Bylo & bude 2/2015
Bylo
Od Nového roku mají brněnská opera a plzeňské Divadlo Alfa nové šéfy. Uměleckým šéfem operního souboru Národního divadla Brno se stal devětatřicetiletý režisér Jiří Heřman, který už v letech 2007–2011 řídil operu pražského Národního divadla. Vyhraněný režijní styl a silný duchovní rozměr jeho inscenací – například Wagnerova Bludného Holanďana či Parsifala nebo Dvořákovy Rusalky – oceňuje divadelní kritika napříč žánry. Společně s Heřmanem nastoupil do funkce šéfdirigenta o rok mladší skladatel Marko Ivanović, autor oblíbené fantaskní opery Čarokraj, kterou uvedlo Národní divadlo v Praze. Heřman chce zvýšit počet premiér, uvést původní českou operu a spolupracovat s mladými umělci, absolventy brněnské JAMU.
Nový ředitel loutkového Divadla Alfa v Plzni Jakub Hora v minulosti šéfoval Mezinárodnímu filmovému festivalu AniFest a předtím působil v Naivním divadle Liberec. Devětatřicetiletý Hora nechce směřování divadla pod uměleckým vedením Tomáše Dvořáka nijak zásadně měnit. V letošním roce, kdy je Plzeň Evropským hlavním městem kultury, uvede Divadlo Alfa loutkovou grotesku Cha cha cha, která čerpá z němého filmu. Velkým projektem má být i podzimní hostování režiséra animovaného filmu Jiřího Barty, který by měl inscenovat divadelní verzi filmu Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny?res
Drábkův veselý kalendář
Ani den bez Davida Drábka! Tak by tento rok mohli strávit všichni, kdo si v e-shopu královéhradeckého Klicperova divadla za 99 korun zakoupí „top produkt: týdenní stolní kalendář s fotografiemi a nejlepšími hláškami z her“, které dramatik a režisér napsal nebo upravil a na výše zmíněné scéně inscenoval.
Z titulní stránky kalendáře Play Drábek se šklebí Pavla Tomicová alias Milena ze hry Koule. A každá další stránka na nás se stejnou razancí jako její předobraz legendární koulařka Fibingerová vrhá autorův hravý vtip jako šlehačkový dort. Tak třeba v 5. týdnu tohoto roku nás pozdraví trapnosměšný hrdina Velké mořské víly: Dobrý den. Jsem vášnivý kutil. Podařilo se mi z vlastních šušňů vystavět maketu Křivoklátu. A v 50. týdnu kdosi napomíná titulní hrdinku Shakespearovy hry o věčných milencích, kteří jsou v Drábkově přepisu totálně závislí na internetu: Slezte z toho Googlu, Julie, vidím vás!
Ve svém kalendářním úvodním slovu DD píše: Není lehké hovořit o vlastních plodech. Slova se někdy hledají hůř než neurol. Popřejme tedy uměleckému šéfovi Klicperas i v tomto roce bohaté zásoby humoru a stálé duševní zdraví, aby pilulky hledat nemusel.Marie Reslová
Opera Národního divadla vydala tradiční diář na rok 2015. Ve skladném sešitku nechybějí fotografie z inscenací. Na celý rok dopředu jsou v něm zaznamenány premiéry a důležitá představení i kulatá výročí významných umělců opery Národního divadla. Brožurka pro praktické použití má sympaticky střídmou grafiku a omyvatelné desky pro případ polití kávou nebo červeným vínem.HER
TV Zamilovaný Dvořák
Režisér Jaroslav Brabec se ve filmu Americké dopisy (premiéra v ČT 4. ledna) pokusil odhalit tajemství Antonína Dvořáka – drama milostného trojúhelníku mezi ním, těžce nemocnou Josefínou, kterou v mládí miloval, ale ona se provdala za hraběte Kounice, a její sestrou Annou, kterou si vzal. Vznikla pečlivě vypracovaná, v daném žánru obvyklá atraktivní obrazově-hudební mozaika (Dvořákova hudba ovšem všechno převálcuje) s báječnými herci: Hynkem Čermákem jako fortelným Dvořákem, Petrou Špalkovou v roli pevné statné Anny a Soňou Norisovou coby nervní Josefínou. Jenže zápletka je vymyšlená zbytečně zvnějšku a poněkud sentimentálně, přitom kulhá za skutečností méně, než by si obránci Dvořákovy bezúhonnosti přáli. Režisér hystericky fabuluje existenciální drama, když ho mohl nalézt přímo ve skladbách, do nichž Dvořák vztah k Josefíně promítl – proč tu ani nezazní? Hlouposti typu vlaky, holubi a skládání Humoresky raději nekomentuji, ani pár obludných replik (já vlastně neumím milovat). Ale k zahození to není!JOSEF HERMAN
Newyorského veletrhu divadla, tance a hudby APAP (Association of Performing Arts Presenters) se za Českou republiku zúčastnilo Naivní divadlo Liberec s inscenací O beránkovi, který spadl z nebe. Představení nabídlo v Českém centru v České národní budově na Manhattanu. Newyorský veletrh divadla se konal ve dnech 9.–13. ledna a je jedním z nejvýznamnějších bodů na světové mapě kulturního průmyslu. Setkávají se na něm tisíce účastníků, pořadatelů kulturních vystoupení a uměleckých agentur, které pak jednotlivé projekty nabízejí. Do Divadelních novin chystáme z této akce reportáž.hul
Moskevská radnice vypověděla známé dokumentární divadlo Teatr.doc z prostor v ulici Trjochprudnyj pereulok, kde hrálo od roku 2002. Údajně kvůli protiprávním stavebním úpravám. Podle ředitelky divadla Jeleny Greminové bylo pouze jedno okno nahrazeno dveřmi, aby prostor splňoval požadavky nové městské vyhlášky o požárních předpisech. Vyslovila obavu, že Teatr.doc byl vypovězen z politických důvodů.
Teatr.doc si po výpovědi našel nové působiště v moskevské ulici Spartakovská a na jeho opravu spustilo divadlo crowdfundingovou kampaň. Podpořil ji i britský dramatik Tom Stoppard. Nový prostor se má otevřít v polovině února. Zatím divadlo hraje „pro diváky, kteří se nebojí“ v původním sále a na náhradních místech po celé Moskvě.
Na webových stránkách divadla teď ředitelka Greminová informuje o události z konce minulého roku, která domněnku o politické perzekuci divadelníků potvrzuje. V úterý 30. prosince vtrhla do divadla během projekce ukrajinského filmu policie. Rozbila dveře, poškodila rekvizity, rozházela písemnosti. Údajně kvůli podezření z extremismu a uložení bomby. Nic z toho se nepotvrdilo a zadržení byli propuštěni.
Moskevský Teatr.doc hostoval v letech 2012 a 2013 v pražských divadlech Archa a Komedie. Uvádí představení politické satiry a inscenace dokumentárního divadla, které reagují na aktuální společenské dění.res
Bude
Vy nejste herec! …Vy jste celebrita, říká obávaná newyorská divadelní kritička titulní postavě snímku Birdman režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritua (Amores perros, 21 gramů). Do českých kin vstupuje film 22. ledna a žádný divadelník by si jej neměl nechat ujít. Odehrává se v zákulisí a na jevišti broadwayského St. James Theatre a do detailu v něm zažíváme, jak provoz takového divadla vypadá. Nervy na jevišti a hádky v zákulisí během zkoušek, premiéra, která rozhoduje o všem (neumím si představit takový vliv divadelní kritiky u nás). Herecké šatny a minimální rozměry zákulisí, kdy cigareta kouřená na dvorku může znamenat katastrofu, puby, kde se herci potkávají s divadelními kritiky, blázniví diváci zachycující herce mobily, vydírání manažerů kvůli investovaným penězům, rozbíjení zrcadel a všeho kolem v záchvatech depresí, alkohol, drogy, rozpadlé rodinné vztahy…
Stárnoucí hollywoodská hvězda Riggan Thomson (Michael Keaton), po celém světě proslavená postavou ptačího superhrdiny Birdmana (kterého ovšem ztělesnil v ptačí masce), se rozhodne vyzkoušet své herecké schopnosti na Broadwayi. Do hry, kterou režíruje a hraje v ní hlavní roli, je nucen angažovat uznávaného, leč problematického divadelního herce, alkoholika Mikea Shinera (Edward Norton). Oba charaktery a jejich životní osudy se ve snímku ostře – groteskně i bolestně – střetnou. Utkávají se mezi sebou, se svými blízkými, s profesním okolím. Vysmívaní i obdivovaní. Asi jako by se Jaroslav Čejka rozhodl zbavit role slepice, nastoupil do Divadla Na zábradlí a obsadil sám sebe do dramatizace Balabánových povídek, kde druhou hlavní roli hraje Karel Dobrý.
Zajímavé je i faktické pozadí snímku: herec Michael Keaton je ve skutečnosti představitelem filmového Batmana, což (obdobně jako Birdman ve filmu) silně ovlivnilo jeho kariéru. Tak intenzivní vhled do mytizovaného divadelního prostředí, který je současně sondou do lidských charakterů, kdysi přinesl Osbourneův Komik. A změnil anglické divadlo. Nedivil bych se, kdyby naopak tento film někdo převedl na divadelní jeviště.VLADIMÍR HULEC
Druhý ročník Festivalu Spectaculare proběhne od 21. ledna do 6. února 2015 na několika místech Prahy a představí projekty, které propojují elektronickou a experimentální hudbu a pohybové divadlo s multimédii, projekcemi nebo vizuálním uměním. První festivalový den se představí Linda Kapetanea (ze souboru RootlessRoot Company) ve vizuálně výrazném sólu W Memorabilia (Phaedra’s Laboratory). Inscenaci inspirovanou tragickými ženskými hrdinkami starého Řecka mohou diváci zhlédnout v Paláci Akropolis.lds
Evropskou sezonu divadla a tance, součást projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015, zahájí 22. a 23. ledna v plzeňském Novém divadle belgický soubor Les Slovaks s produkcí Fragments. Energický současný tanec umělců se slovenskými kořeny bude doprovázet čtyřicetičlenná Plzeňská filharmonie. Les Slovaks za sebou mají špičkové vzdělání a zkušenosti u nejlepších evropských mistrů současného tance, jako je Anna Theresa de Keersmaeker nebo Vim Vandekeybus. Představení Fragments reflektuje útržky, spletitost a protiklady lidského života v humorných i kouzelných okamžicích. Vystoupení Les Slovaks předznamená další plzeňská hostování evropských i českých tanečních a divadelních souborů, která se odehrají během celého roku: Les Ballets Bubeníček, Sasha Waltz and Guests, Théâtre du Jeu de Paume, Le Manége Mons, Cirk La Putyka, DaeMen a další.res
Patnáctý ročník GRAND Festivalu smíchu, pořádaný Východočeským divadlem, proběhne ve dnech 26. ledna – 2. února 2015. O titul Komedie roku se utkají opravdu různorodé komedie: Gogolovy Mrtvé duše v režii Hany Burešové (Městské divadlo Brno), Mametův Listopad v režii Petra Svojtky (Městská divadla pražská), Jacksonův Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara (Divadlo Petra Bezruče) či například Neilsonovi Lháři v režii Zdeňka Duška, kteří zastupují domovskou scénu.lds
Komentáře k článku: Bylo & bude 2/2015
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)