Bylo & bude 18/2014
Bylo
Pocty osobnostem a projektům české nezávislé scény udělil již podvanácté festival …příští vlna/next wave… (3. října) na slavnostním večeru v Divadle Na zábradlí, který připravil režisér Michal Hába. Publikačním činem roku ocenil Tomáše Žižku a Radoslavu Schmelzovou za dlouhodobou sérii dokumentárních a esejistických knih na různá témata divadla site-specific, především za publikace Umění místa, Art of Place a letošní KNOWtilus. Objevem roku se stal slovenský performer Pavol Seriš, který plynule a poutavě střídá obory, žánry i druhy (nejen) umění. Poctu za Producentský počin roku vyslovil festival týmu Staré Arény (tedy Petru Sedláčkovi a spol.) za uvedení v život a vedení tohoto nezávislého ostravského prostoru pro mladé, alternativní a nezávislé umělce a diváky. Osobností roku jmenoval festival Jana Malíka, tanečníka, pedagoga, choreografa, producenta projektů současného tance, vedoucího a spoluzakladatele souboru NANOHACH, který svými aktivitami přesahuje obvyklé řízení jednoho souboru i samotný obor tance. Za Projekt roku byl poctěn Tvůrčí tým Autoatlasu Ukrajiny (Ewa Zembok, Jana Hauskrechtová, Dominika Andrašková, Viktorie Čermáková a Matěj Samec) – putovní projekt neodhalil pouze genia loci pravého a levého břehu Vltavy, ale především představil povídkovou tvorbu současných ukrajinských spisovatelů a „ukrajinskou duši“. Do galerie Živoucí poklad zařadil festival dramatika, režiséra a herce Huberta Krejčího. hul
Uvedením pantomimy Perpetuum mobile aneb 7 dní pana A oslavila Knihovna Václava Havla dramatikovy nedožité osmasedmdesátiny (6. října). Libreto, které Havel napsal v březnu 1989 ve vězení na popud Lenky Machoninové, poprvé nastudoval její manžel, švýcarský mim Alberto Foletti, nyní teprve podruhé student HAMU Vojtěch Svoboda (výkon v sólové úloze pana A je předmětem jeho budoucí magisterské práce) v režii Radima Vizváryho a s hudbou Vlastislava Matouška. Jde o různě absurdní snové hry a hříčky člověka nevinně zavřeného ve vězení a pronásledovaného touhami, strachy, obavami, hořce komickými situacemi. Žánrem, formou a atmosférou opuštěnosti dílo evokuje obdobně výjimečnou žánrovou hříčku Samuela Becketta Film (1965), již napsal pro Bustera Keatona. Inscenací zahájila Knihovna Václava Havla v novém prostoru bývalé pošty v Ostrovní ulici v Praze 1 druhou sezonu cyklu Výzvy, paradoxy, hry Václava Havla. hul
Proslulý francouzský dirigent Serge Baudo ukončil ve Smetanově síni Obecního domu pětapadesátiletou spolupráci se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK (8. a 9. října) provedením stejného programu, jímž se tu v roce 1959 uvedl: Symfonií d moll Césara Francka a výběrem z Utrpení sv. Šebestiána Clauda Debussyho. Při této příležitosti Baudo převzal cenu České hudební rady. her
Vernisáží výstavy abstraktních obrazů Petra Nikla Švábení se po šesti měsících otevřela veřejnosti Pelléova vila v Praze 6 (9. října). Dvoupatrová neorenesanční vila je (včetně okolních koníren a zahrady) na seznamu kulturních památek hl. m. Prahy. Byla postavena v roce 1890 podle návrhu arch. Rudolfa Koukola a později pojmenována podle francouzského generála M. C. J. Pellého (1863–1924), náčelníka francouzské vojenské mise v ČSR a v roce 1919 hlavního velitele československé armády. Vilu nově získal do nájmu spolek Porte, který Niklovým Švábením a řadou koncertů s jeho přáteli (na vernisáži to byli manželé Havlovi) deklaruje program hravosti, otevřenosti a přístupnosti všem věkovým kategoriím. Nedaleko klubu vzniká – zdá se – další atraktivní centrum živého umění.hul
Premiéra – a jediné české uvedení – mezinárodní operně-taneční produkce The Last Anniversary se uskutečnila ve Studiu Hrdinů v suterénu Veletržního paláce (13. října). Absurdní příběh Jihoafričana, který není vpuštěn do evropské země a je nucen trávit několik dnů na letišti, vznikl adaptací dvouaktové opery The Barrier Jana Meyerowitze a Langstona Hughese z roku 1950, jejíž hudbu zkombinovali Francouz Raphael Imbert a Jihoafričan Ildo Nandja s jazzovými a africkými vlivy. Muž lapený do byrokratického systému a vláčený a opakovaně vyslýchaný různě „vykloubenými“ lidmi, zažívá situace obdobné Kafkovu Procesu. Výjimečného mezinárodního projektu se účastnilo deset jihoafrických, francouzských a maďarských zpěváků, herců a tanečníků (vesměs zvládali vše), dva vynikající hudebníci (kontrabas a piano). Výpravu vytvořil český výtvarník Tomáš Žižka (scéna), Dragan Stojčevski (kostýmy) a Ondřej Růžička (light design), působivé video, jež evokovalo virtuální počítačový prostor, připravili tři slovenští tvůrci. V život projekt uvedla pražská mezinárodní skupina výtvarníků a hudebníků mamapapa ve spolupráci s TRAKT (SK), Zero Ballet (HU), Euroculture en Pays Gentiane (FR), Musique en Sorbonne (FR), Musiques Interdites (FR) a Keep the Dream (JAR). V českých poměrech výjimečná koprodukce s ambiciózními vizemi, byť – v tomto případě – divadelně (především režijně a scenáristicky, ale také herecky, nikoli však pěvecky a tanečně!) rozpačitým výsledkem. Tvůrci sice bojovali se společenskými klišé, ale sami je divadelně vytvářeli. hul
Legendární minimalista Steve Reich uvedl v pražském Foru skladbu pro dva páry rukou Clapping Music (14. října). Stalo se v rámci festivalu Struny podzimu a skladatel sklidil dlouhý potlesk. Ansámbl Colin Currie Group podpořený Synergy Vocals uvedl další Reichovy legendární skladby Sextet a Drumming. Reich poté na podiu besedoval s Pavlem Klusákem, mimo jiné mluvil o vztahu k Bélovi Bartókovi a také k Leoši Janáčkovi – vzpomínal, jak se po napsání skladby Different Train dostal k jeho fejetonům, v nichž Janáček popisoval způsoby, jimiž mezi lidmi na procházkách pořizoval hudební motivy na základě jejich řeči. Vyložil také okolnosti vzniku některých svých skladeb, používání indických nástrojů, pohovořil o proměnách své hudby. Vzácné setkání!
V Divadle v Dlouhé se ve dnech 14.–18. října konal šestý ročník Festivalu 13+. Přehlídka pro mladé diváky nabídla osm představení a doprovodný program – výtvarnou graffiti dílnu s firmou Stabilo a workshop Střediska rané péče, který účastníkům přiblížil způsoby práce s postiženými dětmi. Vedle mimopražských souborů, které se tvorbě pro tuto specifickou věkovou skupinu věnují, se představilo také hostitelské divadlo s premiérou komorní inscenace 1913 podle stejnojmenné knihy Floriana Illiese.lds
Bude
Přehlídka projektů a inscenací 12 let Farmy v jeskyni se bude konat na pěti pražských scénách ve dnech 28. října až 1. listopadu. Její součástí budou zdarma přístupné projekce dokumentů v originálních sklenících umístěných v La Fabrice, divadle Ponec, NoD a v DOX. Skleníky mají být metaforou – ochranou pro růst a rozvoj. Pohled předních evropských teoretiků na tvorbu a výzkum Viliama Dočolomanského a jeho souboru nabídne mezinárodní sympozium Farma v jeskyni střední Evropy 29. října v DOX. Na retrospektivu naváže (3. až 7. listopadu) dílna Tvorba divadelního jazyka ve zkušebně Farmy v jeskyni. lds
Přelet nad loutkářským hnízdem, přehlídka nejlepších loutkových inscenací loňského roku, proběhne v Divadle Minor od 31. října do 2. listopadu. Starším divákům jsou určeny například inscenace Poslední trik Georgese Mélièse královéhradeckého Divadla DRAK, pohybová inscenace Marvin režiséra Dudy Paivy, kterou nastudoval s ostravským Divadlem loutek, nebo Den osmý malovického Divadla Continuo. Nejmenším dětem jsou určeny inscenace O beránkovi, který spadl z nebe libereckého Naivního divadla a Batosnění Studia Damúza. I letos se mohou diváci zúčastnit workshopů výroby loutek. lds
Druhý ročník festivalu Naostro! je stejně jako před dvěma lety věnován současné maďarské dramatice (4. až 8. listopadu). Letos je zaměřen na Bélu Pintéra a Andráse Vinnaiho, kteří pro své vlastní soubory píšou hry, zároveň v nich vystupují a režírují je. Reflektují problémy maďarské současnosti v rovině osobní (krize mužské identity ve Vinnaiho hře Sexuální svět mužů) i společenské (vyrovnání se s minulostí v Pintérově hře Naše tajemství). S díly obou autorů bude možné se během festivalu seznámit, a to formou hostujícího představení v autorově režii (Sexuální svět mužů v Divadle Na Prádle) nebo formou scénického čtení (Naše tajemství v režii Jana Mikuláška v Divadle Na zábradlí). Oba navštíví festival osobně a budou připraveni diskutovat o životě v současném Maďarsku, o politické situaci a o nezávislém divadle. Podrobný program festivalu najdete na www.naostrofest.cz. hul
Šestý ročník festivalu orientálních kultur Nad Prahou půlměsíc se uskuteční v Praze, Brně, Hradci Králové a Plzni (6. až 16. listopadu). Jeho tématy jsou divadlo, vzdor, humanita a naděje. Proběhne řada přednášek, literárních, hudebních a divadelních akcí: od rozhlasového čtení Živého, syna Bdícího středověkého autora Abú Bakra Ibn Tufajla (o nahrávce jsme psali v DN 15/2014), přes komorní inscenace studentů arabistiky v Divadle Na Prádle, souboru Teď a nádech v Divadle Kampa či dokumentárně imaginativní životní zpověď Palestince Husama Abeda ve zkušebně Divadla Na zábradlí a Humanistickém centru (vždy dvakrát pro pouhých osm diváků!) po scénické čtení v Divadle Na zábradlí a anglicky mluvenou českou premiéru hry irského dramatika Franka McGuinnesse Someone who’ll watch Over Me ve Studiu Švandova divadla v režii íránské režisérky Azadeh Mohammadi o tom, jak přežít v libanonském vězení zajat íránskými únosci. Festival se poté přesune do Brna. Podrobný program festivalu najdete na http://nadprahoupulmesic.webnode.cz. hul
Československé autorské sklepy je unikátní projekt výměny zájezdových představení mezi bratislavským divadlem GunaGu a pražským divadlem A studio Rubín. Divadlo GunaGu představí 13. listopadu v Rubínu inscenaci Díleri (všetko je na prodaj). Hru napsal a režíroval dvorní autor a umělecký šéf divadla GunaGu Viliam Klimáček. lds
Komentáře k článku: Bylo & bude 18/2014
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)