Čelákovické glosy (No. 1) – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Blogy

Čelákovické glosy (No. 1)

Po úspěšné premiéře na Dnech nové opery v Ostravě před dvěma lety (pod názvem Sezname, otevři se!) zpracoval Martin Smolka novou verzi díla . Místo komorního orchestru hraje jen smyčcové kvarteto rozšířené o klavír a harfu, chybí také komorní sbor. V průběhu práce se ukázalo, že nepůjde jen o přeinstrumentování – skladatel nakonce celých dvacet minut opery přepsal; dílo má teď také pozměněný název Bludiště seznamů.

FOTO archiv Alfred ve dvoře

Boca Loca Lab (Daniel Šváb, Bára Mišíková, Vendula Holičková a Pavol Smolárik). FOTO archiv Alfred ve dvoře

Při zhlédnutí nové verze jsem si uvědomil jistou příbuznost Bludiště s Ligetiho Aventures & Nouvelles Aventures (1962 – 65): možná podobnost je ve volbě hudebních prostředků a jejich traktování, jinak jde o odlišná díla – v Bludišti spolu aktéři nekomunikují, kompozice je zásadně bezdějová.

Hrálo se bez viditelného dirigenta. FOTO MICHAL UREŠ

Hrálo se bez viditelného dirigenta. FOTO MICHAL UREŠ

V komorním provedení zřetelně vynikla mimořádná virtuozita skupiny Boca Loca Lab (Pavol Smolárik, Daniel Šváb, Vendula Holičková, Bára Mišíková). Nejen perfektní zvládnutí velkého kvanta textu, ale také hlasová a výrazová perfekce. Podobné kvality měl i výkon kontratenoristy Jana Mikuška a instrumentalistů (smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce, Jana Holmanová – klavír, Hedvika Mousa Bacha – harfa); hrálo se bez viditelného dirigenta, jen občas udával tempo a nástupy primárius Alexej Aslamas.

V komorním prostoru divadla Alfred ve dvoře přirozeně odpadly scénické efekty využité v ostravském Divadle Antonína Dvořáka. FOTO archiv Alfred ve dvoře

V komorním prostoru divadla Alfred ve dvoře přirozeně odpadly scénické efekty využité v ostravském Divadle Antonína Dvořáka. FOTO archiv Alfred ve dvoře

V komorním prostoru divadla Alfred ve dvoře přirozeně odpadly scénické efekty využité v ostravském Divadle Antonína Dvořáka (trochu mi chyběly, zvláště videa). Také Jan Mikušek nemá žádné převleky (lyžař, orientální kněz, oblečený plavec), je kostýmován – stejně jako Boca Loca Lab – v černém unisexu s šátkem na hlavě.

Repríza začátkem listopadu (takřka po půl roce od prvního provedení) byla silným zážitkem a měla zřetelný úspěch.

///

Více na i-DN:

Operní šepoty a výkřiky

NODO Ostrava, den první

Jak komponovat operu

  • Autor:
  • Publikováno: 21. listopadu 2016

Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,