Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Brnem se prohnala bouře kreativity

    Letošní 34. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2024 organizovaný studenty JAMU se konal 16.-20. dubna v brněnských divadlech Studio Marta, Divadlo na Orlí, Divadlo Husa na provázku a samozřejmě na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzického umění. Divadelní tvorbu přijelo představit celkem osm zemí – Česká republika (a to hned dvakrát – reprezentovala ji pražská DAMU a pořádající JAMU), Slovensko, Rakousko, Polsko, Lotyšsko, Švýcarsko, Ukrajina a Srbsko.

    Benzin. Foto: Terezie Fojtová

    Na festivalu nechyběly ani moderované diskuze k inscenacím a workshopy. Workshop Zelenější divadlo?, který vedla Anna Rouhu (Finsko), se zaměřoval na to, jak udělat divadelní tvorbu více udržitelnou. Zahrnoval diskuzi na dané téma i práci v menších skupinách, které měly za úkol si představit, jak by takové více udržitelné divadlo mohlo vypadat. V rámci workshopu Site Specific a sociálně angažované umění představila Sarah Günther (Německo) sociálně angažovanou pouliční tvorbu uměleckého uskupení Pneuma Szöv. Workshop Trénink jazzového tance, jehož facilitátorem byl David Strnad (Česko), byl věnován základnímu seznámení se s touto taneční formou. Poslední workshop s názvem Mindful movement a flow acrobatics, který byl organizován v rámci spolupráce s Mezinárodním visegradským fondem (IVF) a vedl jej Adam Mašura (Slovensko), se zaměřoval na aplikaci technik mindfulness v kontextu těla a práce s ním. Nechyběla ani Diskuze V4 (taktéž pořádaná díky spolupráci s IVF), která se věnovala stejně jako minulý rok společenským problémům odrážejícím se v uměleckém prostředí, především otázce bezpečí.

    Foto: Adéla Šperková

    Vedle hlavního programu se mohli účastníci zapojit i do Off-programu festivalu, který zahrnoval jak zahajovací průvod, koncerty a party, tak uvítací a závěrečný ceremoniál. Již zmíněný průvod vedl od Divadelní fakulty JAMU, přes Náměstí Svobody, až na Nádvoří Staré radnice, kde se uskutečnil zahajovací ceremoniál. Po něm koncertovaly čtyři kapely: Toad Planet, Ghost Of You, Krajina Ró a mezi patry klid. Následující večery proběhly party v podnicích Kavárna Trojka a ArtBar Druhý Pád, kde si mohli návštěvníci poslechnout tvorbu kapel Midnight Swimmers, InFlus, Trible-J, NESSYE, Space Bandits, Beach Bum, JAMU Jazz Band a DJ Rubenze. Závěrečný ceremoniál a následná party proběhly již tradičně v prostorách Divadla Husa na provázku, kde k doprovodu hrála kapela Kolorez a DJ Sterk a DJ Palec.

    Foto: Adéla Šperková

    Porota byla letos složená ze tří profesionálů a jednoho studenta divadelní vědy, aby organizátoři dali prostor i budoucím divadelním kritikům. Členy poroty byla Maria Joăo Vicente, dramaturgyně, pedagožka a herečka z Portugalska, Márton Birta, maďarský režisér, herec a pedagog, Tata Tavdishvili, gruzínská lektorka, režisérka a performerka, a studentský porotce Viktor Hájek, student magisterského studia divadelní vědy a kulturní antropologie na Univerzitě Palackého v Olomouci.

    Foto: Daniel Burda

    Během závěrečného ceremoniálu udělila porota Ocenění Marta. V kategorii Režie získaly Kristina Kellnerová a Jovita Siu Ji Chin ocenění Marta za inscenaci anytime, anywhere. Porota ocenila zejména inovativní a mezioborový přístup, který skrze praktický výzkum spájí dohromady multimédia, vizuální umění, pohyb a poezii. V kategorii Ženský herecký výkon získala ocenění Barbora Šimová v inscenaci Obraz ženy / Origin of Clouds aneb co znamená v něco věřit za působivé zachycení pocitů a emocí postavy bez použití slov. Ocenění Marta v kategorii Mužský herecký výkon získal Matīss Kučinskis za procítěné ztvárnění hlubokých pocitů bezvýchodnosti, zamilovanosti, vypočítavosti i naděje v inscenaci Hello, Out There! V kategorii Ženský herecký výkon bylo ocenění uděleno Nině Perge za citlivé zprostředkování hlubokého a upřímného prožitku ze hry v inscenaci 4.48 Psychosis.

    • Autor:
    • Publikováno: 24. dubna 2024

    Komentáře k článku: Brnem se prohnala bouře kreativity

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,