Brněnský Olymp (No. 3)
Někdy hrajeme my, někdy hraje klavír
Třetí festivalový a prosluněný den zahájilo představení švýcarské Scuoly Teatro Dimitrij Kniha ukradených tváří. Pohybový projekt se dotýká problémů lidské identity a hledání cesty životem, navzdory tomu, že někdy se nám ani tak úplně žít nechce. Autor textu Balász Várnai v inscenaci i sám účinkuje, což jí dodává charakter zpovědi, ale zároveň stále balancuje na hraně klauniády. V rozlehlém až prázdně působícím prostoru vypráví o svém zklamaném očekávání bezchybných zážitků, pocitu nedostatečnosti a neuspokojení. Zpovídá ze své nechuti k žití, z problematického vztahu k sobě samému, z neschopnosti někdy odpovídat i na prosté otázky. Pomocí staré budky k fotografování rozehrává variaci o konzumní společnosti, vztahuje se k matce – jako k pupeční šňůře z lesklých světel, která mu však záhy zmizí a už se nevrátí. Přesto inscenace nepůsobí ponuře, spíš humorně, neboť všechno je podáno s nadhledem a v několika jazycích. Místo toho, aby nás v tématech koupala, jen nás v nich namáčí, abychom měli o čem přemýšlet, ale nebyli smutní.
Ať jsi Melanie či Lena, pojď si mě vzít, abych měl koho ovládat…
Druhým představením hlavního programu bylo Chladné dítě ruské Akademie umění státního divadla v Petrohradu. Inscenace minimem prostředků převedla Mayenburgův text do působivého obrazu nelichotivého stavu společnosti. Ve vyhrazeném čtvercovém hracím prostoru vyznačeném bílou páskou inscenátoři vykreslili s obdivuhodnou precizností v herectví i pohybu fragmentární historii jedné rodiny nebo jednoho společenství. Hráli o neúctě k druhému, o neochotě koexistovat s druhými a chovat se k nim slušně. S ledovou bezcitností zobrazovali hraniční situace. V některých chvílích přešli ze stylizované taneční náznakovosti k reálné podstatě a vrazili si pár facek. S extrémními situacemi přitom pracovali jako s normalitou a tím zvýrazňovali jejich ohavnost. Závěrečná tečka mrtvého posilovala dojem, že všechno je relativní, ani když někoho zabijeme, nezajistíme tak, že nás přestane šikanovat.
Kdybyste měli přístup k informacím, které mohou ovlivnit šest miliard lidí, co byste udělali vy?
Dokumentární inscenace Manningová studentů Královské konzervatoře ze skotského Glasgow pokládala otázky týkající se informovanosti veřejnosti o vojenských operacích. Vyprávěla konkrétní příběh vojína Bradleyho Manninga (Cody Gunn), který se rozhodl zveřejnit tajná data týkající se vojenských operací a byl za to odsouzen k pětatřiceti letému vězení. Perspektivou 22-ti letého mladíka, navíc nespokojeného ve svém mužském těle, vidíme vojenský tábor jako místo plné násilí, cynismu a bojechtivosti. Důraz na pochopení rozhodnutí zpronevěřit se přísaze věrnosti americké armádě, nás vede ke vcítění do postavy Manninga. Linii dokumentárního dramatu drží především postavy žalobce a obhájce, snažící se postihnout oba pohledy na provinění. Intimní atmosféra milostného aktu Manninga s jeho přítelem zřetelně mění své vyznění, když po něžném svlékání následuje hrubé oblečení do oranžové vězeňské kombinézy. V závěru je nám promítnuto jedno z videí, jejichž zveřejnění Manning umožnil, vidíme vojáky, kteří bezcitně střílejí do lidí, chceme se odvrátit, ale díváme se, protože je to jediné, co můžeme udělat.
///
Předchozí díly denních festivalových zpravodajství:
Komentáře k článku: Brněnský Olymp (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)