Břetislav Rychlík píše Ludvíku Vaculíkovi
původně jsem Vám hodlal napsat, že starosti Vašeho Jana a paní Vaculíkové o Vaše zdraví sdílím, ani nevíte jak. Mám s tím podobné zkušenosti a vím, že problém možná nebude v nemoci, jako v takovém typu tvrdých a umíněných povah, jak je reprezentujete Vy či náš tata. Ten před pár lety zmodral, dusil se a na nesmělý návrh mé maminky, že by zavolala pohotovost, ji, leža na podlaze, chroptíc seřval, ať se ani neopováží, že si tam dojede na kole! Naštěstí se mu nepodařilo na ten jeho strašidelný vehikl nasednout a matka mezitím přivolala záchranku. V poslední chvíli, doslova. V Brně mu museli udělat obdobnou operaci, jakou podstoupil i náš knížepán: vyměnili mu srdeční chlopně za chlopně z prasete dovezené z Toronta. Po návratu ze špitálu oznámil v krčmě, že má chlopně z kanadského kance, a jeho popularita, už tak dosti obstojná, ještě vzrostla. Ale zlobit nepřestal. Před pár dny sotva lozil, ale sbíral hrozny. Když jsem mu několik dní hrozil sanitkou, odjel na kole (jak jinak) na polikliniku, odkud ho vezli rychlou záchrankou rovnou do nemocnice do Kyjova. Tam jim nadával, že má rozdělané vinobraní a musí zazimovat barák. A přitom měl zápal plic, ve čtyřiaosmdesáti letech! Ženy takových mužů jsou světice.
Tyto moje úvahy o povahotvorném základu některých chorob u jistého typu lidí jsem byl nucen přerušit, protože se mi na stůl snesl recept, který mohl vymyslet jenom doktor Smrt: Rozhodnutí Rady města Brna snížit příspěvek na provoz Divadla Husa na provázku, stejně jako dalších příspěvkových organizací města Brna, na příští dva roky o dvacet procent. Rozhodnutí je to šílené, pro řadu institucí má jednoznačně likvidační charakter. Ředitelé, kteří nebudou schopni vykonat popravu vlastního divadla, nemocnice či domova důchodců, budou vyhozeni. Je šokující pozorovat, v co proměnili různí dočasní správci veřejného prostoru a majetku naši tzv. demokracii. Jak krátkozrace a nezodpovědně ohlodávají na kost tupých účetních úkonů kvalitu života společnosti. Jako by z těch parazitních struktur, které přes dvacet let v stovkách miliard rozkrádaly veřejné rozpočty, šmelinařily a podváděly, vyhřezla jejich pravá tvář. Arogantní, nekulturní, opovržlivě mocensky odulá a schopná všeho. Neznáme to důvěrně? Nevíme, jak tito lidé vždycky a zákonitě končí? Jak se dříve či později jejich činy obrátí proti nim samotným? Je jasné, že teď už tento krok vyvolal ostrý nesouhlas, který divadelníci z Husy na provázku opírají o toto:
Před dvaceti lety se v naší zemi zhroutila dosavadní mocenská struktura založená na pokřivených hodnotách – třídní nenávisti, lži, nesvobodě, závislosti, strachu a lhostejnosti. Dostali jsme možnost začít budovat strukturu podstatně novou, kde by spravedlnost platila pro všechny, korumpovanost nebyla běžným jevem a pravidla se neměnila podle toho, jak se to právě komu hodí. A výsledek této cesty?
Denně čteme a slyšíme o korupčním rozdělování státních zakázek, o tom, že mohutní klientelismus, korupce, lobbing, o prorůstání organizovaného zločinu do státní správy. Nikdo už nevěří v politickou vůli k vyšetřování korupčních kauz a skandálů. Nemáme úctu k právu a respekt k pravidlům. Dochází ke katastrofální ztrátě prestiže politiky a politiků.
Dovolte nám se zeptat: z jakých hodnotových kritérií vycházíte při svém rozhodování? Jednostranné rozhodnutí Rady je údajně motivované finančními problémy města. Je tomu tak doopravdy? Obáváme se, že Rada v tomto případě sahá k pro ni nejsnazšímu rozpočtovému opatření, aniž by před tím zevrubně analyzovala, zda a kudy peníze z městského rozpočtu odtékají neproduktivně, a otevřela na toto téma diskusi jakožto prostředek skutečně demokratické správy věcí veřejných. Příznačné pro tuto tendenci je, že Rada města Brna zároveň s rozhodnutím o snížení příspěvku zrušila i Poradní sbor pro kulturní politiku i další poradní sbory a dozorčí rady příspěvkových organizací, namísto toho, aby se na tato grémia obrátila s žádostí o analýzy v této záležitosti. Je tu proto oprávněná obava, že vedení města neprovádí otevřenou promyšlenou politiku, ale rozhodlo se provést direktivní opatření, které nepochybně sníží kvalitu života obyvatel Brna a pro mnohé společensky prospěšné organizace může mít likvidační charakter. V této pozici se ocitlo i Divadlo Husa na provázku. (Chtěli bychom zdůraznit, že naše divadlo vždy bylo a nadále je chudým divadlem, kde provozní náklady i platy herců jsou hluboce pod celostátním průměrem.)
Nezbývá nám, než se bránit zbraněmi, které Divadlu Husa na provázku vždy byly vlastní. Rozhodli jsme se pokračovat v diskusních fórech na téma mravnost i nemravnost v Čechách (Kabinet Havel – Úsvit v Čechách, Husa Klub) i v práci na mimořádném vydání časopisu RozRazil, ve kterém umělecko-publicistickou formou budeme analyzovat stav naší společnosti i to, jakým způsobem vedení města hospodařilo a hospodaří, jaké jsou toky peněz a jakou roli v tom může hrát korupce, co to Brnu přináší a co následkem toho občané našeho města mohou ztratit.
Obracíme se na občany města Brna, aby nám byli v těchto analýzách nápomocni, aby nám posílali návrhy, náměty a témata. V této souvislosti se také chceme svých zastupitelů ptát, s jakými prioritami chtějí jít do příštích voleb.
Vážení naši zastupitelé,
žádáme vás tímto o respekt k hodnotám. Kultura je způsob, jak vystupovat aktivně ve veřejném prostoru a podílet se na mravní kultivaci občanů. Nepodpořte opatření, která by měla za následek nevratné škody a následky. Lhostejnost je přesně to, co otevírá dveře zlu.
Náš sešup pokračuje, napsala mi Olga Sommerová. Je toto dno, nebo teprve začátek, dodávám já?
Váš, Bréťa
Komentáře k článku: Břetislav Rychlík píše Ludvíku Vaculíkovi
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)