Byl Sinatra v Karlových Varech? aneb Novinky v divadelních orchestrech našich lázní
Naše lázně byly vedle svých léčivých procedur také vždycky kulturním střediskem svého regionu. K lázeňskému životu patřily promenádní koncerty místního orchestru a velmi často tu vznikaly i kvalitní divadelní scény, které spolu s „lázeňskými orchestry“ vytvářely pro hudebníky i skladatele vítanou existenční základnu.
Repertoárový základ tvořila zpravidla lehčí (občas až operetní) klasika, příjemný poslechový doprovod pro tedejší lázeňské hosty. Postupem času se však měnil nejen vkus a posluchačské zázemí lázeňských klientů, ale i zaměření hudebníků, kteří tu našli své útočiště. Takže dnes nabízejí lázeňské a divadelní orchestry, opírající se většinou o společnou hudebnickou základnu, značně pestřejší výběr, který občas dokumentují i na vlastních CD.
Takové změny charakterizuje mimo jiné dráha dnes 46letého pianisty a skladatele Kryštofa Marka. Na živobytí si vydělával jako dirigent orchestru operetního divadla v Plzni, ale vedle toho svolával příležitostně i vlastní big band, s nímž vystupoval na jazzových festivalech a vydával CD s významnými zahraničními hosty. Byl také členem avantgardního souboru evropské „vážné“ avantgardy Agon a jazzového tria Josefa Vejvody. Jeho nejnovějším příspěvkem je komplet dvou CD Sinael Jazz Symphony – Česká škola nahraný roku 2011 Karlovarským symfonickým orchestrem a jejich jazzovou obdobou KRBem. První CD tvoří „populárně lázeňské“ skladby Smetany, Dvořáka a Fibicha. Druhé CD naplňuje Markova Sinael Jazz Symphony ve společném podání Karlovarského symfonického orchestru a KRBu čili Karlovarského Repre Bandu. KRB vznikl před šesti lety, jeho členové jsou vesměs absolventy jazzového oddělení karlovarské ZŠ a ZUŠ, vedené jazzovým afficionadem Jindřichem Volfem starším.
S karlovarskou základnou, spojující místní divadlo s lázeňským provozem, často spolupracuje i Milan Svoboda, mimo jiné i autor jazzového baletu Mauglí, který provedlo pražské Národní divadlo. Své kompozice pro symfonický orchestr a jazzový oktet uvedl roku 2009 právě v Karlových Varech a lázeňský repertoár tam obohatily i jeho úpravy Beatles pro symfonický orchestr a jazzové piano nebo aranžmá skladeb Carlose Jobima pro symfonický orchestr a jazz combo.
Divadelní a lázeňské orchestry dnes představují významnou symbiózu nových hudebních žánrů v našich tradičních prostředích, v nichž se lázeňský provoz propojuje s proměnami hudebního vkusu. Karlovy Vary připravily k zahájení letošní lázeňské sezony oratorium The Rock Mass brněnského skladatele Dana Kyzlinka a anglického autora textů Johna de Jonga. Ve spolupráci karlovarských symfoniků a jazzmanů se podařilo nastudovat dílo, jehož nahrávka s anglickými sólisty a francouzským dirigentem Martinem Lebelem má vyjít v příštím roce na CD. V provedení „domácích“ pianistů Jindřicha Henryho Volfa a Františka Božidara Nedvěda vydala karlovarská společnost Forte roku 2012 i CD klavírních duet swingových evergreenů, které v jazzovém duchu mohou s plným úspěchem pro další generaci vystřídat někdejší lázeňskou náladu klidné pohody (Jazz Fiesta 1, Forte, 2012). V karlovarském divadle uvedl KRB 28. srpna také premiéru tentokrát swingového „koncertu s příběhem“: Frank Sinatra v Karlových Varech. Byla to velkolepá akce, jež se zapsala do dějin karlovarských lázeňských jazzových orchestrů. Sinatru, který zanechal v roce 1946 zápis v návštěvní knize jedné karlovarské výletní restaurace, představoval a zpíval Jan Smigmator, mladá hvězda naší swingové renesance. Sinatrovu dceru Nancy interpretovala další skorokarlovaračka Veronika Savincová a Ritu Hayworth, která byla ve Varech v roce 1947, představovala kmenová zpěvačka KRBu Petra Brabencová. Z tvůrčí dílny KRBu se ukázal i jeho nejnovější pěvecký kvartet Vocal Band.
Na letošní Jazzfest Karlovy Vary (17. 10. 2013) připravuje jazzový KRB + MK Collective + KSO další pozoruhodný koncert, který by měl být malým přehledem menších společných projektů českých jazzmanů a symfoniků (písně Beatles pro smyčcce a jazzové piano se sólistou Jindrou Henry Volfem, hity A. C. Jobima pro jazzcombo MK Collective a symfonický orchestr světové standardy pro KRB + KSO + zpěvačku Petru Brabencovou). Při této příležitosti bude podruhé uděleno nové karlovarské jazzové ocenění Cena barona Schoenecka, což byl po první světové válce zakladatel saxofonové hry v Karlových Varech. Loni tuto cenu obdržel trombonista Sváťa Košvanec, který právě společně s KRBem a Milanem Svobodou uváděl poprvé společné koncerty místních symfoniků a jazzmanů. Letos bude tato cena udělena zdejší žijící saxofonové legendě – Mirkovi Šostokovi. Ten spolu s dalšími pamětníky (K. Růžička, L. Zajíček, A. Gondolán a J. Hnilička) loni s KRBem zahrál vzpomínkový koncert k padesáti letům jazz festivalů v Karlových Varech. To byla událost skutečně historická: roku 1962 se do Karlových Varů skutečně sjely jazzové soubory – pochopitelně pouze ze zemí socialistického tábora. Obecenstvo tehdy bylo nadšené, ale kritika Dušana Havlíčka v Rudém právu nastavila jazzovým festivalům u nás červené světlo na další dva roky.
Divadelní orchestry mimo hlavní města (a zejména v lázeňských střediscích) slouží i dnes nejen jako potřebná a spolehlivá základna pro profesionální hudebníky, ale jsou také užitečným ukazatelem vývoje preferencí a vkusu jak lázeňské klientely a našich zájemců o jazzovou hudbu, tak i posluchačů v obecném smyslu. Vždy jsem je rád a se zájmem sledoval a myslím, že by neměly uniknout pozornosti ani současným zájemcům o dobrou hudbu. Vždyť symbióza, prostupování žánrů a druhů a rozšiřování posluchačských okruhů patří k hlavním rysům proměn hudební scény dnešní epochy.
Komentáře k článku: Byl Sinatra v Karlových Varech? aneb Novinky v divadelních orchestrech našich lázní
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)