zavěšené zrcadlo, v němž se odrážejí náročné choreografické obrazce a taneční figury. Strohost scény dotvářejí portréty vládnoucích monarchů a prezidentů a projekce dobových záběrů.

    V jednotlivých částech se střídají výstupy „mluvících hlav“ – postav vyprávějících o Boryšovi či jeho rodině – a pohybově-taneční scény ztvárňující dobový kontext. Vzhledem k časosběrné formě inscenace na sebe čtrnáctičlenný soubor bere podobu velkého množství postav (individuálních i kolektivních). Na jevišti se objeví flapper děvčata z dvacátých let, válkou zasažení židé, socialistické traktoristky, ruští okupanti i návštěvníci osmdesátkových diskoték. Díky propracovaným výkonům herců nelze postavy dělit na hlavní a vedlejší. Jejich hierarchie je proměnlivá a všechny mají svou osobitost – některé jsou zdrojem komiky, jiné vzbuzují soucit, někdy jde o alegorickou postavu, jindy o typ.

    Energie jednotlivých velice kompaktních výstupů je strhující, ale kombinace tance, zpěvu, projekce, psychedelické hudby, množství kostýmů, metafor a intertextuálních odkazů může místy působit nesourodě. Tvůrci přicházejí stále s novými a novými výrazovými prostředky, což narušuje soudržnost celku. Ale díky tomu, že skrumáž scén rámuje situace natáčení a následné projekce dokumentu o životě českého velikána, lze inscenaci vnímat nejen jako koláž z výstupů, ale také jako mozaiku vytvořenou z mnoha divadelních principů a postupů. Koprodukce chebského a karlovarského divadla tak představuje důstojnou poctu nejen české historii, ale i dalšímu českému velikánovi.

    Karlovarské městské divadlo a Západočeské divadlo Cheb – Boryš umí po skalinách. Režie, scénář, choreografie Zdeněk Bartoš, Ivana Dukić, dramaturgie Petra Richter Kohutová, hudba Vladivojna La Chia, scéna Karel Čapek, kostýmy Petra Krčmářová. Premiéra 27. října (Cheb) a 28. října 2018 (Karlovy Vary; psáno z obou premiér).


    Komentáře k článku: Už sto let umí Boryš po skalinách

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,