Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Brněnská setkávání 2013 (No. 5)

    Čtvrtek 18. dubna. Jasno – asi 20 stupňů… aneb Tři hodiny spánku a třetí festivalový den

    I tento den začínal společnou diskusí. Na jejím programu tentokrát byly tři školy – konkrétně JAMU, DAMU a škola z Kazachstánu. Zájemci se mohli dozvědět mnoho podrobností o fungování škol, vyučované herecké metodě, tvorbě inscenace… Bylo toho mnoho, a to jsem musela v polovině běžet na právě probírané kazašské představení.

    FOTO ARCHIV FESTIVALU

    Bylo to jako zjevení. Nečekala jsem, že mě hra Bertolda Brechta, které nebudu rozumět, tak zaujme a vtáhne do děje. Herci byli naprosto soustředění a oddaní své roli. Věděli, co, proč a jak hrají. Radost se dívat.

    S úderem poledne se na křižovatce Kobližná/Poštovská odehrálo pouliční divadlo s názvem Janáček v chodu. Představení vytvořené na základě běžného pouličního chování bylo pro mnohé chodce šokem. Někteří se na křižovatce dokonce zastavovali a stali se tak nechtěnými herci. To vše za zvuků tzv. Kreutzer Sonaty.

    Prvním offprogramovým představením byl projekt studentů Klaunské, scénické a filmové tvorby Tešlon a Frkl. Fyzické divadlo o soužití dvou bytostí, které překvapovalo diváky nejen nacvičenými ale i improvizovanými artistickými kousky.

    Druhým pak bylo představení souboru Reverzní dveře: Triple bypass burger. S jednou postavou, která se v jedné chvíli rozdvojila, a pak ještě rozšestila. Připomínalo to mnohonásobnou schizofrenii. Blázinec… opravdu.

    Poslední mou zastávkou byla večerní párty v rytmu La Fiesta. Víc už jsem toho nestihla. Škoda, propásnutí polských souborů mě docela mrzí. Co se dá dělat… třeba za rok přijedou zase.

    Iveta Novotná

    Štvrtkové stretnutia a konfrontácie (okom slovenskej študentky divadelnej vedy)

    Encounter sa nám úspešne prehupol do svojej druhej polovice. Štvrtok opäť potvrdil známe úslovie, že všetko záleží od uhla pohľadu. Znie to ako poloprázdne klišé, ale práve vďaka tomu vznikajú oné kontrasty, po ktorých pátra tento ročník festivalu. Dôkazom sa stala dramaturgia dňa, ale aj čerstvo vytlačený festivalový denník, ktorý ukázal nejeden zjavný rozdiel v recenzentských náhľadoch na stredajšie inscenácie.

    Aj preto sa oplatilo si privstať na rannú diskusiu s ich tvorcami. Účastníkov druhých divadelných raňajok bolo menej než predošlý deň – príčinou tohto úbytku bola zrejme „dlouhá noc“ vo Fléde, počas ktorej si vari mnohí stihli povymieňať postrehy z predstavení aj bez moderátora. Niekoľko párov sotva rozlepených očí však predsa prišlo debatovať o novom pohľade na Elektru a Svätenie jari, ktorý ponúkli študenti JAMU a DAMU.

    Tesný a možno trochu nešťastne skoncipovaný program však nedovolil účastníkom priveľmi sa rozrečniť, mnohí chvatne odišli na reprízu kazašskej inscenácie Kdo říká ano a kdo říká ne alebo na Kaukazský kriedový kruh študentov z Bulharska. Po stredajšej konfrontácii dvoch českých škôl tu išlo o stret dvoch prístupov k Brechtovým hrám, pričom ukričaná a v tempe nepoľavujúca bulharská groteska paradoxne u niektorých divákov vyvolala driemoty.

    Ďalšou dvojicou na porovnávanie boli Poliaci z Lodže s Ravenhillovým Shopping and Fucking a Krakovčania s Mužom, ktorý si plietol manželku s klobúkom. V herectve psychologicky vyhrotená, poetikou drsná inscenácia in-yer-face textu proti výrazne štylizovanej, čiernej komédii o neurologických poruchách, to bol kontrast na pohľadanie. V oboch prípadoch ale išlo o výborné divadlo.

    Nedostatok miesta okolo stola (v malej sále Husy na provázku) spôsobil, že diváci, ktorí boli zvedaví na Pokrvných bratov z Juhoafrickej republiky, ale nestihli si včas zadovážiť lístok, budú musieť vyskúšať šťastie inokedy. Lístky však vôbec nebolo treba na pouličné predstavenie Tešlon a Frkl dvojice študentov klaunského ateliéru. Rozoznať Tešlona od Frkla sa síce nedalo, ale ich krátka fyzická performancia potvrdila kvality, ktoré „klauni“ ukázali v utorkovom výnimočnom predstavení Pisum sativum. V rámci off programu napokon deň zavŕšila Fiesta, ktorá spočiatku poloprázdny klub Livingstone postupne naplnila tak, že stretnutia na parkete boli naozaj blízke.

    Či bol štvrtok lepší alebo horší festivalový deň než utorok či streda záleží od uhla pohľadu, Encounter je však očividne festival, ktorý netreba vynechať.

    Martina Mašlárová


    Komentáře k článku: Brněnská setkávání 2013 (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,